• Mrs Edwards

Svensk julmat på Ikea i England?

Hej alla ni som bor i England! Är det någon som vet om man på Ikea i England kan få tag i lite svensk julmat, t ex sill och liknande? Jag vill gärna ha en del svensk mat på julbordet i år och tänkte att Ikea brukar ju ha en del svenska matvaror. Jag har ingen Ikea i närheten utan det är en ganska bra bit att åka, så jag vill helst inte åka dit bara för att titta efter... Så jag vore jätteglad om det är någon här som vet?

• Svar på tråden Svensk julmat på Ikea i England?
  • Cybele

Jag brukar åka till IKEA och handla svensk mat och där finns rätt mycket (Edmonton och Lakeside): sill, pepparkakor, köttbullar, gravad lax, snapsar, svensk öl/cider, etc.

Förra året hittade vi även glögg 4-5 olika sorters ...

• Mrs Edwards

Åh, vad bra! Tack för upplysningen!

• Googels

Jag har hittills köpt fryst julskinka (kanske inte låter så gott men den är helt OK) och pepparkaksdeg på IKEA.

Tänkte ta en sväng förbi i helgen och köpa julmust, julöl, glögg, en ask Paradis eller Aladin och kanske en bruk pepparkakor.

Som Cybele nämnde så finns det även en hel del sillsorter, fast de kan ha minskat lite på utbudet nu när de kör med sitt eget märke och inte ABBA som jag tror det var tidigare.

De brukar ha skumtomtar oxå, men i övrigt är det lite dåligt med julgodis. På det hela taget så är det värt ett besök i alla fall, så hoppas du hittar en massa gott

• jsmfb

Eftersom vi inte har IKEA på Irland än köpte jag skinka på M&S förra året. Den var bröad och smakade som svensk julskinka. Lidl har pepparkakor. Som tur är skall jag hem i år, längtar!

• mcintosh

det enda de inte har pa IKEA ar rodbetssallad... vilket ar min favorit sa jag far forsoka gora sjalv. julmust sag jag sist ocksa vilket ar kul!! och har ni sett att sainsbury's borjat med scans kottbullar?

• LilMe

Vi julhandlade på Ikea förra året, och planerar att göra det igen! Det blev glögg, sill, pepparkakor, julmust, köttbullar, renkorv och grav-lax-sås

• MRSVi

Waitrose säljer svenska pepparkakor, o de där små krustadformarna... dessutom brukar de ha burksill, jag tror den är dansk. Vårt Tesco säljer nu Almondy Daim Tart, inte särskilt juligt, kanske, men svenskt! Jansson går att göra på sardeller o med kryddpeppar, man lär ska lägga sardellerna i blöt i mjölk ett tag, jag har aldrig provat det själv. Både Sainsbury o Tesco har Kopparbergs päroncider, om man vill ha nåt svenskt att dricka.

• MRSVi

Annars finns www.sverigeonline.se  jag tror jag fick ett mail där de sa att de drar av 20 procent på fraktkostnaderna innan jul, kan kolla.

Annars är det svensk julmarknad på svenska kyrkan i London nu i helgen, själv ska jag dit i morgon!

• MRSVi

Ja visst ja, jag köpte en flaska vitt mulled wine på M&S i dag, de säljer den för 3.99 för tillfället, har dock inte smakat ännu. M&S brukar dessutom göra hyfsat god färdiglagad rödkål, o Waitrose säljer också rödkål, både fryst o kyld.

• Mrs Edwards

jsmfb: kommer du ihåg vad skinkan från M&S heter? (Den som smakar som julskinka).

Googels: vet du hur man bäst tinar och lagar en fryst julskinka? (Dum fråga kanske?)

• bebbe2005

Jag var pa ikea idag (i Edinburgh, visserligen) och de hade bade julol, julmust, glogg, julskinka, prinskorv, kottbullar, sill (ABBAs, 4 olika sorter), julknacke, ostar,pepparkakor och pepparkakshus och rodkalssallad - tja, nog det mesta man behover for ett lyckat julbord. Ansjovis ocksa (men det finns aven pa Tesco, fann jag i alla fall forra aret).
    Dagens hit for mig var helt klart Julmusten - gud vad gott det ar, drack en pa vagen hem!!!

• jsmfb

Mrs Edwards - jag minns tyvärr inte, det fanns ju många olika. Det var en ganska liten bit så du skulle kunna köpa en och testa i god tid innan. Den låg i alla fall i en kartong med fönster så man kunde se den.

• Karinski

Totally Sweden pa Crawford st har all julmat!

• Googels

Mrs Edwards skrev 2007-11-23 20:59:59 följande:

Googels: vet du hur man bäst tinar och lagar en fryst julskinka? (Dum fråga kanske?)
    Jag har för mej att jag antingen brukar tina den i kylskåpet eller så lägger jag ut den på köksbänken i god tid innan man ska ha den så att den får tina över natt eller så.

Skinkan är kokt så egentligen är det bara att sätta igång att äta när man tinat den, men grilljeringen är alldeles blöt och mosig när den tinat klat så jag brukar skrapa bort den och göra ny, in i ugnen en liten stund och sen är det dags att provsmaka
Svar på tråden Svensk julmat på Ikea i England?