• Mael

Gravida från IVF på Sophiahemmet

Här hänger vi tjejer som gjort IVF på Sophiahemmet och nu är gravida.

Våra medsystrar som fortfarande kämpar finns här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m26659240.html

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Svar på tråden Gravida från IVF på Sophiahemmet
  • Jaylin

Hej på er!

Ville bara berätta att UL imorse visade att jag har en liten kille i magen
    Allt såg bra ut.

• Lisa3

Jaylin: Åh en liten kille! Va kul. Måste kännas skönt att veta att allt såg bra ut.

• Jaylin

Lisa,
    ja det var jätteskönt! Och även fast jag har känt sparkar länge nu så var det ändå så overkligt att verkligen SE honom! Nu känns det mycket mer reellt - efter all den långa tid man har försökt få barn och nu har jag till och med fått se honom

• fia sthlm

Ville bara kika in och säga grattis till alla sophiamammor, fina bebisar ni har 
    Vi gjorde oxå ivf på sophiahemmet -06 och fick en dotter feb -07.
    Nu är jag gravid igen spontant och ska ha nästa i maj -08.
    Lycka till med alla guldklimpar.

• Camille28

Grattis Jayilin! Vad roligt med en liten son. Vi har UL på torsdag och jag hoppas verkligen att vi också får veta kön. Men det viktigaste är såklart att få se den lilla krabbaten. Förstår att det kändes overkligt.

• Freja08

Grattis Jaylin! Det måste som sagt vara häftigt med UL när fostret börjar bli lite större, på tidiga VUL ser man ju bara en suddig, lite oformlig massa. Jag är också sugen på att ta reda på kön, men min man vill att det ska vara en överraskning, så jag får väl hålla mig till tåls. Ni som fått veta kön (eller vet vad ni fött ), stämde de här fördomarna in (om att man väntar kille om man inte mår illa etc.)?

Vi har börjat fundera lite på det här med CUB/NUPP (och FVP och MKP) - jag är ju under 35, men funderar kanske på att göra det ändå. Hur resonerade ni? Man måste ju vara beredd att hantera svaret dock... Vet inte om jag är det.

• Jaylin

Freja:
    jag mådde mycket mer illa när jag var gravid med min dotter. Brösten gjorde vansinnigt ont då. Denna gång har jag mått lite illa (men inte farligt) och har först nu lite ömma bröst.

Camille: vad häftigt med UL! Gör du det hos BM eller på Ultragyn?

Jag är för nyfiken av mig för att vänta... Dessutom vill jag förbereda lite för bebisen, tycker det är så trist att bara köpa vitt, beigt eller typ gult. Så nu när jag vet att det blir en kille så blir det typ allt utom rosa och klänningar

• Lisa3

Freja: Jag mådde otroligt illa och var jättetrött i början när jag väntade sonen MEN det kan bero på att jag var överstimulerad efter IVF:en också. Sen fick jag en mycket tydlig brun rand på magen med honom.

• Mael

Jaylin: grattis till lyckat UL oc vad kul att få veta att det är en liten pojke!

Freja: Gällande skrönorna var det lite blandad kompott. Jag mådde inte särskilt illa (samma som med F skulle jag säga) och hade (har) en väldigt kraftig hormonrand över hela magen. Dessa skulle ju tyda på pojkar... men kinesiska kalendern sa tjej (det sa den iofs för F också), jag var väldigt sugen på citron och hjärtslagen låg hela tiden över 140. Det som stämde bästa var att jag hade extrem halsbränna och ut tittade en dam med mycket hår

Camille: lycka till på torsdag! Vad spännande!

Gällande cub gjorde jag det denna gång men inte första. Då trodde jag inte att jag skulle avbryta en efterlängtad graviditet för något i världen. Nu visste jag att det finns saker jag absolut avbryter för hur plågsam den vetskapen än är. Vet fortfarande inte hur jag skulle ställa mig till DS - för jag är inte påläst nog - det verkar kunna variera så mycket hur livet blir för de barnen. men trisomi 13 och 18 (som man ju också kan riskbedöma med cub) skulle jag absolut avbryta för.

• Freja08

Hej tjejer! Tycker det är väldigt lugnt i tråden - sitter ni och klappar på era magar eller gullar med era babies hela dagarna nuförtiden eller? Fast visst är det så att behovet av Familjeliv blir väsentligt mindre när man väl är gravid.

Jag skulle vilja kolla en grej med er. Jag har en brun flytning sedan i igår morse och är förstås supernojig över det. Den är lite torr och trådig (ursäkta detaljerna...), det är inget rött blod och den blir inte mer riklig med tiden - men ändå. Vi hade sex på fredagkväll så jag funderar på om det kan bero på det (har dock inte fått det tidigare då vi haft sex). Vi var på inskrivning i fredags och fick lyssna på hjärtat med en sån här doppler, så då verkade i alla fall allting ha varit ok. Är det någon som har varit med om något liknande? Jag är så rädd att det är början på ett missfall.

• Blåvinge

Freja: Håller med om att det är lugnt på tråden...

Har ingen erfarenhet av bruna flytningar. Tror inte att det är
    någon fara så länge det inte är rött färskt blod.
    Det är många som har lite färgade flytningar under graviditeten.
    Ring till BM och fråga om du är orolig. Det är bättre än att oroa
    sig i onödan.

När jag fick missfall så gjorde det jätteont i magen och jag
    störtblödde.

• Jaylin

Freja:
    jag fick en blödning i v. 8. Det var brunaktigt och gjorde inte ont. Jag fick komma till SH direkt för UL och då sa LM direkt att han inte trodde att det var något farligt. Är det mf så brukar det vara rött blod och göra ordentligt ont. UL visade åxå att jag hade en liten blödning på livmodern som inte på något sätt skadade barnet. Så oroa dig inte!
    Men du borde kanske ringa din BM bara för att lugna ner dig själv och känna dig trygg!

Ja, lite lugnt i tråden är det allt - det får vi ändra på!
    Ni mammor får gärna uppdatera med fina bilder på era små sötisar och info är åxå kul! Sen vore det roligt att veta mer om er gravvosar också!
    Hur många av er känner fosterrörelser och kan någon av er känna det utanpå magen också (alltså även era män)?
    Har ni ont? Foglossning eller i magen (jag får ont när jag går snabbt ibland, under kulan).

• Camille28

Hej tjejer!

Jag tyckte jag mådde bra några veckor, men nu känner jag mig rätt gnällig igen. Jag blir aldeles varm när jag tänker på att vi ska ha barn men det där med att vara gravid känns inte som någon hit just nu. Imorgon har halva tiden gått och det känns otroligt skönt. Mitt illamående har äntligen minskat, men magen och brösten börjar kännas tunga och jag har börjat känna av halsbränna och är täppt i näsan.
    Jag brukar visserligen känna mig rätt nere i februari så livet som gravid kanske kommer kännas bättre bara det blir lite vår ute.
    Mae: Har för mig att du också hade problem med halsbränna. Tog du några tabletter mot det och isf var det något som bm skrev ut eller var det receptfritt.
    Hur känner föresten ni andra gravida inför förlossningen? Jag har börjat få lite ångest över det nu och det känns inte kul att gå och oroa sig över den i 140 dagar. Vi ska på Annas profylax i början av april så det kanske hjälper en del.

• Camille28

Missade svara på din sista fråga Jaylin: Jag har inte fått foglossning, men har väligt ont vid ena skulderbladet. Har haft problem med det förut i och med att jag sitter mycket vid datorn varje dag, men jag tror det har blivit värre eftersom brösten tynger ner. Jag har också kännt att det gör ont under kulan ibland. Antingen i samband med toaletbesök eller när jag reser mig hastigt. Känns lite obehagligt, ungefär som att det trycker på för mycket och att det inte ska orka hålla allt uppe under hela graviditeten.

• Fredrika Bremer

Hej på er tjockisar!
    Här är läget prima, känns väldigt priviligerat att må så bra som jag gör i v 30 . Jag hade lite foglossning i mitten av graviditeten men den gick över (?). Det är förstås full rulle inne i magen, känns som veritabla utbrytningsförsök... Min man kunde känna fosterrörelser utanpå från vecka 19-20 ungefär.

Freja, håller tummarna för (och tror!) att blödningen inte ska vara någon fara!

Kram på er!

• Jaylin

Jag har tydligen moderkakan ut (mot naveln) så på UL sa de att man oftast känner fosterrörelser senare utanpå magen. Trist för min man...

Bremer: Ha ha!! Jag längtar efter när bebisen är så stor att man verkligen ser en hand eller fot sticka ut och kan "puttas" lite

Camille: trist att du inte mår så bra. Jag känner mig inte så tung men det är jobbigt att gå tycker jag. Inte sjutton är jag vidare aktiv minsann...
    Sportar ni andra mycket?

• Jaylin

Freja:
    såg din fråga om kub nu...
    Vi gjorde inte det. Jag är inte heller 35 och vi tycker inte att det finns någon anledning att göra det då. Vi har inga sjukdomar i vår släkt. Dessutom vet vi inte vad vi skulle göra vid ett negativt besked. Så länge man inte vet det är det ingen idé att göra testet heller resonerade vi.

• Mael

Camille: GRATTIS till halvtid!!
    Det stämmer att jag har rätt mycket halsbränna. Jag åt Gaviscon tuggtabletter. Finns i flytande form också. Receptfritt. Jobbigt att du inte känner att du mår riktigt bra.

Freja: Nu erkänner jag att jag inte har 100 koll på in vilken vecka du är, men eftersom du frågade om KUB tidigare utgår jag ifrån att det är ganska tidigt. Jag hade mycket bruna flytningar till och från fram till vecka 9. Sen vet jag bra många som även haft det längre. Bruna flytningar är oftast absolut ingen fara, men prata med din BM eller SH så att du kan få kolla upp det om du är orolig. Sen får man ju känsligare slemhinnor så både bruna och rosa flytningar är VÄLDIGT vanligt just efter sex - har jag hört - själv vågade jag mig inte på så intima lekar under hela gravven...

FB: Åh vad härligt att du "redan" är i vecka 30. Bara sista kvarten kvar!!!

• Camille28

Tack Mae! Har räknat ner till vecka 21 nu i flera veckor och sen när det äntligen blev vecka 21 så hade jag möte och stressigt på morgonen och glömde helt bort det. Tack för påminelsen!

Idag känns det bättre igen. Tror att mycket berott på att jag varit sjuk och inte kunnat träna. Med graviditeten så blir allting extra tungt när man inte kommer ut och rör på sig lite.
    Sen upptäckte jag i morse att livmoderns kant verkar nå en bra bit över naveln nu. Vid halvtid borde den väl ligga ungefär runt naveln. Kanske därför jag känt av halsbränna och så.

Härligt att redan vara i vecka 30 fb! Tänk så fort tiden går ändå.

Freja: Vi valde att inte göra testet. Dels för att jag är under 35 och dels för att vi kände att vi nog inte skulle välja bort ett barn med DS. Vi känner att vi har förutsättningarna att ta hand om ett sådant barn och att de ofta är barn som ger väldigt mycket tillbaka. Det finns mycket som ett barn kan råka ut för och vi kände därför inte att vi ville välja bort just ett DS barn.

Men det är ju absolut ett beslut som varje par måste fatta utifrån sin situation och jag har full respekt för de som väljer att göra testet.

Svar på tråden Gravida från IVF på Sophiahemmet