• Hundkär

Katter eller kattor?vad heter det

Jag har sett båda stavningarna själv så skriver jag katter.
    Men vad är rätta stavningen egentligen katter eller kattor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-25 11:18:01:
    Hur skriver/säger du?

• Svar på tråden Katter eller kattor?vad heter det
  • miniGrynet

Katter är enligt mig rätt.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Zirup

Jag tycker kattor låter feminint, typ som en pluralform av katta. Vet inte om det är dialektalt möjligtvis.

• Hundkär

i bland ser man tex annonser där det står"2 fina kattor söker nytt hem"

• Hundkär

Jaha säger man kattor om honorna?

• Majsan70
    Hundkär skrev 2007-11-25 11:21:49 följande:
    Jaha säger man kattor om honorna?
    Det är ett gammalt uttryck om katthonor. Vissa säger så fortfarande. Själv säger jag katt o sen om det är hane hona.
  • NALLEB

Katter säger då jag iaf. Har själv två katter.

• jagäraf

Ursäkta om jag upprepar vad andra sagt men:

Kattor = honkatter.

Katter= hankatter samt rasen.

• mofafa

Svenskarna är till största delen analfabeter. Ni använder e där det ska vara o och o där det ska vara e. T.e.x så heter det ärter inte ärtor. Pojkarna i klassen skulle ställa fram sina arbeten som de hade snickrat ihop under skolåret. Läraren sade till pojkarna att nu kan ni hämta era papper. Betyder det t.e.x. betyg eller deras pappor. Ni använder socker på fötterna, andra har sockor. Ni kan inte ens uttala ert eget mynt som är kronor inte kroner. Det finns många exempel som, Jacker som skall vara jackor. Byxer / byxor, skjorter / skjortor, katter / kattor, flicker / flickor, stuger / stugor. Det hur många exempel som helst. Fortfarande talas den renaste svenskan i trakterna runt Helsingfors i Finland av infödda Helsingforsare.

• Rocket Mania
    mofafa skrev 2016-08-22 09:03:24 följande:
    Svenskarna är till största delen analfabeter. Ni använder e där det ska vara o och o där det ska vara e. T.e.x så heter det ärter inte ärtor. Pojkarna i klassen skulle ställa fram sina arbeten som de hade snickrat ihop under skolåret. Läraren sade till pojkarna att nu kan ni hämta era papper. Betyder det t.e.x. betyg eller deras pappor. Ni använder socker på fötterna, andra har sockor. Ni kan inte ens uttala ert eget mynt som är kronor inte kroner. Det finns många exempel som, Jacker som skall vara jackor. Byxer / byxor, skjorter / skjortor, katter / kattor, flicker / flickor, stuger / stugor. Det hur många exempel som helst. Fortfarande talas den renaste svenskan i trakterna runt Helsingfors i Finland av infödda Helsingforsare.
    Du skulle behöva ta dig ett snack med Fredrik Lindström, en hel del faktafel i din text. Dessutom tycker jag det är roligt med folk som klankar ner på andras språk och själva skriver som krattor. Eller kanske krattEr ;)

TS. Som fler andra redan skrivit så är katta/kattor ett (äldre?) namn på en/flera katter av honkön. 
  • K Kalle

Ord som slutar på 'a' i singularis blir 'or' i pluralis.
    Ord som slutar på 'e' eller på konsonant i singularis blir 'er' i pluralis.

En katta, två kattor,
    En katt, flera katter.

En gunga, två gungor

Katta = honkatt (används inte så mycket längre)

• äsch
    K Kalle skrev 2016-08-22 11:01:35 följande:

Ord som slutar på 'a' i singularis blir 'or' i pluralis.
    Ord som slutar på 'e' eller på konsonant i singularis blir 'er' i pluralis.

En katta, två kattor,
    En katt, flera katter.

En gunga, två gungor

Katta = honkatt (används inte så mycket längre)

En bil, flera biler Kan ju låta helt knepigt, men eftersom ordet är en förkortning av automobil så blir det ju korrekt. Min fråga nu då är: varför har ändelsen ändrats? :)
  • K Kalle
    äsch skrev 2016-08-22 11:07:01 följande:
    En bil, flera biler Kan ju låta helt knepigt, men eftersom ordet är en förkortning av automobil så blir det ju korrekt. Min fråga nu då är: varför har ändelsen ändrats? :)
    Det vet jag inte. Kanske för att ordet lånats in, eller också är det ett undantag, det finns ju  många sådana i ett språk.
  • EnAnonumius
    Zirup skrev 2007-11-25 11:18:49 följande:
    Jag tycker kattor låter feminint, typ som en pluralform av katta. Vet inte om det är dialektalt möjligtvis.
    Nej det är inte dialektalt när det kommer till skriftspråket. Men det kan betraktas som "mycket gammalmodigt" i dag i skrift.
    "Kattor" är böjningen av "katta" och är mycket riktigt feminint som dy tycker att "det känns som".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Katter eller kattor?vad heter det