• Leos och Vincents mamma

Vad äta för att inte få hård mage?

Jag är gravid i vecka 22 o äter nifrex nu, de senaste dagarna har jag blivit lite hård i magen. Vad kan man äta så att det blir bättre?

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF 1 april-08
  • Svar på tråden Vad äta för att inte få hård mage?
  • Mim zan

Fick tipset att äta torkade aprikoser av min BM

• gutestjej

Jag äter också niferex och de är verkligen inte snälla mot magen. Själv kunden jag inte gå på toaletten på över en vecka.
    Något som fungerar alldeles utmärkt för mig är inolaxol en grön/vit förpackning, finns på apoteket.
    Detta är en sort fiberpåse som det räcker om du tar en av om dagen tillsammans med tex. lite yoghurt på morgonen.
    Detta var min räddning, jag åt detta även under min första graviditet och det fungerar superbra.

• Misja

Mycket vatten under hela dagen, ett päron en halvtimme före frukost, att röra på dig (om du orkar förståss)..

• Stora Gosan

Vatten o lite kaffe på morgonen!

• auti

katrinplommon o pepparkakor... de andras tips var nog lite nyttigare :P

• kolapapper
    Lilla My i Finland skrev 2007-11-25 20:21:18 följande:
    Vet ju inte om ni har "riktigt" rågbröd i Sverige, men det gör också susen tillsammans med en kopp kaffe eller te på morgonen... Ett äppel som pricken på i:et... Men rågbrödet ska vara riktigt mörkt och gärna rivet...
    svart te blir du hård i hagen av så hoppa över det.
  • Makka Pakka

Ananas och riktigt mogen kiwi. Mycket vatten.
    Mogen päron och kaffe funkar också, nästan för bra på vissa  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Eleator

Lactulos. En sockerart som inte tas upp av kroppen, men som gör att avföringen blir lösare. Finns på apotek. Det enda som funkade för mig när jag tog järntabletter.

• Issa79

Förra graviditeten stannade min mage helt o inget fick igång den. Testade allt från Lactulos till katrinplommon, päron o till o med flytande paraffin. Det enda som har fungerat på min mage är psylliumfrön (hittar du i de flesta mataffärer som Willys, Ica Maxi, Coop etc). Ett par matskedar av det i juice som man rör om i sen dricker.. Det har gjort susen så det kör vi med nu också.

• Tidens Sand

mogna päron hjälpte på mig som snabbverkande laxermedel :P Så testa dig fram och se vad som hjälper på dig

• soben
    Issa79 skrev 2011-09-14 14:42:41 följande:

Förra graviditeten stannade min mage helt o inget fick igång den. Testade allt från Lactulos till katrinplommon, päron o till o med flytande paraffin. Det enda som har fungerat på min mage är psylliumfrön (hittar du i de flesta mataffärer som Willys, Ica Maxi, Coop etc). Ett par matskedar av det i juice som man rör om i sen dricker.. Det har gjort susen så det kör vi med nu också.

min mage är nog precis som din, helt i dvala jag är i vecka 6-7 tror jag ej vart hos mvc än ;) och redan vart förstoppad en gång rejält och tog då lactulos och fick biverkningar från en annan planet, så det vill jag helst slippa ta igen, en vecka senare och jag har samma problem igen magen har svällt till det dubbla och bara väntar på att mirakel... har du några mera idéer att dela med dig av?!
  • TheJoplin

Mkt vatten, katrinplomminjuice, torkade aprikoser och katrinplommon. Finns även katrinplommonpuré på barnmatshyllan. Ibland kan kaffe också sätta fart på systemet. Har fått tips om psylliumfrön men inte testat.

Svar på tråden Vad äta för att inte få hård mage?