• tickan

    Svårstimulerad! Nån som lyckats ändå?

    Hej!

    Jag är 38 år och har gjort två hela IVF-försök. Trots ganska höga doser med Gonal-F (senast 300 enheter) producerar jag väldigt få ägg om än mogna och av god kvalitet. Jag har normalt FSH-värde.

    1:a IVF: fem ägg, fyra befruktade --> ett till mig och tre till frysen

    2:a IVF: fyra ägg, tre befruktade --> ett till mig inget till frysen.

    Nån fler som har samma erfarenhet av bra men extremt få ägg. Har ni lyckats öka er äggproduktion genom att ändra behandlingen på nåt sätt? Ge mig några goda tips, SNÄLLA!

  • Svar på tråden Svårstimulerad! Nån som lyckats ändå?
  • Fossa

    Hej! Blir lite siffror här så jag kopierar mitt svar från en annan tråd:

    8<

    Är 32, har FSH 5.0 och dessa erfarenheter:
    ICSI 1: 150-200 IU Puregon, långa metoden, avbrutet (hade blivit 1-2 ägg)
    ICSI 2: 250-350 IU Puregon, långa metoden, 3 ägg, 1 ET (inget i frysen) - negativt
    ICSI 3: 350-375 IU Puregon, långa metoden, 1 ägg, 1 ET (inget i frysen) - negativt
    ICSI 4: 450 IU Menopur, korta metoden, 4 ägg, 2 ET (inget i frysen) - gravid med tvillingar!

    Så här i efterhand ångrar jag att jag inte stod på mig mer och bad om att få byta protokoll och medicinering tidigare. Det krävdes ett byte av klinik för att jag skulle få igenom det.

    >8

    Som du ser är jag ännu mer svårstimulerad än du (men bra kvalité) men det har ju gått bra hittills. Är snart i vecka 12.

    Kram och lycka till!

  • tickan

    Tack Fossa! Jag behövde verkligen få höra ett sånt svar! jag har varit så missmodig!

    Min läkare har pratat om att vi kanske ska skippa sprayen nästa gång, höja dosen Gonal-F och sen efter några dagar dessutom spruta med ett annat preparat för att förhindra spontan ägglossning.

    Däremot har han inte pratat om att byta till Menopur. jag kanske borde fråga om det. vet du vad det är för skillnad på Gonal-F och Puregon??

    Jag har även gjort ICSI mina två ggr.

    STORT GRATTIS TILL DIG!! Kram!

  • Fossa

    Vad bra att du blev lite gladare Jag vet hur förfärligt det känns att inte svara på medicineringen.

    Korta metoden är just den som din läkare föreslog och den funkade ju bättre för mig och jag vet att den har fungerat bättre för många som får få ägg. Det är ingen skillnad mellan Puregon och Gonal-F, de är båda syntetiskt framställt FSH. Menopur däremot innehåller både FSH och LH och är framställt av urin. Vissa kvinnor behöver även LH för att äggen ska bli riktigt bra. Jag tycker att du ska fråga din läkare om Menopur. Har man gjort två fulla försök kan det vara värt att pröva något nytt.

    Tack för grattis!

  • tickan

    En fråga till: fick du också köra dubbla sprutor under senare delen av stimuleringsperioden då du använde Menopur?

  • Fossa

    Ja, det gör man alltid vid korta metoden för att förhindra ägglossning eftersom man inte sprayar.

  • tickan

    Fossa! jag är ju just nu ruvare och borde inte sitta och planera för nästa försök, men som sagt, jag uppskattar verkligen att du hörde av dig.

  • dallas

    Intressant- det där med Menopur- bra att veta!!! Tack- för infon- har väl inget här att göra egentligen men, men

    Har iofs bara gjort ett försök med Puregon, men dom har pratat om att byta, men nu blev det inte så ändå- tanken på bytet var nog för jag fick ut 12 ägg, men 9 av dom "mådde inte bra"

    Får väl se denna gången- enda probleme´t nu är att jag har lyckats få ÄL under sprayning+ en blodfylld cysta...Har fått en prog.spruta (för 5 dar sedan) men ingen blödning ännu- så d blir väl nya tag efter nyår...

  • enila

    Hej,

    Ber om ursäkt om denna fråga inte passar i tråden. Precis hemkommen från ultraljud och känner stor hopplöshet. Vi är inne på stimulerinng nr 3. Har aldrig gått till ÄP. Kör 300 gonal F tillsammans med 150 menopu, men efter andra ultraljudet och sprutande i 10 dagar är ett äggen fortfarande för små. Läkaren sa att det ser mörkt ut och jag kastades ner i ett stort svart hål. Är det ingen idé mer? Kommer dom inte låta mig försöka mer? Har endast testat korta protokollet.

    Någon som känner igen sig eller kan ge mig tips om vad jag kan tänka för att hitta något hopp att hålla fast i. Ska fortsätta med sprutorna fyra dagar till och tillbaka sen på sista UL på måndag. Jag och min sambo försöker hålla hoppet uppe och tänker att det säkert finns många fler vägar att testa innan äggdonation blir aktuellt?

    Tusen tack om någon svarar ❤️

  • enila

    Hej,

    Ber om ursäkt om denna fråga inte passar i tråden. Precis hemkommen från ultraljud och känner stor hopplöshet. Vi är inne på stimulerinng nr 3. Har aldrig gått till ÄP. Kör 300 gonal F tillsammans med 150 menopu, men efter andra ultraljudet och sprutande i 10 dagar är ett äggen fortfarande för små. Läkaren sa att det ser mörkt ut och jag kastades ner i ett stort svart hål. Är det ingen idé mer? Kommer dom inte låta mig försöka mer? Har endast testat korta protokollet.

    Någon som känner igen sig eller kan ge mig tips om vad jag kan tänka för att hitta något hopp att hålla fast i. Ska fortsätta med sprutorna fyra dagar till och tillbaka sen på sista UL på måndag. Jag och min sambo försöker hålla hoppet uppe och tänker att det säkert finns många fler vägar att testa innan äggdonation blir aktuellt?

    Tusen tack om någon svarar ❤️

  • Citronsmör
    enila skrev 2023-06-22 11:33:16 följande:

    Hej,

    Ber om ursäkt om denna fråga inte passar i tråden. Precis hemkommen från ultraljud och känner stor hopplöshet. Vi är inne på stimulerinng nr 3. Har aldrig gått till ÄP. Kör 300 gonal F tillsammans med 150 menopu, men efter andra ultraljudet och sprutande i 10 dagar är ett äggen fortfarande för små. Läkaren sa att det ser mörkt ut och jag kastades ner i ett stort svart hål. Är det ingen idé mer? Kommer dom inte låta mig försöka mer? Har endast testat korta protokollet.

    Någon som känner igen sig eller kan ge mig tips om vad jag kan tänka för att hitta något hopp att hålla fast i. Ska fortsätta med sprutorna fyra dagar till och tillbaka sen på sista UL på måndag. Jag och min sambo försöker hålla hoppet uppe och tänker att det säkert finns många fler vägar att testa innan äggdonation blir aktuellt?

    Tusen tack om någon svarar ❤️


    Det finns en relativt ny medicin som heter Rekovelle. Den innehåller follitropin delta istället för follitropin alfa (som finns i Gonal-f). För mig fungerade det bättre, men mitt problem var snarare ojämn storlek på äggblåsorna. I övrigt tänker jag att det är värt att testa alla kosttillskott som kan hjälpa, även om det inte finns så starkt forskningsstöd. CoQ10 är ju inte så dyrt jämfört med en IVF-stimulering. 

    Jag vet inte hur små dina äggblåsor är, men chansen att få ett moget ägg i en relativt liten äggblåsa är ju inte noll - särskilt om du tar en dubbel trigger, som ska hjälpa äggen att mogna. Om de är uppåt 15 mm kanske det skulle vara värt att göra äggplock ändå.
Svar på tråden Svårstimulerad! Nån som lyckats ändå?