Stina75 skrev 2007-11-28 11:08:00 följande:
Vad är pustler i utslagen?
Inga djur här hemma...
Vilken olja kan man tvätta ansiktet med? Han är inte torr på kroppen alls.
Prova att inte tvätta alls.. Det finns barnolja i gelé form, prova smörja lite på istället.
Om han blir grisig runt munnen efter mat tex så ta med en mjuk näsduk och lite olja. Inget vatten alls! Det ser ut som att det är irritation av något och då bör du undvika vatten.. Testa att ta bort tvätt och sköljmedel åxå! Tvätta i varmt vatten bara.
Men om du använder barnolja så använd inte för mkt av det, då får det motsatt effekt, då kan det bli mer irritation.
Har själv en familj med hudåkommor.. Jag har atopiskt-eksem sedan 3 års ålder, allergisk mot allt inprincip. Min dotter får stressutslag i knävecken och när hon var liten så kunde man inte använda annat än tvättsåpa till hennes kläder det var det enda som inte irriterade hennes hud.
Det är riktigt svårt att komma på vad prickar kan bero på, men jag kan ge dej några råd..
Använd så lite vatten som möjligt direkt på huden, inga parfymerade produkter, inga våtservetter (ej oparfymerade heller), smörja in ansiktet med olja ett bra tag innan man går ut när det är kallt, inga medel i tvätten, prova med tvättsåpa istället.
När jag får utslag i ansiktet så känns det som att det bränner på min hud, det kliar inte, känns mer som att jag fått hett vatten i ansiktet så jag kan ta lite kylbalsma där det känns som värst, men huden blir såååå fruktansvärt känslig!!
Hoppas det är något som är övergående för din lille!
Lycka till