• Stina75

Snälla, kan ngn titta på min sons prickar (bild i galleriet). Allergi? Hudsjukdom? Någon som haft barn med liknande utslag?

Vi har varit till läkaren och BVC två gånger pga vår son verkar vara överkänslig mot något. Vi har själva testat att ta bort kiwi, apelsin, ägg, mjölk, youghurt med sötningsmedel, juice mm utan att komma underfund med vad det kan bero på. 

På vårdcentralen tycker de bara att vi ska avvakta men nu har han haft sådana här utslag till och från i snart sex månader. De verkar inte klias. Vi smörjer med Locobase och tvättar hans ansikte försiktigt när han ätit. Då brukar de flamma upp ännu mer men lägga sig efter ett tag.
    Denna gång verkar prickarna inte vilja försvinna för han har sett ut så här i flera dagar och ser helt trött ut även runt ögonen för han har så mycket prickar (ser mindre ut på bilden än vad det är).
    Några idéer om vad det kan vara? Någon som haft barn med liknande utslag?
  • Svar på tråden Snälla, kan ngn titta på min sons prickar (bild i galleriet). Allergi? Hudsjukdom? Någon som haft barn med liknande utslag?
  • Blå Flygare

Tycker det ser ut att kunna vara mjölkallergi. Då räcker det inte att utesluta den rena mjölken o yoghurten, utan ALL mat med någon mjölk i. Testa mjölkfritt och fortsätt smörj, kanske med mild kortison. Det kan ta uppemot en mån innan det blir bra om det beror på mjölken. Samma om det beror på ägg, att man måste utesluta all ägg, även majonäs etc.

• Pysselgalningen

Pustler är småsmå genomskinliga blåsor.

Har själv en dotter med misstänkt barnemsem samt att jag själv har det. Så jag reagerade på pojkens svullnad runt ögonen då det är ett starkt tecken på barneksem/atopiska eksem.

• Stina75

Sandie86: Nej det är just det som är problemet...de tycker inte att det verkar speciellt märkvärdigt och jag har redan varit ner dit flera gånger.

• Stina75

Altariel: Tack för ditt utförliga svar. Jättesnällt...

Pysselgalningen: Om man tittar på hans hud från sidan så ser den alldeles knottrig ut. Men han verkar inte vara besvärad själv så jag tror inte att det kliar. 
  • Stina75

Läste just lite om atopiskt eksem men det verkar klia väldigt mycket. Bra att jag fått lite tips och idéer som jag kan undersöka...

Så fort jag har klämt ut bebisen i magen (BF +5 idag) ska jag ta med mig killen till BVC och be dem ge mig en remiss till en hudläkare. Orkar bara inte riktigt ta itu med allt sådant nu när jag väntar på att hans syskon ska komma...
  • Pysselgalningen

atopiska eksem/barneksem MÅSTE inte klia.
    JAg har haft utslag flera ggr utan att det kliat. Men om det är pustler så är det nästan garanti på att det är någon form av eksem. Så då måste ni hitta den utlösande faktorn.. Vilket kan vara allt ifrån kyla till nått ätbart

Försök hitta ett samband mellan gångerna han har haft utslag och uteslut de sakerna så gott det går.
    Sen är det bäst att smörja och tvätta utslag med olja. Vill man inte använda barnolja går olivolja lika bra.

• MizzTez
    Stina75 skrev 2007-11-28 11:08:00 följande:
    Vad är pustler i utslagen? 

Inga djur här hemma...

Vilken olja kan man tvätta ansiktet med? Han är inte torr på kroppen alls.
    Prova att inte tvätta alls.. Det finns barnolja i gelé form, prova smörja lite på istället.

Om han blir grisig runt munnen efter mat tex så ta med en mjuk näsduk och lite olja. Inget vatten alls! Det ser ut som att det är irritation av något och då bör du undvika vatten.. Testa att ta bort tvätt och sköljmedel åxå! Tvätta i varmt vatten bara.
    Men om du använder barnolja så använd inte för mkt av det, då får det motsatt effekt, då kan det bli mer irritation.

Har själv en familj med hudåkommor.. Jag har atopiskt-eksem sedan 3 års ålder, allergisk mot allt inprincip. Min dotter får stressutslag i knävecken och när hon var liten så kunde man inte använda annat än tvättsåpa till hennes kläder det var det enda som inte irriterade hennes hud.

Det är riktigt svårt att komma på vad prickar kan bero på, men jag kan ge dej några råd..
    Använd så lite vatten som möjligt direkt på huden, inga parfymerade produkter, inga våtservetter (ej oparfymerade heller), smörja in ansiktet med olja ett bra tag innan man går ut när det är kallt, inga medel i tvätten, prova med tvättsåpa istället.

När jag får utslag i ansiktet så känns det som att det bränner på min hud, det kliar inte, känns mer som att jag fått hett vatten i ansiktet så jag kan ta lite kylbalsma där det känns som värst, men huden blir såååå fruktansvärt känslig!!

Hoppas det är något som är övergående för din lille!

Lycka till
  • Marlene B

Testa att utesluta ketshup.

• smurf mamma

vet du jag tycker inte du ska utesluta något alls om det inte är helt självklart, alltså att han blossar upp precis efter du gett honom något..Precis så där ser mina tjejer ut och dom har båda atopiskt eksem. Det blir alltid värre när det börjar nalkas minusgrader ute. Men dom är väldigt torra i huden också. Jag tycker du ska ta kontakt med bvc igen så att du får en remiss till någon som har kunskap om just eksem och allergi.

• Stina75
    Tack för alla tips...
    Vi har nu insett att de dagar han fått youghurt med jordgubb och kiwi mm är det som VÄRST! Förra veckan var han sjuk och fick inte i sig så mycket ätbart och då var han jättefin i huden. Han har aldrig haft utslag på resten av kroppen heller. 
    Ketchup har han aldrig fått.
    Vi letar vidare....
  • Pysselgalningen

Börja med att utesluta kiwi och jordgubbe, sen när han blivit bra igen så testa de frukterna var för sig.

Skulle nästan tro att det är kiwin som är boven, för den är stark. Vi kör själv med gul kiwi här hemma som är svagare, sambon äter inte ens det ändå pga han var allergisk som barn.

• Nalle Puh73

Är det bara jag som inte hittar nån bild där man ser utslagen?

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Kärleksbarn

Jag ser inte heller nån bild?????

• smurf mamma

Stina 75 tänkte bara säga att min bror hade jätte mycket eksem som liten men när han hade feber så blev han jättefin i hyn..

• Tamana

Min dotter hade poblem med eksem länge som kliade väldigt mycket, hon kunde i heller sova på natten. Vi tjatade till oss tid på Barnmottagningen om att göra allergitest då hon var ca 9månader (hon fick eksem när hon var runt 5-6mån o jag ammade då). Hon är nu ägg och veteallergiker. Tycker du ska tjata på dem att göra allergitest.

Svar på tråden Snälla, kan ngn titta på min sons prickar (bild i galleriet). Allergi? Hudsjukdom? Någon som haft barn med liknande utslag?