• smillan

Betalningsskyldig som bonusförälder?

Jag har läst flera trådar här angående vilket ansvar man räknas ha som bonusförälder när det gäller bland annat dagis, att de inte kan kräva att bonusen ska vara hemma med mig när jag är föräldraledig eller så, eftersom jag inte har några skyldigheter.

Hur är det när de räknar ut tex dagisavgiften? Får de gå på både min och pappans inkomst då, eller ska de egentligen bara räkna på pappans eftersom det är han som har betalningsansvaret?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Betalningsskyldig som bonusförälder?
  • Teschty

Dom lägger ihop era inkomster... Så du blir ju betalningsskyldig när det kommer till tex dagisavgift

Alla frågar om jag e rädd för förlossningen, herregud jag kan inte ens fatta att jag e gravid....
  • AnnaSa28

Konstigt nog så är det så att du blir betalningskyldig för typ dagis, alltså de räknar på din inkomst oxå, men du har inga rättigheter. Alltså med rättigheter menar jag att om ni vill byta dagis så måste bio föräldrarna skriva på, du räknas inte där. Konstigt

• Morticia

Betalningsansvar för dig gäller väl bara om ni är gifta?

För bjud sär skrivning
  • Fröken Irre
    Morticia skrev 2007-12-14 23:11:17 följande:
    Betalningsansvar för dig gäller väl bara om ni är gifta?
    Nej, alla som bor sambo är betalningsskyldig för sitt bonusbarn!

Håller med föregående att det är mycket konstigt att man inte får några som helst rättigheter med det.
  • Darius

Men det här var ju för f*n bland det mest UPPRÖRANDE jag hört (nja, inte riktigt, men ändå). Jag skulle inte drömma om att rippa min sambo på pengar till barnen. Hur tusan kan en sambo bli betalningsskyldig!? Och om något händer med mamman/pappan så tar soc barnen och struntar i sambon.

Det är ju iaf fördelen med giftemål - man vet vad man ger sig i på. Men hur många inser att att sakta glida ihop och sedan plötsligt vara sambo (som ofta händer) betyder detta slags ansvar?

• Pochahontas

Alltså, ursäkta...  Men blir man sambo med nån som har barn, då blir man ju en familj... Bonus, styv.... ja, kalla det vad ni vill.... Men då har man barn.
    Jag tycker resonemanget i många trådar är så sorgligt... "varför ska JAG behöva göra nåt - det är ju HANS barn!"
    FLYTTA INTE IHOP MED NÅN SOM HAR BARN om ni inte vill bli en familj!!! Oavsett om det gäller pengar eller annat...
    Jag är så oerhört tacksam för alla personer i min sons liv... Jag och min man, hans pappa o hans fru... Här är det ingen som tjafsar. Sonen är vårt barn! Allihopas!!! Ja... Vi överdriver inte... Jag och pappan har ju förstås yttersta ansvaret, men vi är alla familj.
    OT.... Försöker komma tillbaka till ämnet nu....
    Barnomsorgsavgiften baseras på inkomst. En inkomst om man är ensam, två om man är två... Svårare än så är det inte. Sambo, gift spelar ingen roll...
    Och "rippa min sambo på pengar" gör jag inte - är iofs gifta nu, men... - naturligtvis är barnomsorgen en räkning vi betalar gemensamt - det är ju vår son! Bio, bonus...bla bla bla....
    Fy, vad jag tycker synd om vissa barn som har sina biologiska föräldrar på olika ställen - syftar naturligtvis inte på nån speciell just nu.... När det ska göras skillnad på bio o bonus. Dom stackars barnen är ju inte helt och fullt delar i nån av familjerna i så fall! Det måste kännas....

Då var man fru Byrlén...
  • Tezz72

När jag och sambon flyttade ihop, då ville inte hans ex vara med och betala barnomsorgen. Men med mitt ex var det inga problem.

Så ni som tycker att bara bonusföräldrarna tänker och gör fel. Så finns det faktiskt bioföräldrar som gör det också.

Men eftersom hon inte ville betala så fick hon ta en egen räkning då hon hade barnen, som i slutändan blev dyrare för henne än om vi skulle ha delat räkningen.

• Tess82

Alltså betalningsansvarig blir man ju inte direkt men bådas inkomst räknas ihop så det blir dyrare avgift, de kan ju aldrig komma och kräva pengar av dig för din sambos barn.

Mamma till Linnea 9/5-07
  • AnniPanni

Avgiften till dagis baseras ju på hushållets inkomst och bonusföräldern ingår ju i hushållet.
    Jag personligen tycker att det är snurrigt att vi får betala mer i dagisavgift pga min sambo då han inte har några som helst rättigheter när det kommer till mina barn. Det struliga blir ju att det är den biologiska föräldern där barnen är skrivna som får betala mer i avgift och det är inte alla nya "moderna" familjer som har gemensam ekonomi. Dvs att bioföräldern får själv betala en högre avgift trots att man inte delar på allla kostnader som familj. (Vi har dock gemensam ekonomi så för oss spelar det ingen roll)

Jag tycker att dagisavgiften ska baseras på BIOföräldrarnas respektive inkomst och den tid man har barnen på förskolan. Jag är nu mammaledig o har mina älsklingar på dagis deltid men iom att deras pappa behöver ha de heltid så får jag snällt betala för heltid *suck*. Det enda logiska vore ju att pappan betalar för den tid han har barnen o då ska det baseras på hans lön och att jag betalar för den tid jag har barnen på dagis o då ska det baseras på min inkomst. Men vem vet, det systemet kanske kommer en vacker dag

• Lyckogrisen

De kan INTE kräva att bonusen ska vara hemma med dig om du är föräldraledig.
    Många kommuner hittar på "egna regler" men det är faktiskt olagligt. Din bonus har rätt till sin dagisplats.
    Om kommunen bråkar så konktakta Skolverket!

• Lyckogrisen

De kan INTE kräva att bonusen ska vara hemma med dig om du är föräldraledig.
    Många kommuner hittar på "egna regler" men det är faktiskt olagligt. Din bonus har rätt till sin dagisplats.
    Om kommunen bråkar så konktakta Skolverket!

• Agni
    Pochahontas skrev 2008-01-04 20:28:08 följande:
    Alltså, ursäkta...  Men blir man sambo med nån som har barn, då blir man ju en familj... Bonus, styv.... ja, kalla det vad ni vill.... Men då har man barn. Jag tycker resonemanget i många trådar är så sorgligt... "varför ska JAG behöva göra nåt - det är ju HANS barn!"FLYTTA INTE IHOP MED NÅN SOM HAR BARN om ni inte vill bli en familj!!! Oavsett om det gäller pengar eller annat... Jag är så oerhört tacksam för alla personer i min sons liv... Jag och min man, hans pappa o hans fru... Här är det ingen som tjafsar. Sonen är vårt barn! Allihopas!!! Ja... Vi överdriver inte... Jag och pappan har ju förstås yttersta ansvaret, men vi är alla familj.OT.... Försöker komma tillbaka till ämnet nu.... Barnomsorgsavgiften baseras på inkomst. En inkomst om man är ensam, två om man är två... Svårare än så är det inte. Sambo, gift spelar ingen roll...Och "rippa min sambo på pengar" gör jag inte - är iofs gifta nu, men... - naturligtvis är barnomsorgen en räkning vi betalar gemensamt - det är ju vår son! Bio, bonus...bla bla bla....Fy, vad jag tycker synd om vissa barn som har sina biologiska föräldrar på olika ställen - syftar naturligtvis inte på nån speciell just nu.... När det ska göras skillnad på bio o bonus. Dom stackars barnen är ju inte helt och fullt delar i nån av familjerna i så fall! Det måste kännas....
    Jag kan inte göra annat än att hålla med!! Det är likadant i våra familjer
    Jag är så jävla grym
  • TyraPaloma

Sambon är till viss del försörjningspliktig även för mina barn! Det står lagen.
    Det står också att de inte ska ha sämre levnadsstandard än vad våra gemensamma barn har.

• Hannajo

AnniPanni
    Här i vår kommun kan separerade föräldrar "dela" på dagisavgiften, dvs få varsin räkning, ex om den ena föräldern är hemma med barnen och ej behöver dagis så betalar den inget, och då betalar den andra föräldern halv avgift (för varannan vecka). Avgiften baseras på varje förälders hushåll.

• AnniPanni
    Hannajo skrev 2008-02-22 11:21:08 följande:
    AnniPanniHär i vår kommun kan separerade föräldrar "dela" på dagisavgiften, dvs få varsin räkning, ex om den ena föräldern är hemma med barnen och ej behöver dagis så betalar den inget, och då betalar den andra föräldern halv avgift (för varannan vecka). Avgiften baseras på varje förälders hushåll.
    Vet att det är så i vissa kommuner men inte i sthlm tyvärr.
  • godisälskaren
    Pochahontas skrev 2008-01-04 20:28:08 följande:
    Alltså, ursäkta...  Men blir man sambo med nån som har barn, då blir man ju en familj... Bonus, styv.... ja, kalla det vad ni vill.... Men då har man barn. Jag tycker resonemanget i många trådar är så sorgligt... "varför ska JAG behöva göra nåt - det är ju HANS barn!"FLYTTA INTE IHOP MED NÅN SOM HAR BARN om ni inte vill bli en familj!!!
    Håller fulständigt med!!!
    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
Svar på tråden Betalningsskyldig som bonusförälder?