• tornedarling

ha flickan hemma pga mobbing ?

i morse här hemma hos oss var det en del tårar och tandagnissel hemma.
    min älsta flicka går i tredje klass och jag tror inte vi haft en lugn dag sedan första skoldagen i augusti
    är det inte den ena elkaheten så är det dena andra.
    jag har haft kontak med klassläraren och hon har tagit upp detta i klassen och det har kommit skoldagar där flickan tyckt det varigt riktigt roligt i skolan.

i skolan umgås hon mest med tjejerna i klassen och leker med dom på rasten men det är dom tjejerna som inte är så trevliga i mot henne heller dom säger saker som att hon har fula och skitiga kläder och även då att hon luktar rök ( jag är rökare själv) och även då att hon har skitigt hår och har löss i håret.

vi har tre hästar på gården och detta skapar ju en heldel osämja och avundsjuka och jag har talat om för min flicka att hon inte ska "retas" med sina kompisar genom att berätta om hästarna i och med att det skapar en heldel osämja och på den fronten har vi fått det lungt.

i morse handlade diskutionen om en jacka men hon kunnde inte ha denna jacka för den var smutsig och jag ska ta och tvätta den
    givetvis blev flickan arg och jag fick då veta av hennes yngre syster att flickorna i klassen inte är så trevliga mot henne och säger saker till mina älsta flickan som jag räknat upp.

detta tog sjuhus i h-vetet och jag plitade ner ett par väl valda ord i kontaktboken
    min flicka berättade för mig att hon sagt åt fröken vad som hänt och att fröken skulle ta upp detta men inte gjort detta.

jag förstår ju att inte rastvärdarna/ klasslärarna kan ha ögon i nacken och inte heller befinna sig överallt för det finns ju andra barn på skolgården men det som gör mig så arg är väll att man lär väll ungarna precis som jag lär mina ungar vanligt folkvett att man säger inte vad som helst, eller säger det på ett sådant sätt att du inte sårar motparten.

jag avslutade min diktering i vredesmod (i kontaktboken) där
    jag skrev att upphör inte detta så kommer jag att behålla min flicka hemma.

ja nu vill jag ha nya infalls vinklar är det rätt att behålla flickan hemma om detta inte upphör eller ska jag strunta i det?

• Svar på tråden ha flickan hemma pga mobbing ?
  • Bellan85

Asså det är helt sjukt vad lågt ner mobbningen är på väg.

Det är dessutom inte du som ska behöva ha DIN flicka hemma utan dom som mobbas!!
    Jag skulle ta upp detta med rektorn, eftersom läraren inte gör något åt det.

Stå på er! Så här får det fan inte gå till!!!
    Mobbning är fan bland det värsta som finns, har själv varit mobbad hela min skolperiod från 1-9 så jag vet hur det känns att få veta att man stinker, luktar rök, inte ha kompisar osv..

Håller mina tummar för er!

• tornedarling

tack alla ni som svarat tyvärr så finns det inte mer än en grundskola i byn flickan går i det finns andra grundskolor i andra byar men tyvärr blir resvägen låmg för en 9-åring
    så altenativet att byta skola går ju inte.

detta med att behålla flickan hemma var något ja

det blev en himmla fart på skolan och även läraren som satte sig ner och snackade med tjejerna i klassen som utför dessa handlingar mot min dotter och hadde fått ganska god respons men sedan vet man ju tyvärr inte hur länge det håller i sig.

• tornedarling

tack alla ni som svarat tyvärr så finns det inte mer än en grundskola i byn flickan går i det finns andra grundskolor i andra byar men tyvärr blir resvägen låmg för en 9-åring

det blev en himmla fart på skolan och även läraren som satte sig ner och snackade med tjejerna i klassen som utför dessa handlingar mot min dotter och hadde fått ganska god respons men sedan vet man ju tyvärr inte hur länge det håller i sig.

• tornedarling

• tornedarling

• m1n3rv4

en undran bara

varför är det alltid offret som ska byta skola? Borde inte mobbarna göra det ist?

• bebben Elias mamma

Rektorn och lärarna måste agera enligt lagen, annars är de de som kan råka illa ut, man kan anmäla dem. De är de ansvariga för att få slut på mobbandet. Jag hade ringt rektorn direkt och anmält högre upp om det inte slutade.

• lotts

tornedarling - Hej, kom in här av en slump men måste bara få skriva av mig. Jag vet precis vad Ni går igenom, har varit i samma situation som du.
    Hur gjorde jag??? jag gjorde allt som skulle göras efter alla regler, kontaktade föräldrar, rektorn, möten, elevvårdskonferanser, samtal samtal och åter samtal, händer det något??? nääää, ett mobbingteam ryckte in, eller vad man kan kalla det för, gjorde en förfrågan i klassen en och en, men det var bara min dotter som tyckte att det pågick mobbing, så då va det ju min dotter det va fel på typ.
    Hon har alltid kunnat föra sig verbalt, hon reagerar på när andra blir illa behandlade, hon "sladdrade" hela tiden, hon svarade emot när dom sa dumma saker till henne, både elever och lärare och det skall man inte göra för då får man skylla sig själv.
    Hon kunde inte sova själv till slut hon grät i sömnen, hon gick inte ut till slut. Så jag beslöt att hålla henne hemma, stred för att få hemundervisning och det fick hon till slut 3 dagar i veckan, jag gick till BUP och fick in henne där till slut på BUP skola. Hennes självförtroende började öka och till slut slussades hon in till en annan skola, hon fick först göra "studiebesök" på de olika skolorna i kommunen och därefter kom hon till den skolan som hon kände sig mest trygg i. Sedan dess har hon med glädje gått till skolan, hon jobbar på men är fortfarande kunskapsmässigt lite back.

Ett tips till dig och alla andra som är i samma situation, följ ert hjärta inte vad alla andra säger, det är så mycket man måste göra för skolplikten men till slut faller man, om man kämpar för sitt barns rätt att må bra vinner man till slut men det är en lång väg, för de flesta inom skolvärlden "ser" inte vad som händer och dom håller varandra bakom ryggen. Min dotter sa till mig en gång......Mamma det va bara du som trodde på mig, tack.
    Detta blev lite långt, du får gärna skriva privat till mig om det är något du undrar över. Lycka till .....följ ditt hjärta

• mysterius

Allt det här är en sådan tråkig situation som bara inte borde finnas, men tyvärr så gör det de

Min dotter A är 9 år, hon har en bästis som heter B sedan fem år tillbaka , de har sina upp och nergångar precis som alla andra.
    Bästisen B är väldigt mycket för att bestämma och min dotter A har inte sagt ifrån tidigare men påhejad av mig och Bs mamma så har hon börjat säga vad HON vill.
    Min dotter A är en snäll tjej som har lätt att få nya kompisar.

I deras klass finns det ett tjejgäng som leds av en tjej som heter C, hon är tuff och är uppkäftig mot lärarna, de flesta ser upp till henne.
    Nu har ledaren C börjat att ge sig på bästisenB, att hon är dum, hon har inte modekläder, att hon luktar(de har ingen gård), de tömmer ut hennes saker på golvet från ryggsäcken när hon inte ser, de kluddar på hennes bänk osv.

BästisenB vill inte leka med några andra utan bara vara själv med min dotterA, men hon vill gärna pröva att leka med fler.

De gånger bästisen har varit borta har min dotterA varit med tjejgänget, då är de på henne och säger att visst är bästen dum i huvudet, visst är det skönt att hon är borta och sådana saker.
    Min dotterA brukar varken säga emot eller hålla med.
    Jag har sagt åt henne att hon får absolut inte göra likadant som gänget mot bästisen.

Det känns som om hon hamnat i klämm, hon gillar sin bästis men vill samtidigt leka med andra och inte bara med en som ska bestämma varje steg hon tar, hon vill inte göra sig ovän med sin bästis eller med gänget, om hon gör det senare är jag rädd för att de går på henne med.
    Jag är nära bekant med bästisen mamma så det känns jobbigt ibland, jag vet inte hur jag ska göra, jag vill inte att denna mobbing ska fortgå och jag vill inte att mobbingen ska vända sig mot min dotter.
    Är det någon som har varit i en liknande situation och har några råd.

Hur går det för din dotter ts?

• tornedarling

mysterius: tack för att du frågar

ja ibland går det bättre och ibland sämre precis som allt i livet ljust nu har det varit i ropet om min flickas klas vi bestämmde i år att ha kals tillsammans med lillsyrran som fyller år nio dagar senare MEN i och med att vi både har hästar och hund hemma så bestämmde vi oss för att hyra en lokal där det var "allergifritt" men tyvärr så var lokalen uppbokad den dagen så vi kunnde inte ha kals och flickan vart ju givetvis lessen men jag talad om för henne att berätta för hennes "skolkompisar" varför det inte gick att hålla kalas och sedan varför det inte går att ha kalaset hemma hos oss och med detta gick hon med gott mod till skolan, givetvis blev det tandagnissel på några kompisar MEN tack och lov så har flickan civilkurage och sa att hon ville bjuda in så många som möjligt till kalset och att alla ska kunna komma.

jag tror inte min flicka vågar tala om allt som händer i skolan i och med att jag reagerar så starkt tack och lov för lillsyrran som har ögon som en hök.

jag ska på utvecklingsamtal på tisdag då så ska jag ta upp detta igen

• Sundance76

Ett tips är att googla på Dan Olweus. En norsk (svensk) professor som tagit fram ett fungerande antimobbningsprogram. Vi använder det i Sjöbo kommun där jag är en av nyckelpersonerna i mitt rektorsområde. Skolan är skyldig att ha en mobbningsplan och en likabehandlingsplan be att få titta på dem för att se hur de säger sig arbeta mot mobbning.

Olweus programmet handlar mycket om att de vuxna i skolan (inte bara pedagoger utan även städ, vakt mfl) skall observera, reagera och agera om de ser eller hör något som inte skall finna på skolans område eller i anknytning till skolan (ex på väg till skolan). Det är de vuxnas ansvar att få stopp mobbningen.

Hålla henne hemma kan väl fungera under den dagen som sköter snacket med rektor, lärare, skolsköterska eller liknande, men inte mer än någon dag.

• Merikarvia

Stå på dej!!!! Skolan är enligt lag skyldiga att ta tag i mobbning. Det kom en ny lag för inte så länge sedan. Tar inte skolan tag i saken kan man anmäla dom och det kan stå dom dyrt.

• Pojkmamma

Hur har det funkat denna terminen?

Svar på tråden ha flickan hemma pga mobbing ?