Bonusmamma-får inte vara med för biomammam
Hej! Är bonusmamma sedan 1,5 år tillbaka. Biomamman har aldrig varit glad över min närvaro och mitt bonusbarn är väl medveten om att hans mamma inte gillar mig.
Jag och barnet har det dock jättebra tillsammans, han accepterade mig från första stund och jag och in sambo har barnet varannan vecka.
Problemet är att biomamman inte gillar mig. Hon vill inte ha med mig att göra, hälsar inte på mig om jag är med vid något möte, vägrar ringa hem till vår hemtelefon...kan ju vara jag som svarar. Barnet har till och med uttryckt att "min mamma tycker inte om dig"
Jag gör allt för att uppmuntra barnet att prata om sin mamma hemma hos oss, jag uppmuntrar till att måla teckningar osv till mamman. Biomamman påstår att barnet aldrig nämner mig hemma hos henne-vilket kanske inte är så konstigt om barnet känner att mamman ogillar det.
Kan barnet ta skada av denna konflikt? Jag är rädd för att biomamman dessutom kanske inte pratar så gott om mig inför barnet, kan detta ge barnet ångest då han tycker om mig men känner att mamman inte gör det?
dessutom vill biomamman att min sambo och barnet ska hitta på något en gång i veckan som en familj (dock är inte jag välkommen)känns inget roligt men vill ju barnets bästa men undrar om det är det? vad får han föruppfattning om jag inte är inkluderad i detta men mamman och pappan och han är det. Rädd för att de ska ge signaler om att jag inte tillhör familjen:(
Någon som har tips/råd på vad jag kan göra?