• Primör

Bonusmamma-får inte vara med för biomammam

Hej! Är bonusmamma sedan 1,5 år tillbaka. Biomamman har aldrig varit glad över min närvaro och mitt bonusbarn är väl medveten om att hans mamma inte gillar mig.
    Jag och barnet har det dock jättebra tillsammans, han accepterade mig från första stund och jag och in sambo har barnet varannan vecka.

Problemet är att biomamman inte gillar mig. Hon vill inte ha med mig att göra, hälsar inte på mig om jag är med vid något möte, vägrar ringa hem till vår hemtelefon...kan ju vara jag som svarar. Barnet har till och med uttryckt att "min mamma tycker inte om dig"

Jag gör allt för att uppmuntra barnet att prata om sin mamma hemma hos oss, jag uppmuntrar till att måla teckningar osv till mamman. Biomamman påstår att barnet aldrig nämner mig hemma hos henne-vilket kanske inte är så konstigt om barnet känner att mamman ogillar det.

Kan barnet ta skada av denna konflikt? Jag är rädd för att biomamman dessutom kanske inte pratar så gott om mig inför barnet, kan detta ge barnet ångest då han tycker om mig men känner att mamman inte gör det?

dessutom vill biomamman att min sambo och barnet ska hitta på något en gång i veckan som en familj (dock är inte jag välkommen)känns inget roligt men vill ju barnets bästa men undrar om det är det? vad får han föruppfattning om jag inte är inkluderad i detta men mamman och pappan och han är det. Rädd för att de ska ge signaler om att jag inte tillhör familjen:(

Någon som har tips/råd på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Bonusmamma-får inte vara med för biomammam
  • Catriiin

Tycker du ska be din sambo att prata med biomamman om detta. Försöka få henne att förstå att det inte är bra för barnet att hon visar att hon inte gillar dig. Man tycker ju att hon också borde tänka på sitt eget barns bästa och därmed försöka få det funka harmoniskt mellan er alla, även om det kräver att hon sväljer sin stolthet, svartsjuka eller vad det nu är som gör henne sån här.

• Primör

Hej Birgitta2-jag har oxå funderingar kring biomammans beteende. Det finns även andra händelser som förstärker detta.

Men min sambo och jag har ett bra förhållande och han har inga planer på att gå med på dessa träffar då han förstår hur detta kanske skulle kuna kännas för mig. han "jobbar" oxå på att få biomamman mer intresserad av en sundare relation mellan oss...men tyvärr förgäves

Det jag funderar på är om barnet tar skada av om dessa möten inte äger rum-är det i hans bästa att hans mamma och pappa umgås som familj med honom? I såfall vill jag inte var den som hindrar honom i hans välmående

Birgitta2 skrev 2007-11-29 13:35:48 följande:
    Ja, det är exakt vad jag menar. Dessa två föräldrar har gått isär, och åtminstone mannen har gått vidare och startat ny fanilj. Att mamman vill att de ska hitta på saker ihop är hennes idé, inte grabbens. Och att "leka familj" en gång i veckan tycker jag är att begära väldigt mycket av mannens nya sambo, dvs TS. Man kan undra vad hon är ute efter. Hade alla varit rörande överens att detta vore jättekul, är det en annan sak. Men när bonusmamman inte alls är välkommen, eller att biomamman har såna känslor för henne att hon inte ens vill ringa hemtelefonen, då anser jag att mannen får välja sin lojalitet här. Man måste inte umgås samtidigt med killen, han har kvar både mamma och pappa, och i det här fallet tror jag inte att den nya relationen gagnas av att de två föräldrarna börjar träffas en gång i veckan. Med bakgrund av antagonismen från mammans sida, kan jag undra om hon inte är ute för att göra bonusmamman svartsjuk eller vad tusan det nu är.Det verkar lite som om mamman inte kunnat gå vidare.
  • Primör

Hej. han har försökt, o även talat om att det kanske inte är sunt för barnet att känna av konfliken från hennes sida...men det går inte att prata med henne om detta. Där är hon inte villig att samarbeta

...men däremot tror hon det är viktigt att barnet får umgås som familj med pappan o henne :(

Catriiin skrev 2007-11-29 13:39:29 följande:
    Tycker du ska be din sambo att prata med biomamman om detta. Försöka få henne att förstå att det inte är bra för barnet att hon visar att hon inte gillar dig. Man tycker ju att hon också borde tänka på sitt eget barns bästa och därmed försöka få det funka harmoniskt mellan er alla, även om det kräver att hon sväljer sin stolthet, svartsjuka eller vad det nu är som gör henne sån här.
  • Birgitta2
    Primör skrev 2007-11-29 13:41:11 följande:
    Hej Birgitta2-jag har oxå funderingar kring biomammans beteende. Det finns även andra händelser som förstärker detta.Men min sambo och jag har ett bra förhållande och han har inga planer på att gå med på dessa träffar då han förstår hur detta kanske skulle kuna kännas för mig. han "jobbar" oxå på att få biomamman mer intresserad av en sundare relation mellan oss...men tyvärr förgävesDet jag funderar på är om barnet tar skada av om dessa möten inte äger rum-är det i hans bästa att hans mamma och pappa umgås som familj med honom? I såfall vill jag inte var den som hindrar honom i hans välmående
    Nej, det ligger inte i pojkens intresse. Jag tror säkert han skulle tycka det var fantastiskt kul att hitta på något med både mamma och pappa. MEN detta blir i så fall ett skapat behov om man påbörjar det nu. Han har idag inget behov av det. Han har redan mamma som han hittar på saker med. Han har redan en pappa som han hittar på saker med. De bor inte ihop längre. Jag tror att vi vuxna krånglar till saker och ting i onödan.

Det känns härligt att höra att din sambo tar hänsyn till dig. Och jag tycker ni tre istället kan göra saker ihop. Och faktum är att jag tror att det är just det som gör att hon vill dra till sig pappan igen. Hon vill ha familj igen, dock kanske inte nödvändigtvis bo ihop med honom, men hon inser vad hon sakner i livet nu.

Eftersom killen har pappan i sitt liv regelbundet, så kan jag garantera att det INTE skadar honom att de inte gör saker tillsammans med mamma. Nån jäkla ordning får det ändå vara.

Om 3-4 år, när mamman lugnat ner sig, och fattat att det bästa och lättaste vore att ni blev, om inte vänner så åtminstone tolererar varandra, så kanske man kan ta upp detta till diskussion igen, och då kanske du är välkommen. Men idag känns det inte ok med ett sånt upplägg.
  • Maria med 3

Jag tror barnet inte barnet tar skada av att föräldrarna inte träffas och gör saker ihop med barnet.
    jag och mitt ex är inte osams på nåt sätt, men jag skulle inte frivilligt umgås med honom och göra familjesaker ihop med honom och barnen. Jag vet att barnen tyckte det var jättejobbigt när vi träffades oväntat på tex affären i början.

• Millbertina

Jag tycker inte att dom skall göra ngt tillsamans utan dig. Jag skulle aldrig komma på tanken att göra så mot min sambo, typ gå på Liseberg utan honom. Isf hade mitt ex fått gilla läget att han följer med eller så blir det inget..

För barnet är det viktigt att det är harmoni emellan de vuxna, han mår sämre på din och hennes situation. Speciellt så har han ju uttalat det själv, att hans Mamma inte gillar dig.

Jag tror bestämt att hon inte riktigt har gjort upp med sig själv och sina känslor för sitt ex, och detta späs ju på vid deras så kallade möten med barnet. Det är ju endast för hennes skull, men använder pojken som anledning.

snacka med din sambo och säg till honom att du vill vara med hedan efter, annars så blir det inget mer av deras möten.

Hon får gilla läget att han har gått vidare..

Lycka till

• mjuffpuff

hon kanske vill ha tillbaka honom? eller ser honom som sin ensamrätt eftersom de har barn ihop? hatar dig eftersom han är med dig?

jag vet inte, men du som bonusmamma, pappan och barnet ÄR en familj. NI är de som ska ut och ha kul med barnet. eftersom NI är barnets andra FAMILJ.

biomamman är väl svartsjuk för att hon ser att pojken har det bra hos er och att ni är en familj med hennes barn? hon vill väl ha det för sigsjälv eller nått..

nej jag vet inte men hon verkar bete sig lite skummt :s jag säger bara vad jag uppfattat det som :).. hoppas dock inte att det är så

• Häpp

Det verkar vara så att en del kvinnor förväntar sig att deras ex ska stanna upp sina liv när förhållandet slutar.

Männen ska förevigt vara hänvisade till ett liv i mörker där de ska gå och gråta , gräma sig och längta efter sitt ex.
    Har han en gång varit deras ska han aldrig bli någon annans.....om inte möjligtvis kvinnan har gått vidare och godkänt mannens ansökan om ett liv.

Nej, barnet skulle om möjligt bli mer förvirrat än det redan är. Som så många redan skrivit:det gagnar bara mamman.
    Låt barnet ha sina två familjer, det är ju så det är

• nonnas
    primör: jag sitter i samma sits som dig med att biomamman vägrar prata med mig eller träffa mig. Min sambos dotter undrar varför jag aldrig kommer med in och lämnar henne eller ringer hem till henne som hon vill att jag ska göra.
    Hennes mamma har sina prinsiper mm och min sambo får enligt henne inte göra vad som helst när han har dottern, utan hans ex har alltid åsikter mm.
    Hon har t om talat om för oss när hans dotter ska gå och lägga sig osv hon är helt otrolig iblans, hon gör aldrig fel uten det är vi som gör.
    Ni ska höra henne när hon resonerar, nu har det gått så långt att min sambo och hans ex inte kan prata med varandra i telefon t ax ang dottern så de använder mail och mi sambo lider fruktansvärt mycket av detta pga att dottern vill bo hos oss varanana vecka men det går inte mamman med på.
    Min sambo får inte ens ringa efter klockan fem till sin dotter och hon kommer hem kvart i fem, gör han det ringer senare blir hennes mamma helt knäpp oxh han får stans utskällning,.

Jag förstår precis vad du går igenom...

Men att din sambo och hans ex ska umgås en dag i veckan som familj är ju sjukt ju, hur snurrigt blir det inte för barnet.
    Så höll min sambos ex också på ett tag att de skulle göra så men för dotterns skull sågick inte min sambo med på det och han tyckte det var idiotiskt också.

Nä det är inte lätt med sambos ex eller biomammor om man är bonusmamma.
  • moosen

Ja, det var verkligen omogen. Hon måste ju acceptera att han träffat en ny!
    Och att bara din sambo och hans son skulle hitta på nåt utan dig hade jag inte accepterat!
    Då tillhör du ju inte familjen!
    Accepterar din sambo det? Vad säger han om sitt ex:s åsikter och "krav"?
    Hoppas verkligen att han står på din sida!
    HAn borde sätta ner foten rejält!

• Lillsnuppa

Har 2 bonus barn det minsta sedanan hon föddes .... den äldre var 18 mån då.. mamman pratade illa om mig så han blev rädd och kräktes och grät mycket när han var hos oss.
    Men du verkar inte ha det så !
    o var glad för det då gillar ju ditt bonus barn dig och det kan du gott vara stolt över !!

Svar på tråden Bonusmamma-får inte vara med för biomammam