Gravid o föda barn i USA??
Jag e ny gravid o e sakta p väg till USA, men hur fungerar d där me Barnmorske kontrollerna O att föda barn?? Berätta aaaallt!!
Jag e ny gravid o e sakta p väg till USA, men hur fungerar d där me Barnmorske kontrollerna O att föda barn?? Berätta aaaallt!!
Tack....Åh vad skönt att höra!!!! Ska bli spännande att jämföra...
Vart i USA bor ni??
Austin är så mysigt!! Det borde inte vara några problem med försäkring. Det är oftast arbetsgivaren som sköter det. Be din man kolla med personalavdelningen så kan han få veta vad som gäller. Ni kanske kan få försäkringsbolagets webbsida så ni kan kolla vilka läkare som ingår osv. Man väljer själv sin läkare.
Som USAmom skrev så känner man sig mycket omhändertagen här,
Hör av dig om du har några andra funderingar, men jag tror inte du behöver oroa dig!
Miss Nice; vi bor i New Jersey, en bit från Texas således, men jag har bott i norra Texas i två år och har också hört mycket positivt om Austin.
Texasmom har koll på läget beträffande arbetsgivarens försäkringar och det är precis så det fungerar för mig också. Du skall inte behöva fundera på försäkringsfrågan. Du är ju täckt av din makes försäkringsbolag när ni kommer till USA.
Har du fler frågor får du återkomma!
TACK, ni vet inte hur ovärdeligt d här e....
Har fött barn i Florida och väntar nu barn igen. Har en svensk väninna här som flyttade hit ca 2 månader innan barn nr två föddes och det funkade bra med försäkringar och allt praktiskt. Som andra skrivit så är det lättast att din man kontaktar personalavdelningen för det här med försäkringar men om han jobbar på ett hyfsat stort företag så är det inga problem. Men det är viktigt att kolla hur de gör med sådana som är gravida innan de tecknar försäkringen. Om man bor i usa och inte har någon försäkring kan man inte hur som helst plötsligt teckna en om man är halvvägs igenom graviditeten men jag antar att om man kan visa att man haft garanterad sjukvård där man bott tidigare så är det inga problem. Man kan ju alltid byta försäkring under graviditeten.
Det är säkert också bra om ni hittar en läkaren (OB/GYN) och sjukhus innan ni flyttar så att du redan är inne i rullorna när du kommer. Din mans kollegor kan säkert ge tips annars kanske du hittar svenskor i Austin via SWEA.org eller svenskamammor.com som kan ge tips.
Ser att du har fatt flera svar redan, men vill ocksa tipsa om USA-traden. Dar finns det manga mammor och gravida att stalla fragor till. www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27461246.html
Vad bra att du annonserar for oss elyelle.
Jag skulle inte ta det forgivet att forsakringen tacker graviditeten. De har finurliga satt att komma undan sant, plus att det beror helt pa foretagets policy med forsakringsbolaget om hur mycket som tacks.
Sa kolla upp det ordentligt innan du reser. Om det val visar sig att graviditeten ar tackt sa har du inget att oroa dig for. Modravarden har ar fantastisk och du har oftast fler valmojligheter vad det galler det mesta.
Men som sagt, ar du pa vag till USA sa ar du hjartligt valkommen till USA-traden. Den ar jattebra for oss som bor dar, (sa aven ni andra ar valkomna med sa klart, om ni inte redan har gjort nagra touchdowns dar vill saga!! ).
Huuu, nu blev ja nervös igen...tänk om nåt går fel o vi inte får vård då, för att d inte täcks...ja e ju bara nygravid o vi åker om en månad....ja hinner ju knappt in i rullarna här, då kanske inte ens e välkommen att teckna försäkring.... Ska be maken kolla igen, för annars stananr ja här o kommer efter....
Allstå, inget on om USA, men d verkar vara världens u-land på såå många punkter. E mest ororlg för d här me försäkringar om man blir sjuk....eller som nu gravid....
Om han skall jobba for ett storre foretag sa har jag svart att se hur det kan bli problem, men det kan vara bra att kolla upp bara for att liksom.
Nar du val har forsakring sa ar varden fenomenal.
Hej,
Jag passar på att ställa en fråga här, jag undrar om det är rutin på nupptest i usa. Även om man är under 35?
Krisitn:
Det beror sakert ocksa pa vad forsakringen tacker. Jag har dock aldrig hort om nagon som inte fatt det ersatt av forsakringen. Jag har gjort KUB (kallas BUN study) med mina barn utan problem.
Haller i ovrigt med de andra som skrivit. Sa lange man har en bra forsakring tror jag att man blir battre omhandertagen som gravid i USA an i Sverige. Man har ocksa fler valmojligheter. Har tar de det sakra fore det osakra pa ett helt annat satt, och gor darfor betydligt fler test osv.
Hejsan igen!
Jag har nu fött barn här i USA, vi kom hem med vår son på julafton (!) och sjukhuset vi var på var helt fantastiskt. Om vi har möjlighet att få ett till barn och vill ha ett till vill jag VERKLIGEN föda barn här igen.
Min mans företag tecknade bara en tilläggsförsäkring med Europeiska som täckte graviditet och vi har inte haft några problem. Har du fått något besked från din makes företag på den punkten än?
Har bara gott att säga om att vara gravid och föda barn i USA. I och för sig så rankas vår förlossning och BB-avdelning på vårt sjukhus till ett av de bästa i USA (allt rankas ju här i USA!). Det var också jätteskönt att "min" läkare som hade följt min graviditet var den som förlöste mig.
Har du några fler frågor så är det bara att fråga på.