• Mimmis74

Prematurbarn födda vintern/våren 2007!

Hej! Undrar om det är någon som har fött i januari, februari, mars osv och vill berätta lite om hur eran första tid var. Varför de kom för tidigt och så.

Min Elsa föddes 5 veckor för tidigt pga. min hf och hon växte inte så bra i magen.
    Hon vägde 2050 g och var 46,3 cm lång när hon föddes den 23 februari.
    Nu är hon 9 månader och har fått sina första tänder.

(¯`°?.¸ ღ Våran älskling Elsa ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Prematurbarn födda vintern/våren 2007!
  • Picazzo94

Detta svar är lååångt!
    Hej hej! Min son föddes i januari, 11 veckor för tidigt. Orsaken är inte helt klar, men troligtvis var det pga en infektion hos mig av något slag som gick över till honom så att han mådde dåligt i min mage. En annan teori är stress. Han vägde 1500 g och var 39 cm lång.
    Noel låg i kuvös i två veckor med cpap. Först en stängd kuvös, men efter en vecka fick han en öppen. Han hade lite syrgas de första dagarna men det togs bort eftersom han saturerade sig så bra. Han hade ju också, visade det sig, en stor hjärnblödning grad 3-4 som gjorde att han slutade andas självmant de första två veckorna och detta var ju jättejobbigt. Vi satt bara och stirrade på monitorn hela tiden eller på hans bröstkorg för att se om den rörde sig.
    Blödningen försvann så småningom och vi fick flytta ihop med vår son i ett sk samvårdsrum där vi var och skötte om honom själva dygnet runt. Det var också jobbigt eftersom jag inte kunde sova av rädsla för att han skulle sluta andas. Trots att han hela tiden var monitorerad var jag livrädd för att han skulle dö. Men allt gick ju bra och vi skrevs ut från sjukhuset den 5:e mars, mer än en månad innan BF!
    Den första tiden hemma var ju skitjobbig den med, eftersom vi var helt själva med en pytteliten bebis. Men han bara åt, jag ammade honom varannan timme de första fyra månaderna, och sov och gjorde inte mycket väsen av sig. Det är först de tre senaste månaderna han har börjat göra sig hörd och det med besked! Han är en mycket bestämd herre. Han är sen grovmotoriskt sett pga blödningen men vi går hos sjukgymnast och nu sitter han nästan helt själv. Han älskar att hoppa i knät på oss och de senaste veckorna har han börjat jollra som andra bebisar. Inga tänder i sikte men de kommer väl snart. Han slutade amma när han var 7,5 månad, totalvägrade ta bröstet en dag. Så då blev det ersättning och lite puréer. Nu äter han bara mat och dricker välling morgon och kväll.
    Jag kan fortfarande nojja över att han ska sluta andas och kollar till honom ett par ggr varje natt för att va på den säkra sidan... Han sover hela nätterna och har eget rum sedan två månader tillbaka.
    Det var vår historia! Om du undrar över något så är det bara att skriva, kram från Sofia

• Mimmis74

Vad kul att läsa din "historia"! Alltid kul att se hur andra mammor och pappor har med sina små.

(¯`°?.¸ ღ Våran älskling Elsa ღ ¸.?°´¯)
  • Mimmis74

Ingen mer som vill berätta?!

(¯`°?.¸ ღ ELSA ღ ¸.?°´¯)
  • Bubblan78

Min dotter föddes i oktober 2007, hon kom 6 veckor för tidigt och vägde 2452 gram och var 46 cm lång. Det blev urakutkejsarsnitt. De vet inte varför hon ville komma ut då, men hon har mått jättebra från början. Låg på värmebädd och hade nässond visserligen, men inget annat Jag har ätit kortison under graviditeten (pga ledsjukdom) och de trodde det var därför hon var helt färdigutvecklad i lungor och sånt.

Nu är Minea 2 ½ månad och väger 5500 gram och är 56 cm lång, så hon har blivit en liten knubbis

• Mimmis74

Vad härligt med en knubbis!

(¯`°?.¸ ღ ELSA ღ ¸.?°´¯)
  • Nellies matte

Min Ella föddes den 19 oktober, i v 26+5. Hon vägde 1310gram och var 39cm lång. Vi var på sjukhuset i 7 veckor och nu väger hon 3500gram och har precis börjat på BVC!

Älskar dig Nellie, mest av ALLT i hela världen!
  • Bubblan78

Ja hon har stora hamsterkinder och en massa hakor, hihi. Hon ligger över på sin prematura viktkurva och ligger normalt på "den vanligt födda" viktkurvan. Så nu märker man inte att hon är prematur längre.

Hur har ni uppfattat tiden på Neonatal? Jag har alltid tyckt det varit en läskig avdelning innan, men sen Minea föddes har jag en otroligt positiv upplevelse av den. Personalen var helt underbar och stöttade och gav råd.

• Mimmis74

Välkommen Nellies matte! Och du med Bubblan!

Bubblan: Jag tycker tiden på Neo var hemsk! Vi blev illa behandlade av läkare och personal. En läkare talade om högt och tydligt om Elsas korta tungband och blåsljud på hjärtat för alla i rummet (vi var säkert 4 familjer där då). Ssk hann inte prata med oss om detta innan läkaren sa detta.

(¯`°?.¸ ღ ELSA ღ ¸.?°´¯)
  • Bubblan78

Mimmis74: Nej fy vad hamskt gjort av läkaren!!!Förvånad Där vi var, var det väldigt noga med tystnadsplikten. Man går ju i genom en konstig och ovan situation och behöver allt stöd man kan få. Då ska man inte behöva bli uthängd av läkarna/ssk inför andra föräldrar. Mycket dåligt måste jag säga.

Där ser man hur olika de bemöter patienter med familjer på olika sjukhus.  

• Tesssan82

Hejhej!
    kikade in en snabbis och läste lite grann!
    Min brorson är prematur barn, född v 30.
    vägde 952g och var 34 lång!
    Han var tilläxthämmad från ca.v 25..Och mamman fick Havandeskapsförgiftning! Blev urakutsnitt och han fick ligga på universitets sjukhuset i Umeå ca.3 veckor, där han fick två minde hjärnblödningar, men allt har ordnat sig och han mår super... allt som allt låg han på sjukhus ca 7veckor..Vad det gäller hans tillväxt så är han ca 15kilo tung och fyller 6år den 28 feb. och han är ganska kort för sin ålder, men utreds nu för att få tillväxthormoner. Men annars är han idag som vilken busunge som hellst
    Kramar till er alla prematurisar och prematur mammor, förstår allas rädsla vid en väldigt tidig födsel och rädslor kring alltsammans.
    StorKram

• marsmars

Min lilla pojke föddes i v. 33+4. 1874gram och 45cm lång. Han vill komma redan 10veckor tidigare men jag fick knipa åt bricanyl några veckor runt v 29-31(så att livmodern slappnade av). Hade en för snabb förlossning men lätt. No problemas. (hann inte ens få bedövning)
    Han är 10 månader nu, ikapp de flesta, nästa 10kilo, aningen kortare.. två tänder och ständigt glad & sover gärna, ofta & länge

• bebaca

Jag fick min tjej iden 5/10 och hon kom 12 v förtidgt och vägde 650g och var 31 cm lång efter 2 v så jag tror att hon var 29cm när hon föddes. Låg 2 mån o 2 dagar på sjukhuset, jätte jätte jobbigt kom hem för 1 och en halv mån sedan och hon är nu 3kg och ska mäta henne i morgon sist var hon 43 cm. Kämpar nu med ammning och är helt slut. Men när jag ser på henne är jag så lycklig att jag har henne och att hon klarade sig, men jag kan inte komma över att jag inte fick se henne när hon kom ut ur livmodern för det blev akut kejsarsnitt pga HF och hon var mindre än vad läkarna trodde så allting gick så snabbt.

• Mimmis74

Välkomna alla nya! Vad kul att läsa om er hur ni haft det.

bebaca: Jag upplevde samma sak som dig att jag inte fick se Elsa efter snittet. Ssk visade upp henne, såg inget alls. Doktorn visade upp henne, såg inget. Sen fick jag vara på uppvaket i 4 timmar och inte veta något alls om våran Elsa, men sambon kom och berättade på natten. Vid 05.30-tiden fick jag komma till sambon som hade fått ett rum på BB, men vi fick ingen bricka med goda smörgåsar som alla andra får.
    Fick inte se Elsa förrän kl.09.00 då vi morgonskötte henne. Jobbig tid innan jag fick se henne.
    Jag har funderat på att skriva ner allt sånt här.

(¯`°?.¸ ღ ELSA ღ ¸.?°´¯)
  • 123Vissla

Hej hej!
    Min dotter föddes 13 januari 07, 4 månader för tidigt. Men är idag en lekfull och pigg 1 åring. Hon föddes för tidigt pga av havandeskapsförgiftning. Men allt är precis som det ska :)..

Har flickan Ella född i v.23+6.
  • smh

Hej!
    Min dotter fyller 1 år imorgon, den 24 jan! Vattnet gick v. 31+0 och då blev jag inlagd. Jag hann med att få kortisonsprutor och ett par doser med bricanyl. Men en vecka senare, v.32+0, så kom förlossningen igång av sig själv. Jag hade feber hela veckan jag var inlagd och läkarna letade efter infektion hos mig, men dom hittade ingen, så jag vet inte varför vattnet gick.

Som tur är har vår dotter mått väldigt bra ända sen hon föddes. Hon vägde 1606 g och var 40cm lång. Hon behövde bara ligga i kuvös och ha cpap första timmen. Hon sondmatades i tre veckor, tror jag. Hon blev dock aldrig någon hejare på att amma, så jag har pumpat och hon har ätit på flaska.

Idag är hon 73cm lång och väger 9kg, så även om hon ligger en kurva under normalkurvan, så tycker läkarna att hon är ikapp.

Och hon är naturligtvis världens goaste !

/S.

• Mimmis74

Välkommen 123Vissla och smh!

(¯`°?.¸ ღ ELSA ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Prematurbarn födda vintern/våren 2007!