• Fast rättstavat

Barn och studier/arbete - tips?

Finns det fler som är eller har varit i sitsen där 2 personer måste ta hand om ett barn då båda just har gått ut gymnasiet. Båda två vill studera vidare på universitet för att kunna få välbetalda jobb. Vad finns det för alternativ? Jag har funderat en del själv i det och kommit fram till följande:

*En studerar dagtid universitet, den andra stannar hemma och jobbar kväll när den studerande kommit hem.

*En studerar och den andre är föräldraledig så länge det räcker.

*Båda väntar och jobbar under kort tid ett år så att barnet kan gå på dagis vid 1 års ålder så att båda kan studera/jobba.

Vad bör man göra? Vad skulle du ha gjort och hur har du gjort ifall du haft ett liknande problem?

Folk som säger att man ska vänta med barn kan bespara sin luft, moralpredikningar och annat undanbedjes. Jag vill ha tips, råd och gärna lite berättelser om hur just ni klarade detta. Resten som går off topic kommer jag bara sucka åt och inte besvära mig med att slösa tid på.

• Svar på tråden Barn och studier/arbete - tips?
  • Maskensmamma

Hej! Jag har inte varit i denna situationen eftersom jag har varit ensamstående hela tiden. Men Jag tycker det låter bra att en studerar på dagtid och en jobbar kväll. Men tänk på att det kan vara väldigt påfrestande för förhålandet att inte vara hemma tillsammans så mycket. Eller så är ju alternativet att en pluggar medans den ena är föräldraledig tills det blir aktuellt med dagis också helt okej.

Hoppas att ni kommer fram till en bra lösning och att allt går bra för er!

• Lisano

En studerar, den andre är föräldraledig och så kanske båda kan jobba extra då och då? Fram till barnet börjar på dagis. Sen beror det ju lite på vad ni vill studera, vissa ämnen har ju bara föreläsningar 2-3 gånger i veckan och då kanske båda skulle kunna studera så turas ni om att vara med barnet/studera, eller att en studerar halvtid/är föräldraledig och den andra studerar heltid.

Hoppas ni hittar en bra lösning!

• enny signatur

plugga halvtid båda två och del på fpn? sedan plugga båda två?

Svar på tråden Barn och studier/arbete - tips?