• Springtime

Barnlös efter p-piller?

Jag kan inte låta bli att tänka på alla dessa år jag ätit p-piller när jag nu är ofrivilligt och oförklarligt barnlös.

Jag åt Trinordiol (s.k. trefasiga p-piller med tre olika färger) större delen av tiden ca 5 år, och sedan Desolett. Jag mådde jätteilla och kräktes ibland när jag inte tog trinordiol samma tid varje dag. Det var därför jag bytte sort senare.

Jag har två missfall bakom mig, ett efter spontan graviditet och ett efter behandling med Pergotime.

Är det någon som vet något om sambandet p-piller/ofrivillig barnlöshet?

eller

Någon som har ätit ovan nämnda piller och är ofrivilligt barnlös?

• Svar på tråden Barnlös efter p-piller?
  • Love4cats

Läkaren vi träffade nu under utredningen sa att visst kan min kropp ha varit ur balans under tiden jag varit sjukskriven men att man är sjuk, deprimerad eller liknande ska ju ändå inte sätta helt stopp för graviditet. Vi hade helt enkelt mycket annat att tänka på att hade en slags låt-gå-princip under tiden men efter totalt fem år nu så borde ju något resultat ha visat sig...

Varje steg är ett steg närmare...och möjligheterna oändliga...
  • Springtime

Jag tycker på något sätt att denna lilla tråd visar att tidigare användade av trefas-piller och oförklarlig barnlöshet mycket väl KAN hänga ihop. Jag ska absolut ta upp detta med min läkare nästa gång. Att bara få ett litet erkännande av misstankarna skulle vara guld värt. Att få en möjlig förklaring till barnlösheten istället för "ingenting är fel alla värden är bra".

Är det någon som vet om det finns någon slags forskning kring oförklarligt barnlösa och sambandet p-piller?

Jag blir bara erbjuden hormonstimulerande medel eller ivf när jag är oförklarligt barnlös. Men för mig känns det inte som någon lösning att mixtra mer med hormoner. Jag skulle önska att jag istället fick "återställa" hormonbalansen i min kropp. Missförstå mig inte, jag tycker att det är toppen att det finns hormonstimulerande medel och ivf för det är många som blir hjälpta. Det jag önskar är bara att det fanns andra vägar att gå, t.ex. att återställa hormonnivåer.

• Finesse

jag har ätit Trinordiol i fyra år.. åt mellan 2002-2006, sedan i jan-06 slutade jag med dom för vi ville ha barn. För jag började äta dom hade jag haft mens i nästan 8 år å den hade kommit som en klocka varje gång på dag 28.. hade aldrig mensvärk å den räckte bara i 2-3 dagar.. helt underbart

men sen när jag började med p-pillren började kroppen bete sig konstigt.. trots att jag fick mensvärk av p-pillren så fortsatte jag äta dom (dum som man är) och när jag väl slutade insåg jag hur mkt bättre, både fysiskt och psykiskt jag mådde.. men under 2006 så försvann mensen.. ibland kunde det ta över 100 dagar mellan varje cykel å ibland 7.. hur normalt är det? och speciellt när man haft normal menscykel innan.

efter att vi försökt skaffa barn i över 1 år så började vi en utredning.. jag fick pergotime utskrivet och samtidigt ett brev hem där det stod förklarat att om pergotime inte funkar så är vi oförklarigt barnlösa. men nu hade vi sån tur att det tog sig på första försöket med pergon . men jag tror ändå att det har nånting att göra med att jag åt trinordiol.. varför min kropp var så konstigt i nästan 1½ år.. jag kommer aldrig mer att äta p-piller.. hur vi ska skydda oss efter bebisen kommit vet jag inte riktigt än.. men p-piller kommer inte i närheten av min kropp iaf.

• gedansk

Hej
    Jag har en vännina som gjorde sin fertilitets utrednng i sitt hemland Egyptien och hennes läkare sa att man ska absolut inte äta p-piller innan man tänkt sig att skaffa barn.

• ananda74

jag känner en som var hos homeopat för en massa andra besvär och han sa då att om man ätit p-piller i tex 10 år så har man i 10 år lurat kroppen att den är gravid. detta medför naturligtvis stora hormonomsvängningar när man väl slutar med detta. dessutom sa han att p-piller utarmar kroppens förråd av zink ELLER koppar (kommer inte ihåg vilket). jag tror det var att eftersom en ena mineralen utarmades så blev det ett överskott av koppar i kroppen eftersom allt hänger samman och detta var absolut inte bra. det påverkade en massa olika grejer och hormoner osv i kroppen.

jag har sjävl haft 4 olika sorters piller under kanske 10 år. först Desolett. dem mådde jag jättedåligt av - blev deprimerad, humörsvängningar etc. alla jag kände då mådde lika dåligt av dem och när jag frågade på ungdomsmottagningen varför man envisade med att dela ut dem till tjejer trots alla biverkningar fick jag svaret "för att vi är sponsrade av dem". trevligt...sen bytte jag till Trinovum med biverkningarna: snustorr i underliv, ögon och slemhinnor. torr hy, viktuppgång, kommer ihåg att jag kunde sova 13 timmar om natten och var ändå trött. sen bytte jag till trinordiol, som var skit samma. till sist fick jag minipiller vilket fick mig att komma in i nån jobbig pubertet igen - finnar, flottig hy mm. till sist slutade jag med alla piller överhuvudtaget och kom då in i ett klimakteri med biverkningarna vallningar, svett som bara rann ner för kroppen, håravfall mm. (OBS jag var 21 år då). till sist blev jag av med det. men så träffade jag en ny kille o började med trinovum igen och fick kraftiga gråtattacker osv så jag slutade igen.

Pga allt detta skit rent ut sagt med hormonpiller som tjejer matas med så blev jag så anti piller sen att jag blev gravid ett par gånger under min ungdom varpå jag gjorde abort. allt för att slippa p-piller igen. jag har på senare år blivit diagnosticerad med för låg ämnesomsättning/underfunktion på sköldkörteln och jag kommer ihåg när jag först fick de symptomen. det var när jag sov 13 timmar/natt o var supertrött hela tiden, 8 år tidigare. det var garanterat pillerna som gav mig andra hormonella problem med ä-omsättningen. allt är ju sammanlänkat i kroppen. påverkar man en grej så rubbas en annan.

jag för min del tycker man verkligen borde forska i hur p-piller påverkar kvinnor egentligen. jag kan tycka det är bättre med tonårsaborter än att folk äter en massa hormoner som är helt mot naturen. varför är det så hemskt med tonårsaborter förresten? är det för att det kostar samhället fö rmycket? jag har gjort ett par aborter i min ungdom o mådde inte alls dåligt över det. det hela är överdramatiserat, förmodligen har det sin bakgrund i det samhällsekonomiska, som alltid.

• Springtime
    Finesse skrev 2007-12-25 16:26:37 följande:
    men jag tror ändå att det har nånting att göra med att jag åt trinordiol.. varför min kropp var så konstigt i nästan 1½ år.. jag kommer aldrig mer att äta p-piller.. hur vi ska skydda oss efter bebisen kommit vet jag inte riktigt än.. men p-piller kommer inte i närheten av min kropp iaf.
    [/citat]

Ja, något skumt måste det ju ha varit. Kul att det gick bra med Pergon för er i alla fall!
    ananda74 skrev 2007-12-29 19:43:41 följande:
    [citat]
    jag för min del tycker man verkligen borde forska i hur p-piller påverkar kvinnor egentligen. jag kan tycka det är bättre med tonårsaborter än att folk äter en massa hormoner som är helt mot naturen. varför är det så hemskt med tonårsaborter förresten? är det för att det kostar samhället fö rmycket? jag har gjort ett par aborter i min ungdom o mådde inte alls dåligt över det. det hela är överdramatiserat, förmodligen har det sin bakgrund i det samhällsekonomiska, som alltid.
    När man väger det ena mot det andra är det ju svårt att säga vad som är värst. Jag personligen tror inte på aborter som preventivmedel, det är ju ändå ett ingrepp. Vissa klarar sig igenom en eller flera aborter galant medan vissa mår väldigt dåligt. Nu finns ju även dagen-efter-piller att ta.
  • ananda74

Men om man från början hade vetat att det inte finns några p-piller längre, ungefär som på 1950.-talet, så hade de flesta tonåringar nog varit lite mer försiktiga. jag såg förresten ett reportage på SVT om att de flesta tonåringar som gjorde abort bara kände sig lättade. de var fler än dem som kände sig deprimerade och ångrade sig. jag tillhörde iallafall den första gruppen även om jag i efterhand kan känna att jag slarvade lite kanske. men jag levde trots allt i fast förhållande men tålde inte p-piller. så det var inte så att jag struntade i skydd helt, men i ett fast förhållande när man har sex regelbundet blir det till slut svårt att skydda sig exakt varenda gång, från minut ett man börjar ha sex.

äsch jag vet inte vad jag ville säga, vet bara att många mår dåligt av p-piller och att inte alls blir deprimerade av abort även om det är ett onaturligt ingrepp det också.

• gedansk

hej

jag vet i alla fall att jag aldrig kommer att börja äta p-piller igen. Jag fick fruktansvärda migrän atacker som varande i timmar och finnar på ryggen. Provade 3 olika sorters p-piller innan jag och sambon sa stopp till flera experiment på mig. Det var effter jag åt p-piller 9månader som min mens började strula extremt jag trodde att det kunnde vara så de första månaderna men att det skulle bli normalt sedan. Jag tror att för vissa så kan det störa kroppen.
    Mvh Jeanette

• saraemma

Hej! Vill bara tillägga att även hormonspiral kan ställa till saker och ting! Hade regelbunden mens och Äl innan jag hade spiralen. Har en dotter som blev till utan problem på andra försöket. Men efter spiralen har allt krånglat! Först ingen mens på ett halvår och sen ingen ÄL. Äter nu pergo för tredje månaden, som inte har hjälpt än, men  nu provar jag med dubbel-kur.

• Missne

Jag kommer heller inte att äta p-piller igen. Inte för att jag fåytt några biverkningar, kände inget. Utan för att jag tror att det är orsaken till min barnlöshet. Om jag kan få ordning på kroppen så vill jag inte riskera att hamna i detta träsk igen. JAg vill ju kunna få ett syskon till det barn som ja hoppas att jag kan få med hjälp av IVF som jag genomgår nu. Jag vet att IVF också är att mixtra med kroppen (men vad gör man inte när inget annat funkar), men jag har hört flera som fått ordning på kroppen efter en graviditet oh blivit gravid på egen hand sedan.

• Emsen från Themsen

När jag läser om hur alla haft det så känner jag igen mig direkt, och jag är helt övertygad om att p-pillren har påverkat min kropp enormt. Jag har ätit Trionetta 28 i drygt 10 år, något jag ångrar fruktansvärt nu. Det finns ingen regelbundenhet what so ever vad gäller mensen, och trots att vi försökt bli gravida i drygt 1 år nu, så har det inte hänt nånting.

Jag är övertygad om att det är p-pillren som ställt till allting, och jag ångrar bittert att jag nånsin började med dem. Nu har vi i allafall beställt tid för en utredning, så får vi se vad de säger....

• tickan

Jag har också ätit p-piller (först Desolett sedan Trinovum) i mer än tio år av mitt liv och är nu oförklarligt barnlös. Jag börjar visserligen närma mig 39, så det kan vara förklaring nog, men jag är övertygad om att p-piller under väldigt långa tider inte alls är bra för fertiliteten.

Det verkar bedrivas en hel del studier om hur man ska hjälpa oss barnlösa, behandling osv. Men hur mycket forskning finns det om VARFÖR barnlösheten är så stor, även bland kvinnor som är betydligt yngre än mig själv??!

Jag har hittills bara träffat en enda forskare som rakt ut sagt att p-piller under lång tid kan vara ett stort problem om man sedan vill få barn. Jag tror honom...

• Missne

tickan: Intressant att läkaren sade rent ut att p-piller under lång tid kan vara ett problem. Det har ingen sagt till mig. Man borde informera om detta när man skaffar p-piller, så att man vet att man inte ska äta dem så länge om man vill ha barn... Aldrig nånsin har man sagt nåt om det när man fått recepten. Väldigt irriterande så här i efterhand.

• tickan

Missne: Det var ingen verksam läkare som sa det till mig, det var en forskare. Finns säkert många läkare som skulle säga emot honom, men jag tror att han har rätt.

• Cia o krabaten

Jag åt trinordiol i 9 år och hade sen lätt att bli gravid.

Efter dottern har jag däremot haft 4mf
    Det läkarna sagt åt mig är att blir man gravid så får man barn så småningom. Dvs att det är mycket bättre utsikt att få barn trots mf än att inte bli gravida alls i första taget.

Men visst kan p-piller strula till det i kroppen!
    Finns ju många som får p-piller några månader för att få lättare att bli gravida sen!

Lycka till.

• NearliG
    tickan skrev 2008-01-27 10:32:03 följande:
    Jag har också ätit p-piller (först Desolett sedan Trinovum) i mer än tio år av mitt liv och är nu oförklarligt barnlös. Jag börjar visserligen närma mig 39, så det kan vara förklaring nog, men jag är övertygad om att p-piller under väldigt långa tider inte alls är bra för fertiliteten.Det verkar bedrivas en hel del studier om hur man ska hjälpa oss barnlösa, behandling osv. Men hur mycket forskning finns det om VARFÖR barnlösheten är så stor, även bland kvinnor som är betydligt yngre än mig själv??! Jag har hittills bara träffat en enda forskare som rakt ut sagt att p-piller under lång tid kan vara ett stort problem om man sedan vill få barn. Jag tror honom...
    Har hört av barnmorskor att så länge man är i ett fast förhållande kan man äta p-piller men inte allt för länge, att det ibland kan vara bra med ett uppehåll på ett par månader i p-pillerknaprandet. Har också hört av barnmorska att spiraler av olika de slag brukar man inte sätta in om man inte har fött barn och framför allt inte på unga tjejer i barnafödandeålder, kanske för att det är väldigt svårt för kroppen att återhämta sej från alla olika hormonchocker som den får. P-stav verkar inte heller vara det ultimata preventivmedlet, har bekanta som blivit på smällen och bekanta som INTE blivit på smällen förrän flera år efter att den tagits ut. Kanske det borde göras lite mer forskning på hur våra kroppar reagerar på preventivmedel med hormoner i efter att man slutat med dom?
  • Salt Groda

Jag har ätit Trinovum i 13 år (herregud, så länge!!) och ja, min kropp har då definitivt blivit helknasig. Först tog det 6 månader innan jag fick mens, sen tog det 4 månader innan jag fick mens andra gången...

Nu sitter jag och väntar på att få mens igen, men tror ärligt talat inte det kommer någon på x antal månader igen. Suck, är så trött på detta!

Vill aldrig mer ta p-piller, känns som jag förstört min kropp totalt!

Svar på tråden Barnlös efter p-piller?