• RockOlga

Namn till Arabiskt barn?

Hej Hej !

Jag undrar om ni vet några fina arabiska namn?
    Killen min kommer från Libanon, vore jätte roligt om någon vet några fina namn därifrån?

Vi ska inte ha barn än, jag spekulerar bara !

• Svar på tråden Namn till Arabiskt barn?
  • DOLCE FAR NIENTE

Flickor: (Ovanligare namn)

Ibtisam
    Belqis
    Noheila
    Oumaima
    Juhayna

Kan massor men dom vill ju inte trilla ner nu....

• enny signatur

å gud vilka vackra namn!

Zekeriya
    Zeliha
    Dilara
    Elanur
    Aleyna

• zamii

Jag får min flicka om 3 månader, och hon ska heta Naima :) (Välsignelse är betydelsen) Både vackert och meningsfullt för mig. Hennes pappa är palestinier och muslim. Namnet är islamskt, men jag hade valt det även om islam inte hade haft med saken å göra. Det e verkligen vackert och ovanligt :) Börjar dock bli lite vanligare men ja :P

• Mrs  You

Här är ett par som jag känner till som är fina

Flickor

Isla/Izla
    Esra
    Elsa
    Bahira
    Solei
    Samira
    Nabila
    Ferida/Feride
    Scharlott
    Fatima
    Sali
    Saline/Sahline

Pojkar

Alla bibliska namn är vanliga i arabländer,Abraham,Isak,Josef,Jakob mf..
    Israel
    Ismael
    Nataniel
    Andrias
    Dahno/Denho
    Dani/Daniel
    Akido
    Wisam
    Jaser

IVF till våren,äntligen.....
  • kirsikka

Mina favvisar (mannen är muslim och från Palestina)
    pojke
    Adam
    Adel

Adnan
    Hosni

Omar

Bilal

Ibrahim

Nidal

flicka
    Hanan (min dotter)
    Hanina
    Aisha
    Rania
    Nadine
    Nour

• RockOlga

Jag gillar tjejnamamnen , Nadine , Fatima , Naima... pojknamn vet jag inte ännu Dani va rätt fint

• Angelicat

Till flicka

Luisa
    Anissa
    Yasmine
    Alissa

Pojke

Elias
    Isac
    Hakim

• nyfikengrön
    AMIRA (betyder prinsessa)! Det heter min dotter vars pappa är från Tunisien.
  • baobab

Tjejnamn jag gillar: Nour, Darine, Shirin, Hanna, Aya, Nabila, Nejla, Aida, Zainab, Sara, Delal

Killnamn jag gillar: Fakhri, Elias, Hamoudi, Yahya, Yacoub/Jacob, Mahmoud, Isak, Mansour, Salam

Jag älskar hur tex. Fakhri och Mahmoud uttalas på arabiska men jag hade nog (innan jag döpte mitt barn till det) tänkt på många här i Sverige kan ha svårt att uttala dem, Fakhri blir ofta Fackri och Mahmoud blir Mamud och det kanske inte är så kul i längden.

• morriz420

Våran dotter heter SAMIRA, 2010 var det 25 flickor som fick det namnet i Sverige.
    Vackra arabiska namn kryllar det av !!

• Fåröbo
    zamii skrev 2008-02-14 01:59:54 följande:
    Jag får min flicka om 3 månader, och hon ska heta Naima :) (Välsignelse är betydelsen) Både vackert och meningsfullt för mig. Hennes pappa är palestinier och muslim. Namnet är islamskt, men jag hade valt det även om islam inte hade haft med saken å göra. Det e verkligen vackert och ovanligt :) Börjar dock bli lite vanligare men ja :P
    Naima är det verkligen arabiskt?

Fanns ju svenskor som hette så i Sverige, och detta innan det andra brinnande världskriget!

Det kan säkerligen finnas en förklaring, men dessa måste troligen återfinnas i en modernare tid! Kanske Carl XII hade med sig Naimor till Sverige? 
  • Sannaslim

Jag har en Selma (hennes pappa är algerier och muslim) själv gillar jag mest såna arabiska namn som är "svenska" ochså

Typ Sara, Sonia, Lina, Mina, Adam, Isak, Noa

Visste inte att Sally var ett arabiskt namn oxå, det skulle va perfekt om man hade turen att få ett till flickebarn

• Förfärad far

Hur tänker ni egentligen, ni vackra, stolta, svenska flickor som ger er i kast med arabiska killar? Har ni läst dagstidningarna de senaste 30 åren? Västerländska kvinnor som föder barn med mellanösterns män riskerar att förlora barnen vid minsta missnöje från mannens sida. UD översvämmas av naiva svenska kvinnor som levt ett tag med en arabisk man, och som vågat protestera när han velat ta en hustru eller två till. Då blir hon bortkastad och mannen, enligt arabisk sed, svensk medborgare eller inte, tar med sig barnen till sitt medeltidsland och förkastar kvinnan! 

• Förfärad far

Denna tråden är nog uttryck för det mest idiotiska och naiva (googla på de svåra orden), jag någonsin träffat på. 

• Lola23
    Förfärad far skrev 2013-10-03 19:22:11 följande:
    Hur tänker ni egentligen, ni vackra, stolta, svenska flickor som ger er i kast med arabiska killar? Har ni läst dagstidningarna de senaste 30 åren? Västerländska kvinnor som föder barn med mellanösterns män riskerar att förlora barnen vid minsta missnöje från mannens sida. UD översvämmas av naiva svenska kvinnor som levt ett tag med en arabisk man, och som vågat protestera när han velat ta en hustru eller två till. Då blir hon bortkastad och mannen, enligt arabisk sed, svensk medborgare eller inte, tar med sig barnen till sitt medeltidsland och förkastar kvinnan! 
    Hoppsan, här placerar vi folk i fack och använder oss av fördomar för att gestalta okända människors liv genom att tala om hur deras framtid ser ut. Och nej jag är inte muslim/arab själv och är inte gift och har/har aldrig haft en muslimsk/arabisk pojkvän,  tänker bara steget längre .... ska man döma som du gör får man låsa in sig och aldrig träffa en själ igen.
  • Lola23
    Förfärad far skrev 2013-10-03 19:25:10 följande:
    Denna tråden är nog uttryck för det mest idiotiska och naiva (googla på de svåra orden), jag någonsin träffat på. 
    Det är din åsikt och den har du rätt till. Dock förstod jag inte riktigt vilka ord du syftade på var svåra? Dock att du själv tycker att vissa ord i din mening var svåra säger mer om din intelligens än någon annans. Dock var det ju ambitiöst av dig att googla upp dessa ord och använda dem här! Bra språk uppskattas! ;)
Svar på tråden Namn till Arabiskt barn?