Hej!
Hoppar in i den här tråden! Gravid igen, v 7, funderar på hur det ska gå den här gången. Min förra upptäcktes i v 37 att han var liten, var inlagd en vecka då, när han senare föddes i v 41 var han -23%, 2700 g, så inte pytteliten, men ändå SGA (både kort och lätt för åldern), och läkarna sa misstänkt tillväxthämning (ingen annan i släkten har varit liten vid födseln, och vi är långa både jag och pappan). Han hade svårt att klara förlossningen, blev akutlarm flera gånger pga att hans puls försvann, många på rummet som vände och vred på mig och jag trodde han var död en gång när hjärtljuden inte hörts på någon minut, men de kom tillbaka och han föddes iaf vaginalt. Efter det problem med lågt blodsocker några dagar, sedan lyckades vi iaf med helamning, vilket jag är väldigt glad över, för han fick stora problem med kolik, som visade sig vara allergi mot komjölksprotein, - tydligen får tillväxthämmade oftare matintoleranser/allergier. Idag är han snart två år, springer och pratar för fullt och mår bra förutom att mjölkallergin kvarstår, har vuxit ikapp det mesta på längd (ligger precis under medel, vi föräldrar är +1/+2 SD på längd), fortfarande två SD under medel på vikt, men det kommer nog.
Det enda jag fick veta var att moderkakan var liten och att jag hade lätt förhöjt blodtryck, annars fanns ingen förklaring till tillväxthämningen. Det är sagt att jag ska få ett TUL i v28 vid nästa (denna) graviditet, men inget annat. Nu har jag läst lite om trombyl, verkar vara flera som får tidigare i graviditeten som skydd mot tillväxthämning, är det några här i tråden som får/har fått det och i så fall hur gick diskussionen när ni fick det? Om det finns något att göra för att detta barn ska växa som det ska vill jag ju göra det. Om det visar sig att detta barn också är litet kommer jag vilja göra planerat snitt, eftersom förlossningen var en traumatisk upplevelse, dessutom får det lilla sjukhuset där vi bor egentligen inte förlösa SGA-barn (sist blev det så ändå, och det märktes att de inte var vana vid det, jag fick tjata om att de skulle kolla blodsocker när han var en halvtimme gammal och hade blivit helt slapp, då hade han 0,6 i blodsocker!), utan då ska man föda på ett sjukhus som ligger 1,5 timme bort, lycka till med det liksom när det sätter igång, då känns planerat snitt mycket säkrare.