• MaijaO

Tråden för oss med tillväxthämmade barn del 5

Då var det dags för 5:e upplagan av tråden för oss som väntar, har fått eller bara är nyfikna på barn med tillväxthämning.

Själv heter jag Maria och den 17 maj 2006 föddes våran Viggo. Han vägde 2405g och var 45 cm lång i v.38+0. I dag ligger han fortfarande under alla kurvor och verkar trivas med det.

Här är enlänk till en av de få sidor med bra info om tillväxthämning.
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Och här är länken till den föregående tråden.

VÄLKOMMNA IN!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-06 17:28:42:
    länken var det ja...
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m24778890.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-06 17:28:42:
    länken var det ja...
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m24778890.html

• Svar på tråden Tråden för oss med tillväxthämmade barn del 5
  • Lowika

Petra 334 skrev 2014-03-25 21:37:44 följande:
    Härligt!! Kommer det göras någon mer kontroll?
    Japp, det blir ett TUL till i mitten på april. Utifrån resultatet där blir det kanske ytterligare ett, men det var nog inte helt självklart som jag förstod det. Om allt var bra troligtvis inte fler sedan.
    AnnaCarolina skrev 2014-03-25 23:26:31 följande:
    Hej alla! Hoppar gärna in i denna tråden :) Min son föddes den 18 december i vecka 35+2 och vägde 1965 gr & var 44 cm. Jag och min sambo visste från vecka 26 att han var tillväxthämmad och det berodde främst på dåligt navelsträngsflöde. Vi låg på neonatal med honom i ca 10 dagar och nu efteråt följs han upp av läkare. I min förlossningsjournal står det även intrauterin tillväxthämning. Nu är Lucas lite mer än tre månader & väger ca 5 kg och är stadiga 55 cm. Hur stora var era tremånaders? :)
    Hmmm det minns jag inte i huvudet, kan kolla när jag kommer hem. Men jag minns att han dubblat sin vikt till 2månadersdagen, inte alla bebbar som gör. (sen var han fortfarande stor som en nyfödd då också... haha)
    Lucas är ju ändå en liten biff v 35 och såååå stor Ungefär lika stor som min, fast han föddes i 39....
  • Petra 334
    AnnaCarolina skrev 2014-03-25 23:26:31 följande:

Hej alla! Hoppar gärna in i denna tråden :) Min son föddes den 18 december i vecka 35+2 och vägde 1965 gr & var 44 cm. Jag och min sambo visste från vecka 26 att han var tillväxthämmad och det berodde främst på dåligt navelsträngsflöde. Vi låg på neonatal med honom i ca 10 dagar och nu efteråt följs han upp av läkare. I min förlossningsjournal står det även intrauterin tillväxthämning. Nu är Lucas lite mer än tre månader & väger ca 5 kg och är stadiga 55 cm. Hur stora var era tremånaders? :)

Sonen vägde lite mindre än din och var 1 cm kortare när han föddes i v36+5. Vid 3 mån vägde han 5,64 och var 56,5cm lång :)

Nu blir han snart 11 mån och väger 9,7kg och är 72cm lång. Inga problem med återhämtningen iaf!
  • AnnaCarolina
    Petra 334 skrev 2014-03-26 10:06:56 följande:
    Sonen vägde lite mindre än din och var 1 cm kortare när han föddes i v36+5. Vid 3 mån vägde han 5,64 och var 56,5cm lång :)
    Nu blir han snart 11 mån och väger 9,7kg och är 72cm lång. Inga problem med återhämtningen iaf!
    Lowika skrev 2014-03-26 08:16:10 följande:
    Japp, det blir ett TUL till i mitten på april. Utifrån resultatet där blir det kanske ytterligare ett, men det var nog inte helt självklart som jag förstod det. Om allt var bra troligtvis inte fler sedan.

Hmmm det minns jag inte i huvudet, kan kolla när jag kommer hem. Men jag minns att han dubblat sin vikt till 2månadersdagen, inte alla bebbar som gör. (sen var han fortfarande stor som en nyfödd då också... haha)
    Lucas är ju ändå en liten biff v 35 och såååå stor Ungefär lika stor som min, fast han föddes i 39....
    Jo han var allt en liten biff :) Han tog igen sin vikt med ett rejält skutt sista 2 veckorna innan han plockades ut, var inlagd med honom från vecka 27 med så det var tur att han åt upp sig där :) 
    Petra 334 skrev 2014-03-26 10:06:56 följande:
    Härligt att höra! Nej dem små liven är tuffa krabater :) 

En allmän fråga till de som skaffat ett till barn sen, går man på extra kontroller då? :)

• Lowika
    AnnaCarolina skrev 2014-03-26 10:47:20 följande:
    En allmän fråga till de som skaffat ett till barn sen, går man på extra kontroller då? :)

Som du ser ovan, jag går på extra kontroller nu. Tillväxtultraljud är inte standard i mitt landsting. Min pluttknodd är snart 2,5 år gammal och ska bli storebror Jag går också på extra kontroller hos BM, följer "förstföderska"-protokollet istället för "erfaren"-protokollet bara för att hålla koll på bl.a. mitt blodtryck som strulade lite sist. Också extra noga med SF-måttmätningen.
  • Lowika

3 TUL senare ett i mars, ett i april och ett nu i maj (igår). Resultat -8%, -5% och -10%. Detta dock beräknat på BF 7 juni, och inte 1 juni som jag själv räknar med.

Igår beräknades mini till ca 2500g, vilket ju är ett halvt kg mer än storebror när han föddes i v39. Så i den bemärkelsen är det ju en gigantisk bebis Men läkaren sa; ja, det är väl inte en mastodontbebis du har, men normal-liten. Och allt borde gå bra nu. Med 2,5-3,5 v till BF känns det rätt bra Förmodligen över 3 kg iaf. Och skulle bebis vilja titta ut tidigare så är 2500+ bra mycket bättre än 2000 som storebror bara det.

• Lowika

Haha eller så är det bara så att jag får små barn

Ligger på BB med min lilla tjej som kom i måndags kväll. 3 v före UL-datumet. Hon vägde 2666 g, så TULet i förra veckan stämde nog rätt väl.

Förlossningen den här gången blev vaginal och inte snitt, precis som jag ville

• Petra 334
    Lowika skrev 2014-05-21 09:04:13 följande:

Haha smile1.gif eller så är det bara så att jag får små barn smile5.gif

Ligger på BB med min lilla tjej som kom i måndags kväll. 3 v före UL-datumet. Hon vägde 2666 g, så TULet i förra veckan stämde nog rätt väl.

Förlossningen den här gången blev vaginal och inte snitt, precis som jag ville smile1.gif

Grattis!!! Åh vad härligt att allt gick bra :) njut nu massor och lycka till med liten.
  • Fru Mi

Det där med beräknad vikt. De beräknade sonen till, om jag minns rätt, 2600 i v35 men han vägde 2100 när han kom v 37+1.

• Petra 334

Jahopp då var man gravid igen då. Bara v7 en så länge men vet inte om jag får gå hos samma bm som förra gången än. Gissar att jag kommer få gå på spec. Mvc. Idag fick jag iaf se ett fladdrande litet hjärta :)

• SophiaI

Den 29 maj föddes Edit, en dag innan BF. 2855 gram och 49 cm lång, vaginalt denna gången. Allt gick så bra! (Storasyster vägde 2145 gram, 44,5 cm lång i v 38+2, KS pga tillväxthämning och säte.)

Åt trombyl från v 12 ända till förlossningen. Och TUL och blodflöde v 24, 28, 32, 36 och allt var normalt hela tiden. Så skönt!

• Petra 334
    SophiaI skrev 2014-07-08 08:48:04 följande:

Den 29 maj föddes Edit, en dag innan BF. 2855 gram och 49 cm lång, vaginalt denna gången. Allt gick så bra! (Storasyster vägde 2145 gram, 44,5 cm lång i v 38+2, KS pga tillväxthämning och säte.)

Åt trombyl från v 12 ända till förlossningen. Och TUL och blodflöde v 24, 28, 32, 36 och allt var normalt hela tiden. Så skönt!

Åh grattis!! Och du njuuuuut den här gången :)
  • Lowika

Oops we did it again.

Jag väntar nu tredje barnet 1 februari 2017. Och allt gick ju bra med tvåan (liten men ok), efter mini-ettan (-40% oupptäckt). Men... Trean visade sig nu på TUL i v 32 ligga på -23,6%. Blodtrycket på väg uppåt och en ev sjukskrivning ligger framför mig....  Svårt att tänka på så mycket annat ändå :-P Mindes inte siffrorna på tvåan men de hittade jag ju här i tråden haha, och ja, det ser ju inte så bra ut denna gång då....

• Linny87

Hej!
    Hoppar in i den här tråden! Gravid igen, v 7, funderar på hur det ska gå den här gången. Min förra upptäcktes i v 37 att han var liten, var inlagd en vecka då, när han senare föddes i v 41 var han -23%, 2700 g, så inte pytteliten, men ändå SGA (både kort och lätt för åldern), och läkarna sa misstänkt tillväxthämning (ingen annan i släkten har varit liten vid födseln, och vi är långa både jag och pappan). Han hade svårt att klara förlossningen, blev akutlarm flera gånger pga att hans puls försvann, många på rummet som vände och vred på mig och jag trodde han var död en gång när hjärtljuden inte hörts på någon minut, men de kom tillbaka och han föddes iaf vaginalt. Efter det problem med lågt blodsocker några dagar, sedan lyckades vi iaf med helamning, vilket jag är väldigt glad över, för han fick  stora problem med kolik, som visade sig vara allergi mot komjölksprotein, - tydligen får tillväxthämmade oftare matintoleranser/allergier. Idag är han snart två år, springer och pratar för fullt och mår bra förutom att mjölkallergin kvarstår, har vuxit ikapp det mesta på längd (ligger precis under medel, vi föräldrar är +1/+2 SD på längd), fortfarande två SD under medel på vikt, men det kommer nog. 

Det enda jag fick veta var att moderkakan var liten och att jag hade lätt förhöjt  blodtryck, annars fanns ingen förklaring till tillväxthämningen. Det är sagt att jag ska få ett TUL i v28 vid nästa (denna) graviditet, men inget annat. Nu har jag läst lite om trombyl, verkar vara flera som får tidigare i graviditeten som skydd mot tillväxthämning, är det några här i tråden som får/har fått det och i så fall hur gick diskussionen när ni fick det? Om det finns något att göra för att detta barn ska växa som det ska vill jag ju göra det. Om det visar sig att detta barn också är litet kommer jag vilja göra planerat snitt, eftersom förlossningen var en traumatisk upplevelse, dessutom får det lilla sjukhuset där vi bor egentligen inte förlösa SGA-barn (sist blev det så ändå, och det märktes att de inte var vana vid det, jag fick tjata om att de skulle kolla blodsocker när han var en halvtimme gammal och hade blivit helt slapp, då hade han 0,6 i blodsocker!), utan då ska man föda på ett sjukhus som ligger 1,5 timme bort, lycka till med det liksom när det sätter igång, då känns planerat snitt mycket säkrare.

Svar på tråden Tråden för oss med tillväxthämmade barn del 5