• Julmust

Fråga: Ni som hade för tidig vattenavgång, kollade ni alla upp det.

Många gravida oroar sig ju för att det är vattnet som läcker, men blir lugnade av bm eller någon annan med att gravida ofta har tunna flytningar. Själv råkade jag ut för att vattnet gick v 26 och åkte då genast upp till förlossningen med bultande hjärta. Den gången var det liksom ingen större tvekan om att det var vattnet, det kom plötsligt när jag stod i korridoren på jobbet, mer kom när jag gick på toaletten och sedan kom det mycket uppe på förlossningen (fast först efter en undersökning med luktande och ul som antydde att det inte var fostervatten)

Denna gång har jag haft en del riktigt tunna flytningar och har naturligtvis varit orolig till och från, men både läkare och bm har sagt att det är naturligt med tunna flytningar. Det känns ju inte heller alls som när vattnet gick, utan mer som tunna flytningar.

Därför är min fråga om någon av er i efterhand har förstått/fått veta att det var fostervattnet som läckte fastän ni trodde att det var tunna flytningar eller urinläckage. Jag vet ju att några blir undersökta och fått svaret att allt är OK fast det inte är det, men finns det risk att man nöjer sig med en muntlig förklaring utan att kräva att bli undersökt av läkare. Hoppas ni förstår hur jag menar.

• Svar på tråden Fråga: Ni som hade för tidig vattenavgång, kollade ni alla upp det.
  • saja08

sonen föddes i v. 35+6 med spontan vattenavgång. vi ringde förlossningen 1 timme efter vattnet gått i och med att jag hade värkar med 5 minutet emellan. vi blev ombedda att komma in och det hela tog 27,5 timmat till sonen tittade ut på vikten 2478g och 45 cm lång. vi blev inskrivna på neo óch stannade där i en vecka och sedan ytterligare 4 veckor med hemsjukvård.

• Rainbowmamma

När jag var i vecka 20 misstänkte jag att jag läckte vatten. Åkte till gynakuten och kollade upp det, det visade sig att det inte var det efter att ha tagit odling och kollat i mikroskop.

2 veckor senare, 22+2 på morgonen gick jag på toaletten när jag la mig i sängen igen kändes det konstigt, gick till toan igen, hinner inte sätta mig förrän där kommer en pöl på golvet. Tänkte först om jag kissat på mig, men eftersom jag var på toa ett par minuter innan kunde det inte vara det. Dessutom var det klart vatten. 

Det blev iväg till KK, där det konstaterades att det var vattnet utan något tvivel. Blev inlagd, sängliggandes med beskedet att det var kritiskt och kom den lille nu så gjorde de´inget för att rädda honom. Inte förrän 23+0.

Efter kosrtisonsprutor, antibiotika, massor av infekstionsprover, ligger jag här fortfarande...nu i v 28+1 (imorgon 6veckor!) och väntar fortfarande. Får nu gå själv och hämta mat och har varit på 2 permesioner. Har fått reda på att det antagligen blir snitt eftersom lillen ligger i säte.

Någon mer som har legat inlagd länge??             

• kela81

mitt vatten (och proppen) gick på kvällen i vecka 36+1, det var efter att mvc stängt. Ringde förlossningen där de sa att det skulle forsa ut eller lukta sperma annars var det inte vatten. Tyvärr "nöjde" jag mig med det svaret trotts att jag var orolig. Skulle ju ha åkt in och kollat (hade gbs)värkarna kom dock igång på natten och på förmiddagen dagen efter föddes våran tjej.
    Inför nästa graviditet (om det blir nån mer) så tänker jag stå på mig mer om jag tycker nått verkar konstigt, Det behöver inte forsa och det behöver inte lukta för att vara vatten har jag lärt mig nu och nästa gång kollar jag hellre en gång för mycket än en för lite!

***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • Trident5678

Jag fick vattenavgång i vecka 32+3, när jag väntade första barnet. Jag ringde till förlossningen och fick komma in på en kontroll och blev inlagd. Jag låg inlagd i två veckor och fick en massa antibiotika. Sedan var jag hemma ett tag innan jag blev igångsatt i vecka 36+1.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • med mirakel i magen

mitt vatten gick en vecka efter proppen gått... att den hade gått var det inga tvivel om - en äcklig gul slemmask såg det ut som.

jag åkte först in för proppen, vecka 34+0, eftersom jag haft SD till och från regelbundet sedan vecka 20 (och själv är 5veckor tidig). de gjorde en koll på mig men livmodertappen var opåverkad och de sa att det är vanligt att den går och återbildas.

som sagt, en vecka senare, natten till 35+1, gick vattnet när jag sov och det sköljde ut i mängder. ringde förlossningen som frågade om bebis var fixerad vilket jag tvivlade på eftersom jag kunde knuffa bebis runt i magen och vattnet då forsade. jag hade kanske 10-12 min mellan värkarna och förlossningen sa att jag fick i lugn och ro ta mig in...men hann duscha och packa och så!

tre timmar senare hade jag min dotter i min famn - 2750gr och efter 4dgr för att få igång hennes värme och ork att amma fick vi åka hem!

....så allt gick bra, men är gravid nu i vecka 21. jag kan säga att jag tänker stå på mig mer denna gång och inte låta de underskatta min modersinstinkt. visst förstår jag att i 95% av fallen är mammorna hispiga och stressar iväg, men sen är det vi andra som faktiskt känner att något inte stämmer och att vattnet går, förlossning är på väg eller annat som tyder på en för tidig födsel!

lycka till alla :) och tro på er själva!

• knäppisen

Jag blev tagen på allvar båda gångerna. Ingen som ens har andats något om att det skulle vara flytningar, urin eller inbillning. Vattnet gick med ett splasch båda gångerna vilket jag har förklarat i telefon innan vi åkt in.

• Silee

Vad läskigt att inte bli tagen på allvar. Tänk om vattnet går, och man åker in och dem säger " nej, du har bara kissat på dig", sen åker man hem, och tänker "läkaren har alltid rätt". Några dygn efteråt, händer det som inte får hända och skatten i magen överlever inte.
    Fy! Så läskigt..

I väntan på mini BF 1 feb 2012 Silee.blogg.se
  • med mirakel i magen

jag tror inte att man ska gå och oroa sig - det går ju oftast bra!
    men å andra sidan så ska man nog ha större tillit till sig själv än att bara godta en läkares uttalande, fast man känner att det inte känns rätt. hellre att kolla en gång för mkt och vara en av de där "nojiga och hispiga mammorna"
    ...allt för att lugna ens redan oroliga hjärta :)

• Rainbowmamma

Min lille prins kom i v 33+6. Då hade han fått nog å värkarna starta så det blev akut snitt, pga säte.
    Hade fått datum till planerat snitt en vecka senare men han ville helt enkelt ut.

Sammanlagt låg jag inlagd i 11 veckor å 6 dagar + 1 vecka på neo.

Hoppas verkligen att nästa grav inte liknar denna.

• Gul13

Jag läckte vatten i 3 veckor. Var in och undersöktes av 5 olika läkare under denna tiden. Ingen kunde konstatera vattenläckage. Värkarna satte igång v 33+6 och dottern är född dagen efter med katastrofsnitt. Jag hade då infektion i livmodern och 40 graders feber. Jag dog på operationsbordet, återupplivades och snittades.
    Nästa gång låter jag inte mig övertalas att det är flytningar eller urinläckage.

• Lillafrejasmamma

Mitt vatten gick 34 + 0, det var inget snack om saken, för varje steg jag tog forsade det ut, satt på tre ordentligt ihopvikta handukar i bilen på väg in till sjukhuset men lik förgrymmat blev det en stor blöt forstervattensfläck i bilstolen. Blev omedelbart visad in på ett rum där barnmorskan sa " här behöver vi inte göra så mycket för att konstatera vattenavgång". Nej tack gick inte att ta miste på ;) blev i alla fall ordentligt undersökt och blev beodrad sängläge, värkstimulerande dropp och brikanylsprutor osv osv... Detta var nog enda gången under hela min graviditet som jag blivit tagen på allvar av sjukvården, jag kände att det inte stog rätt till, man har inte fem sd/minut ena stunden i vila och sedan 2-3 /timmen andra för att återgå till 5 - 10 / minut igen osv.
    Att det ska behöva gå så långt som en vattenavgång för att bli tagen på allvar.

Dottern föddes 5 dagar efter att vattnet gått, en vitelse på neo i 11 dagar och det enda hon har kvar är sitt hjärtfel som inte alls behöver bero på tidig födsel  

Svar på tråden Fråga: Ni som hade för tidig vattenavgång, kollade ni alla upp det.