• Underb­araSön­er
    Äldre 7 Dec 21:36
    6770 visningar
    19 svar
    19
    6770

    Har min son synfel?(16 mån)blundar och kisar när han koncentrerar sej.

    Min ena son på snart 16 mån har verkligen svårt för att läsa bok/se tv. Han kisar hela tiden numera och blundar ca 5 sek och tittar igen med uppspärrade ögon och kisar igen. Vad kan detta bero på. Han började kolla på tv kring 14 mån enbart teletubbies men han börjar ha svårare för det för varje vecka..

    Läser jag en bok för de så kisar och blundar han och blir bara arg/ledsen..varför vet ja inte ännu.

    Ngn med erfarenhet om detta hos barn och synfel??
    tacksam för svar

  • Svar på tråden Har min son synfel?(16 mån)blundar och kisar när han koncentrerar sej.
  • Äldre 7 Dec 21:38
    #1

    jag har ingen egen erfarenhet men hoppas att någon annan kan komma med råd!
    Min dotter på 16 månader har aldrig gjort något liknande iaf.


    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Underb­araSön­er
    Äldre 7 Dec 21:47
    #2

    Fru Indosaurie skrev 2007-12-07 21:38:47 följande:


    jag har ingen egen erfarenhet men hoppas att någon annan kan komma med råd!Min dotter på 16 månader har aldrig gjort något liknande iaf.
    ok d bra att veta att alla inte gör det. ska ringa bvc på måndag och höra men tänkte kolla här på fl oxå..
  • Okt06
    Äldre 7 Dec 21:52
    #3

    underbara söner
    ring till bvc och berätta vad du upplever din son.

  • Neko
    Äldre 8 Dec 06:14
    #4

    Låter mycket troligt att han kan ha det, ja... har ni synfel i släkten?

  • Destin­ed star
    Äldre 8 Dec 07:44
    #5

    Kan mkt väl vara så o speciellt om det är så att fler i respektives fam har det.

    Min största kille fick glasögon för ca 2 månader sen o innan detta kom fram så var han först på 4 års kontrollen o när han fick lapp påhö öga så låg han nästan ner o kolla tavlan. bara där tyckte jag var konstigt men bvc boka en ny koll efter en månad..själv tyckte jag faktiskt att de inte behövde vänta på en återkoll.... solklart fall men men efter ca två veckor börja han kisa o klaga över huvudvärk. då ska man veta att han kan göra sig illa rejällt o säjer ändå inget, så då visste jag att nu e det på allvar.
    kontakta bvc som fick fixa en remiss

    när han var på återkoll så undrade jag över ärftlighet o då kolla de minsta killen o de visar sig att han troligen kommer få glasögon med så vid den stora killens återkoll i feb så ska de göra den stora synundersökningen på mini

  • Underb­araSön­er
    Äldre 8 Dec 11:34
    #6
    Neko skrev 2007-12-08 06:14:02 följande:
    Låter mycket troligt att han kan ha det, ja... har ni synfel i släkten?
    [/citat]

    Nej vi har inga direkta synfel inom släkten vad jag vet..bara de som har glasögon på äldre dar.

    Destined star skrev 2007-12-08 07:44:31 följande:
    [citat]
    Kan mkt väl vara så o speciellt om det är så att fler i respektives fam har det.Min största kille fick glasögon för ca 2 månader sen o innan detta kom fram så var han först på 4 års kontrollen o när han fick lapp påhö öga så låg han nästan ner o kolla tavlan. bara där tyckte jag var konstigt men bvc boka en ny koll efter en månad..själv tyckte jag faktiskt att de inte behövde vänta på en återkoll.... solklart fall men men efter ca två veckor börja han kisa o klaga över huvudvärk. då ska man veta att han kan göra sig illa rejällt o säjer ändå inget, så då visste jag att nu e det på allvar.kontakta bvc som fick fixa en remissnär han var på återkoll så undrade jag över ärftlighet o då kolla de minsta killen o de visar sig att han troligen kommer få glasögon med så vid den stora killens återkoll i feb så ska de göra den stora synundersökningen på mini
    Tack för ditt svar. Hur gammal är din minsta? När kan egentligen använda glasögon på barn?
  • mogret­a
    Äldre 8 Dec 17:08
    #7

    Min flicka började skela vid 18månader.
    Hon fick lapp på ögat, det funkade kanon.
    Glasögon fick hon vi 22månaders ålder!

    Om hon inte haft glasögon på någon timme nu, så blir hon väldigt ansträngd i det skelande ögat och försöker hålla för/kisa när hon tittar på TV.

  • mogret­a
    Äldre 8 Dec 17:09
    #8

    Glasögon kan man ha från att de är bara ett par månader.


    UnderbaraSöner skrev 2007-12-08 11:34:51 följande:
     När kan egentligen använda glasögon på barn?
  • Underb­araSön­er
    Äldre 8 Dec 22:02
    #9
    mogreta skrev 2007-12-08 17:09:02 följande:
    Glasögon kan man ha från att de är bara ett par månader.
    ok. men de lär ju inte stann kvar..:D mina söner tycker glasögon e leksaker iaf när de ser andra.haha..ska ringa bvc på måndag så får vi se vad de säger..
  • cecili­aa
    Äldre 8 Dec 22:06
    #10

    Det verkar nog så att det är ett synfel.

  • Underb­araSön­er
    Äldre 8 Dec 22:17
    #11
    ceciliaa skrev 2007-12-08 22:06:17 följande:
    Det verkar nog så att det är ett synfel.
    ja jag tycker d me..varför blir man så orolig för det? blir smått nojig. tycker d blitt sämre enormt fort..
  • Destin­ed star
    Äldre 9 Dec 07:03
    #12

    hej igen.... jag fasar för när han får glasögon, två i dec... men de flesta verkar tycka att det går bra så tidigt... så det är ja orolig för hur det ska gå..

    det kan gå så fort o plötsligt.... så va det p filip. det varinte förren synundersökningen var gjord som han börja kisa hålla huvudet på sned o säja att han hade ont i huvudet....

    kontakta bvc o få en synundersökning o be sen om en remiss till ögonläkare, de har rätt verktyg för en riktig undersökning...

    lycka till o kram

  • Äldre 9 Dec 08:09
    #13

    Halloj tjejen. Dina var väl lite premisar? Kanske kan det ha med det att göra. När vi var på neonatal vet jag att optikern var där och kolla alla bebisar. Inte Mario då för han var ju inte prematur.

  • NoMatt­er
    Äldre 9 Dec 08:16
    #14
    UnderbaraSöner skrev 2007-12-08 11:34:51 följande:
    Tack för ditt svar. Hur gammal är din minsta? När kan egentligen använda glasögon på barn?
    Jag fick glasögon när jag var tio månader, så man kan sätta glasögon på barn väldigt tidigt.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Underb­araSön­er
    Äldre 9 Dec 12:35
    #15

    Maria C S 75 skrev 2007-12-09 08:09:13 följande:


    Halloj tjejen. Dina var väl lite premisar? Kanske kan det ha med det att göra. När vi var på neonatal vet jag att optikern var där och kolla alla bebisar. Inte Mario då för han var ju inte prematur.
    Jo de va lite premisar. födda vecka 35. men de gör ju inte den synundersökningen på barn födda efter v.35..d sa de till oss då iaf. så jag tror faktiskt inte att d är gjort..men dalltså inte förräns nu man märker att han kan ha fel..d måste väl inte ha vart medfött??
  • mogret­a
    Äldre 9 Dec 16:21
    #16
    Destined star skrev 2007-12-09 07:03:26 följande:
    hej igen.... jag fasar för när han får glasögon, två i dec... men de flesta verkar tycka att det går bra så tidigt... så det är ja orolig för hur det ska gå..det kan gå så fort o plötsligt.... så va det p filip. det varinte förren synundersökningen var gjord som han börja kisa hålla huvudet på sned o säja att han hade ont i huvudet....kontakta bvc o få en synundersökning o be sen om en remiss till ögonläkare, de har rätt verktyg för en riktig undersökning...lycka till o kram
    Som jag skrev häruppe så var Siri nästan två, när hon fick glasögon.
    Det har inte varit något endaste problem någon gång, hon fullkomligt älskar sina glasögon.
    Vi trodde att det skulle vara totalt tvärtom
  • Underb­araSön­er
    Äldre 10 Dec 10:30
    #17

    Hej! Nu har jag pratat med BVC och de trodde men kunde inte säga säkert att d kunde vara ngt han bara gör..ngt han fått för sej,tydligen väldigt vanligt..men vad vet ja..har läkartid i januari så då tyckte hon vi skulle ta upp d me henne..men hon trodde som sagt inte att d skulle vara ngt.

  • Äldre 10 Dec 10:36
    #18

    Mario kisar med ögonen när han är arg på mig, oftast när jag sagt nej till honom. Då ger han mig "det onda ögat"

  • Fri 21 Oct 2022 22:09
    #19

    Hur gick det sen.?
    min son gör exakt så!

Svar på tråden Har min son synfel?(16 mån)blundar och kisar när han koncentrerar sej.