• Devania

Buckliga tumnaglar? HJÄLP!

Jag har buckliga tumnaglar, och nu pratar vi om BUCKLIGA! på tvären... Går inte att fila ner groparna för då blir jag utan nagel. Är så himla fult. Har dock haft dessa buckelnaglar så länge jag kan minnas... Alla andra naglar är släta och fina men inte tummarna. Vad är detta? Kan man göra nåt åt det?? Kan en manikyrist hjälpa en månne? Borde riva bort hela naglarna och låta nya växa ut...

• Svar på tråden Buckliga tumnaglar? HJÄLP!
  • miniGrynet
    Goliz skrev 2007-12-08 00:14:25 följande:
    Va? Är det därför man har det?
    Vet inte om det är just enbart därför, men ja, man kan få det om man har psoreasis.
    Min mamma hade det, hon hade psoreasis.
    Jag har haft små-buckliga naglar, jag har lättare drag av det (är ju tyvärr ofta ärftligt med psoreasis/eksem) och även en av mina bröder.

Läkaren sa det sist när jag skulle kolla mina handeksem, kollade hon naglarna och frågade om just gropiga naglar.

Men det finns säkert fler anledningar till att man kan ha det...
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Goliz
    miniGrynet skrev 2007-12-08 00:16:32 följande:
    Vet inte om det är just enbart därför, men ja, man kan få det om man har psoreasis. Min mamma hade det, hon hade psoreasis. Jag har haft små-buckliga naglar, jag har lättare drag av det (är ju tyvärr ofta ärftligt med psoreasis/eksem) och även en av mina bröder. Läkaren sa det sist när jag skulle kolla mina handeksem, kollade hon naglarna och frågade om just gropiga naglar. Men det finns säkert fler anledningar till att man kan ha det...
    Det var iallafall intressant att veta för mig som både har buckliga naglar och eksem. Har aldrig vetat om någon koppling mellan dom två...
  • AnnaH

Fick små små vattenblåsor på mitt långficker efter att ha utsatt det för kemikalier för några år sedan. Sedan dess är den nageln jättebucklig och svår att få att växa sig lång. Har inte hittat något annat sätt att slippa det än att förstärka nageln. Har gele och UV-lampa hemma till det. Kan bli rätt dyrt att få det gjort på salong Flört

v.19
  • Pallas Athena

Psoriasis kan man ha utan att tänka på det.. jag gick länge och trodde att jag bara hade vanligt eksem eftersom en läkare hade sagt det. Det var först när jag sökte hjälp för ledproblem (psoriasisartrit) som jag fick veta att jag har både eksem och psoriasis. De kan alltså vara väldigt lika. Kliande hårbotten kan vara en annan dold psoriasisvariant. Torr hud. Vätskande icke-kliande blåsor. Osv.
    Mina naglar var så där buckliga för många år sedan när jag hade lite psoriasis på ett av mina fingrar (vätskefyllda blåsor - ungefär som ansträngningsblåsor som kommer vid snöskottning osv). Nu är mina naglar jämna, men tittar man noga så ser man små, små gropar, ungefär som om någon har karvat en liten grop med en nål. Har du några sådan? För enligt min läkare är det ett ganska tydligt tecken på psoriasis..

• Taniqua

Jag fick buckliga naglar en gång då jag tvättade ur en kompis hår när jag blekt det åt henne...
    Antar att det frätte på nageln....
    Men det växte ut o nu e det bra.!

• Pallas Athena
    AnnaH skrev 2007-12-08 00:22:05 följande:
    Fick små små vattenblåsor på mitt långficker efter att ha utsatt det för kemikalier för några år sedan. Sedan dess är den nageln jättebucklig och svår att få att växa sig lång. Har inte hittat något annat sätt att slippa det än att förstärka nageln. Har gele och UV-lampa hemma till det. Kan bli rätt dyrt att få det gjort på salong
    HAr du provat kortison? Hur är ditt finger nu? Torrt, kliande, sprucket..? Eller är det som vanligt?
  • gloss

Skulle då inte tro att det är någon sjukdom. Om man har klämt eller slagit i nagelroten så kan man få randiga/buckliga/ojämna naglar. Har du väl fått en skada så kommer den alltid att växa på det sättet, finns tyvärr inget att göra.

För att få det att se lite snyggare ut så kan man polera försiktigt och sedan lägga en ridge filler för att jämna till. Den från OPI är toppen

• Pallas Athena
    gloss skrev 2007-12-08 13:04:30 följande:
    Skulle då inte tro att det är någon sjukdom. Om man har klämt eller slagit i nagelroten så kan man få randiga/buckliga/ojämna naglar. Har du väl fått en skada så kommer den alltid att växa på det sättet, finns tyvärr inget att göra.För att få det att se lite snyggare ut så kan man polera försiktigt och sedan lägga en ridge filler för att jämna till. Den från OPI är toppen
    Jo, men skadorna är ju på tvären.. blir det en skada blir ju bucklorna längs med nageln under tiden som nageln växer ut..!?
  • Pallas Athena

"Jo, men BUCKLORNA är ju på tvären.." skulle det vara..

• MajaMaria79

Jag har också lite buckliga naglar och det är ett men sedan jag som liten bet mycket på naglarna. Men även nu 15 år efter att jag slutat så är naglarna fortfarande fula. Ska jag få fina naglar så får jag gå till en nagelteknolog och få förstärknngar, då blr de jämna och fina.

Närma dig köket och kärleken med djärvhet...
  • Hema

Jag var till läkaren en gång, inte pga naglarna, men när han såg dom buckliga naglarna sa han att det var nån slags sjukdom eller liknande men det var bara att beställa tid hos hudmottagningen så kunde dom fixa det.( Jag har inte gjort det för att mina naglar går tillbaka och blir släta efter ett tag.)

• ImLost

det är nån nagelsjukdom , inget farligt antar jag . min vännina läste till "nagelgrejare" och jag förhörde henne på massa sjukdomar då ...då fanns det med ...jag har det själv.

Lev HÄR och NU !
  • AnnaH
    Pallas Athena skrev 2007-12-08 00:30:01 följande:
    HAr du provat kortison? Hur är ditt finger nu? Torrt, kliande, sprucket..? Eller är det som vanligt?
    Inga problem med fingret. Ingen anledning till kortison. Det är bara nageln som påverkats.
    v.19
  • AnnaH
    Pallas Athena skrev 2007-12-08 14:33:41 följande:
    Jo, men skadorna är ju på tvären.. blir det en skada blir ju bucklorna längs med nageln under tiden som nageln växer ut..!?
    Skadas nagelroten blir bucklorna i regel på tvären och nya bucklor bildas vid nagelroten hela tiden. Tydligen det som blev efter min lilla kemikalieskada.
    v.19
  • Emeraldy

Jag var nyligen till en nagel"fixare" för första gången för att få fina naglar och hon sa att det beror på att man stryker över nageln med fingret, att man själv nöter ner den alltså.

Ingen aning om det kan stämma, men jag själv vet att jag hela tiden rör vid mina buckliga tumnaglar.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Zarathe best

Jag har buckliga naglar på alla fingrar utan tummen, lillfingret och pekfingret. Vad ska man göra åt det?!!

• Dascend

Har haft samma problem med mina naglar (tummar), haft det sedan jag var kanske 6 år. Gick till doktorn för nån vecka sedan och hon sa att det var Svamp, jag fick nåt som heter Elocon som jag skulle ha på nageln morgon och kväll i 2 veckor. Det har blivit bättre men har inte försvunnit ännu. Jag vet inte exakt vad det är eller om det stämmer att dt är svamp men jag har typ vågiga naglar som går upp och ned längst nageln men på min andra tummer är det bara som en stor knöl i mitten som en större våg.

Svar på tråden Buckliga tumnaglar? HJÄLP!