• Symamman

Trombyl- vid graviditet, kan det hjälpa eller tvärtom?

Hej
    Någon som ätit Trombyl 75mg under graviditeten för att minska risken för missfall?
    Haft 3 st 2 ma på ett år.
    Jag är i v 5+2 och orolig, började äta dem igår men det står ju på att de inte bör ätas av gravida. Då undrar man ju.
    Jag har gjort en mf-utredning och inga fel visades.
    Har en son på 4 år så det har gått förut.
    Skriv gärna några rader om er erfarenhet.
    tack Ha det bra alla

• Svar på tråden Trombyl- vid graviditet, kan det hjälpa eller tvärtom?
  • God Is A Girl

Har gjort mf-utredning efter tre missfall på tre år, fick trombyl nu sista ggn jag blev gravid och nu sitter jag i vecka 36 och tror stenhårt på att det var trombylens förtjänst
    Hitade inga direkta fel som skulle kunna ge missfall på mig heller.

• Symamman

Tack. Det känns så skönt att höra.
    Åt du till vecka 12 God is a Girl?

• God Is A Girl

Nej jag fick äta dom till rutinultraljudet i vecka 19 tror jag det var. Bara för säkerhetens skull så vi skulle se att allt var som det skulle

Hoppas det går vägen för dig den här ggn!

• 84 Sandra

Är exakt lika långt gången som du och började äta för några dagar sedan... Har 4 mf/ma bakom mig, så jag hoppas att detta hjälper! Men är fruktansvärt nojig och orolig för att det ska påverka barnet eller mig själv på något sätt. Men läkarna säger att de har massor av goda erfarenheter av kvinnor som kunnat få barn med hjälp av Trombyl. Så vi hoppas väl på det :)

• S80

God Is A Girl : Beklagar dina mf. Och grattis till bebisen i magen.När började du äta trombyl? Var det innan du blev gravid eller i en viss v?Undrar eftersom jag ska få det nästa graviditet.

• God Is A Girl
    S80 skrev 2007-12-11 18:47:11 följande:
    God Is A Girl : Beklagar dina mf. Och grattis till bebisen i magen.När började du äta trombyl? Var det innan du blev gravid eller i en viss v?Undrar eftersom jag ska få det nästa graviditet.
    Tack så mycket
    Började med mina trombyl i vecka 7, fick först fragmin men klarade inte av att ta sprutorna så då fick jag trombylen istället, började egentligen med blodförtunnande i början vecka 6.
    Hoppas du blir gravid snabbt
  • Lyckoprinsessan

I Falun ger de alltid Trombyl vid IVF.
    En del självmedicinerar med en fjärdedels barnalbyl om dagen från ägglossning fram till v. 12

• S80

Hur länge äter man trobyl?Är det hela graviditeten eller itll en viss v?

• God Is A Girl

Vet ett par stycken som fick äta hela graviditeten, själv fick jag äta till rutin-UL så man såg att allt såg bra ut sen fick jag sluta med dom

• MajaMärta

Har gjort IVF men aldrig hört talas om att man äter Trombyl - däremot ger jag det till min hjärtsjuka katt!

• StoraD

Symamman, enligt läkemedelsverket är en sådan låg dos som 75mg/dag ofarlig, det är bara högre doser som är farliga, så här står det:

Graviditet
    Låga doser (upp till 100 mg/dag)
    Kliniska studier tyder på att doser upp till 100 mg/dag vid vissa obstetriska tillstånd, vilka kräver särskild uppföljning, förefaller säkra.

Doser om 100 ? 500 mg/dag
    Det finns otillräcklig klinisk erfarenhet från doser mellan 100 mg/ dag och 500 mg/dag. Således gäller rekommendationen nedan också för detta dosintervall.

Doser om 500 mg/dag och högre
    Hämning av prostaglandinsyntes kan påverka graviditeten och / eller embryonal/
    fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall samt risk för hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet.

Källan till denna information hittar du här:
    www.lakemedelsverket.se/upload/SPC_PIL/Pdf/humspc/Trombyl%20tablet.pdf

Så jag tror inte du behöver oroa dig, det är 100 mg och uppåt som avrådes! kram och grattis till bebisen i magen! håller tummarna att det går vägen nu!

• Lyckoprinsessan

Många akupunktörer rekommenderar en fjärdedels barnalbyl från ägglossning och framåt...

Samma effekt som trombyl!

Svar på tråden Trombyl- vid graviditet, kan det hjälpa eller tvärtom?