• tjorvig

    Vad gör man?

    I dag trodde min dotter att hon var bjuden på kalas. Kul!

    Tidigare i veckan så sa hon till mej att på lördag ska "A" ha kalas! jag svara: -Är du bjuden? dotter:-Klart jag är!
    Så inget mer med det.

    Så i dag på förmiddagen sa min dotter att hon inte fått inbjudan. Dotter:-Varför skickar dom med posten, tänk om den kommit bort. Jag: -Men ring och fråga när det börjar!

    Hon ringer men en kusin till "A" svarar att "A" inte har tid, men ska ringa upp.
    Hon ringer en klasskompis för att få vet om hon fått inbjudan, ja det hade hon. Men min dotter fråga inte när det börja. Så hon ringer åter "A". Men nu sitter "A" och klipper sig. Jag säger då hinner du ju duscha nu om nu "A" har tid att klippa sig.

    Min dotter och "A" har gått med varandra sen dagis, dom har småsyrror, som också går i samma klass. Och i min dotters klass är dom endast fyra flickor.

    "A" ringer aldrig upp. (jag är på jobbet) Min dotter har fixat med grattiskort som hon ska sätta pengar i och klätt uppsig.

    Min dotter ringer igen för att få vet tiden. Hon är ju i tron att hon är bjuden, man bjuder ju inte två av tre. Nu svarar mamman, och hon talar om att du är ju inte bjuden! Och kalaset har redan börjat(irriterat sluta ring ton) "A" fick bara bjuda fyra, och hon drog lott mellan dej å någon annan! För vi har så mycket barn här. (mamman bor med sin egensyster som har två barn, och själv har hon tre på halvtid) ???
    Mycket barn! men hallå vi har fem ungar 365 dagar om året.

    Nu är det ju så att min dotter fyller år på lucia, så hur ska vi nu göra! Ska vi strunta i det hela och bjuda "A" eller sänka oss så lågt som dom?
    Och inte nog med det min (fjärde) dotter som går i samma klass som "A"s lilla syster fyller också år nu på måndag! Ska vi i ren hämnd inte bjuda den flickan?
    "A" har sagt i veckan till min dotter att alla tjejer i klassen var bjudna. Som det brukar vara!

    Ge mej/oss råd!

  • Svar på tråden Vad gör man?
  • Destined star

    men var det inte A:s mamma som bestämde detta????? eller är A mamman??? lite förvirrad.

  • Destined star

    är a flickan så kan du juh inte lasta detta på barnet det är väl mamman du ska ta detta med, det är juh om jag förstått det rätt mamman som bestämt om lottning....
    Mitt råd: ring flickans föräldrar eller ta detta på ett föräldra möte..... men inte på på barnet

  • Cocarola

    Bjud absolut A, det var inte alls hennes fel att er dotter inte fick komma på kalaset.

    Föräldrarna hade ju tvingat henne att dra lott mellan vilka hon skulle bjuda. Tycker inte man kan kräva att ett barn ska ha tillräckligt mycket styrka att sätta sig imot föräldrarnas vilja i en sån här situation. Tala gärna om både för A och er dotter att ni förstår att det inte var As fel att det blev så här, och att de inte ska låta det komma emellan dem. Med bara fyra tjejer i klassen så är det viktigt med sammanhållning.

    Nästa gång det är klassmöte tycker jag att ni ska ta upp ämnet, utan att nämna några namn, och berätta hur utanför ert barn kände sig, och be de andra föräldrarna om att gemensamt bestämma att i fortsättningen så bjuder man alla. Hoppas att As föräldrar skäms ordentligt, och att de då inser hur fel det var!

  • Daz

    Jag tycker att ni ska bjuda flickan på din dotters kalas. Sänk er inte till deras nivå (eller mammans om det nu var hon som satte gränsen för hur många barn som skulle komma). Var en god förebild! Lär inte dina egna barn "hämnd" och gör inte en massa onödiga konflikter som bara slutar i ledsamhet senare.

  • Gräddnos1

    Jag hade bjudit kompisen ändå. Det lär nog kanske ta fram samvetet igen. Vad jag förstår så verkar problemet ligga hos föräldrarna till ditt barns kompis om jag inte fått fel för mig.?
    Ser att tråden är sedan i dec, hur är det mellan tjejerna nu? Vore intressant att veta hur de är emot varandra nu. Ett kalas är en väldigt viktig sak i den åldern.
    Vh LenaB
    mobbing.ifokus.se

  • Gräddnos1

    Jag hade bjudit kompisen ändå. Det lär nog kanske ta fram samvetet igen. Vad jag förstår så verkar problemet ligga hos föräldrarna till ditt barns kompis om jag inte fått fel för mig.?
    Ser att tråden är sedan i dec, hur är det mellan tjejerna nu? Vore intressant att veta hur de är emot varandra nu. Ett kalas är en väldigt viktig sak i den åldern.
    Vh LenaB
    mobbing.ifokus.se

  • Gräddnos1

    Jag hade bjudit kompisen ändå. Det lär nog kanske ta fram samvetet igen. Vad jag förstår så verkar problemet ligga hos föräldrarna till ditt barns kompis om jag inte fått fel för mig.?
    Ser att tråden är sedan i dec, hur är det mellan tjejerna nu? Vore intressant att veta hur de är emot varandra nu. Ett kalas är en väldigt viktig sak i den åldern.
    Vh LenaB
    mobbing.ifokus.se

  • tjorvig

    Det har ju nu gått två månader. Tjejerna har kommit över det hela.
    Min dotter bjöd inte A. För hon var sårad.
    Lilla syster bjöd A:s lilla syster, men hon kom inte!
    Var sjuk! Men A sa något annat, men det var nog bara för att vara elak.

    Tror nog A blev förloraren i det hela, eftersom dom andra tjejerna tyckte att det hon gjorde var elakt.

    På dagis sa en fröken (många år sen) att A flickorna visa avund mot mina. Det handlade om kläder och sånt. Vet inte om det är något som ligger bakom och gror. Att dom tror att mina barn har det bättre på något vis.

  • Liten Björn

    Jag hade bjudit flickan på kalas men jag hade haft en väldigt intensiv monolog med flickans mamma. Så uppför man sig bara inte, det är riktigt lågt. Man bjuder inte alla utom en. Hon hade fått sina fiskar inte bara varma, utan genombrända. Vad arg jag blir när jag läser TS, jag hade vart rasande om någon behandlade mitt barn så.

    Nu verkar det som om det löste sig. Synd bara att tösen blev lidande för sin mammas bristande uppförande.

  • Jeninan

    Vad skönt att det verkar ha löst sig för er. Jag förstår din dotter, det är hemskt att bli lämnad utanför. Bra att A insåg sitt misstag och att dom verkar vara vänner idag.

    Det är så svårt med kalas och vilka man ská bjuda så att ingen känner sig utanför. Jag har känner mig illa till mods inför detta med kalas. Dels ska man lyssna till sitt barn men man ska också ta ansvar som förälder....usch säger jag bara!!! Ska man verkligen behöva känna denna ångest? Min son är inte ens ett år ännu.

  • leeer

    det är dina barn som skall välja väm de bjuder och alla föräldrar som har många barn vet att det blir en katastrof dag men man får ta det barna skall inte få lida för det ettbarn mer eller mindre spelar ju inte så stor roll i röran haha

Svar på tråden Vad gör man?