• challis77

Vad ska man tänka på när man äntligen blivit gravid?

Jag är fortfarande i chock efter mitt vackra + i fredags. Nu behöver jag hjälp!

Vad ska man tänka på nu?
    Vad ska man inte äta?
    Vad är bra att äta?
    Kan man tex äta laxen på julbordet?
    Motionstips, vad är "lagom" träning?
    Nägra tips som kan motverka ännu ett missfall?
    Andra tips och råd som ni kommer på

...jag har hjärnsläpp, är berusad av lycka och mina tankebanor bara vrider och vänder sig så tankarna flygr runt och inget blir logiskt. Så skriv gärna allt ni kommer på, även det mest uppenbara saker man skall tänka på!

Tack!

• Svar på tråden Vad ska man tänka på när man äntligen blivit gravid?
  • Jiie

Du ska inte tänka alls! Bara ta hand om dig själv o NJUUUUUUTA!!

Lilleman - Alexander - Bäst Före 13/12
  • Odessa

Stort grattis!

På livsmedelsverket finns en jättebra lista med sånt du inte bör äta. Det vanligaste är att man är försiktig med opastöriserade ostar, rått kött (dvs torkat kött o dyl), lufttorkad skinka, kallrökt lax tror jag och gravad. Men kolla listan, den är superbra!

Många äter någon sorts kosttilskott, det vanligaste verkar vara Mitt val gravid.

Ät som vanligt, dvs så nyttigt du kan och varierat.

Träna kan man göra så länge man orkar om man redan håller på. (Inte läge att _börja_ på kickboxing om du är otränad, men man kan köra på som vanligt med det man är van vid.) Aerobics o sånt är helt ok, men man kan se upp med hopp.

• MissKate

Att försöka leva så likt man gjorde innan.. Men kolla på Livsmedelsverkets sida på matlistan. Och du.. GRATTIS!!!

• challis77

Tack för svaren.
    En fråga till, jag jobbar rullande på ett demensboende. Det innebär att jag jobbar 2 veckor dag/kväll, 2 veckor natt och sen ledigt i en vecka. I morgon börjar mina nattpass.

Har hört att nattarbete inte skall vara bra, att det kunde orsaka mf?

Jag har inte så fysiskt tungt jobb, och jag kan ju ta hjälp från personal på annan avdelning vid vändningar etc. Tror ni det är riskfritt att jag jobbar natt? Eller bör jag sjukskriva mig? Hur har/hade Du gjort?

• MissKate
    challis77 skrev 2007-12-09 12:26:49 följande:
    Tack för svaren. En fråga till, jag jobbar rullande på ett demensboende. Det innebär att jag jobbar 2 veckor dag/kväll, 2 veckor natt och sen ledigt i en vecka. I morgon börjar mina nattpass. Har hört att nattarbete inte skall vara bra, att det kunde orsaka mf? Jag har inte så fysiskt tungt jobb, och jag kan ju ta hjälp från personal på annan avdelning vid vändningar etc. Tror ni det är riskfritt att jag jobbar natt? Eller bör jag sjukskriva mig? Hur har/hade Du gjort?
    JAg hade jobbat, du känner ju själv vad du orkar.
  • lindalita
    Odessa skrev 2007-12-09 11:53:48 följande:
    Stort grattis! På livsmedelsverket finns en jättebra lista med sånt du inte bör äta. Det vanligaste är att man är försiktig med opastöriserade ostar, rått kött (dvs torkat kött o dyl), lufttorkad skinka, kallrökt lax tror jag och gravad. Men kolla listan, den är superbra! Många äter någon sorts kosttilskott, det vanligaste verkar vara Mitt val gravid. Ät som vanligt, dvs så nyttigt du kan och varierat. Träna kan man göra så länge man orkar om man redan håller på. (Inte läge att _börja_ på kickboxing om du är otränad, men man kan köra på som vanligt med det man är van vid.) Aerobics o sånt är helt ok, men man kan se upp med hopp.
    Mitt val kvinna heter kosttillskottet...
  • lindalita

Lev livet som du borde ha gjort skrev 2007-12-09 14:01:40 följande:

FOLSYRA!!! mkt viktig har jag läst, ska själv köpa tabletterna på måndag!
    Ett tillägg: Mitt val kvinna innehåller förutom alla möjliga vitaminer även extra folsyra och järn som är viktigt när man är gravid. Finns på apoteket!
  • challis77

Folsyra började jag äta för länge ssen, fick det utskrivet av min läkare, och så äter jag trombyl, det kan tydligen motverka missfall...

• coerulea

Jag har också köpt en burk med fiskoljekapslar som innehåller Omega3. JAg är jättedålig på att äta fisk så jag känner att jag måste kompensera det på något sätt.
    Om du också vill köpa så bör du kolla innan att fiskoljan i kapslarna kommer fårn fisk som är fiskad i rena hav. Jag har köpt mina på Apoteket.

Svar på tråden Vad ska man tänka på när man äntligen blivit gravid?