• jassy

    Kattungen diar fortfarande :S

    Vi har en kattunge på 12 v + 4 dagar
    katt mamman har ännu inte börjat säga ifrån :-S Kattungen diar alltså ännu.

    ... mamman brukar med andra kullar säga ifrån from v 8-9.
  • Svar på tråden Kattungen diar fortfarande :S
  • Sofia t

    Ja men mamman säger ju ifrån när det är nog så det är ju ingen fara. Våran kisse diade sin unge ännu längre.

  • jassy
    Sofia t skrev 2007-12-09 12:23:48 följande:
    Kattungen äter vanlig mat också eller?
    Ah ok.
    Men tycker synd om kattmamman då hon inte får va ifred.

    Det jag märker är att med den här kattungen är de annorlunda.
    Hon letar fortfarande efter den då den är och sover, jamar osv.
  • ming

    Det är ju ingen fara egentligen...

    En av mina föräldrars katter slutade aldrig(!) att dia. Såg ganska roligt ut, eftersom det var en hankatt och blev till slut nästan dubbelt så stor som mamman, men fortfarande satt fast på hennes bröst.
    Och då var det ändå en kattmamma som hade sagt ifrån tidigare till andra kullar. Jag vet inte vad som hände med denna.

  • Sofia t

    Men vill hon vara ifred så säger hon ifrån.

    Så var våran me.. Väldigt mammig. Men det gick över till slut.
    Det är ju hennes bebis klart hon vill ha koll på den =)


    jassy skrev 2007-12-09 12:26:06 följande:
    Ah ok.Men tycker synd om kattmamman då hon inte får va ifred. Det jag märker är att med den här kattungen är de annorlunda. Hon letar fortfarande efter den då den är och sover, jamar osv.
  • jassy
    Ja våran e oxå hane.
    De andra har varit honor tidigare.
    Kanske har med det att göra :)

    Aja får väl se vad som händer :D
  • Majsan70

    Hur länge de diar är ju individuellt precis som för människor. Är det en ensamunge så diar de ofta längre än vad de i en hel kull gör.

    Mamman kommer att säga ifrån så småningom. Så länge man erbjuder vanlig mat så är det lugnt.

  • imsel

    hehe, när vi skaffade en kattunge, hade vi redan en honkatt på 1 år, och han brukade "dia" på henne, hon har aldrig fått ungar själv.
    Men lät honom "dia", det såg lite sött ut, för han kunde ligga där ganska länge, fast det inte kom nåt.
    Såg lite kul ut när han blev större och fetare än honkatten

  • medea08

    Min 5-månaders försöker sig på att dia min 1½-åriga hankatt lite då och då. Inte speciellt populärt kan jag meddela. Flört

  • Hurra

    Min kattunge är 5 månader och diar fortfarande ibland. Men nu har min kattunge sprungit bort =( Den har nu varit borta i två dagar. Har varit ute hela helgen och letat.

  • OlgaMatildah

    vår kattmamma började säga ifrån när våra ungar var 3-4 veckor båda kullarna, hon biter och slår sina unga och är en VÄRDELÖS MAMMA! Men hon blev själv lämnad som kattunge vid en ålder vid 4 veckors ålder.

  • OlgaMatildah

    medea08: haha samma sak här, när mamman vägrade dom tog storebror över och de ligger nu ett par timmar om dagen och blir omhändertagna och "diar" dom verkar inte märka att det inte kommer något.

  • JuditWinterborn Dickson

    Våra kattungar har alla diats av sina mammor tills leveransdagen alltså 12 veckor eller mer. Vissa av dom ännu längre. Vår ena hona Akira fick syskon, två månader efter fick hon själv en kull och då var det en av hennes systrar som vid 4 månaders ålder tiggde om di från henne, vilket hon ju fick. Denna ungen försökte också dia på hunden, fastän ingen av hennes knappar funkade s.a.s. Akiras ena unge en hane som vi behöll, diar fortfarande sin mamma som trös, och försöker även dia på mig när han kommer och lägger sig om kvällen. Mina katter har även diat varandras ungar varje gång de fått sina kullar. Tycker det är sött och empatiskt, och jag tar det som naturligt eftersom dom annars sagt ifrån vilket jag är väldigt säker på. Tror att det är lite förmänskligade personlighetsdrag eventuellt. 

Svar på tråden Kattungen diar fortfarande :S