• Anonym (JOBBIGT)

Återkommande Springmask

Hejsan!

Jag fattar inte vad det är som händer, och varför just jag blir drabbad hela tiden utav springmask.
    Det började förra året vid denna tiden på året, min dotter hade sina kompisar hemma hos oss, och sen fick jag reda på att den ena flickan hade mask i magen (springmask).
    Några dagar senare känner jag bara en irriterande klåda i rumpan, springer snabbt till toan för att kolla i spegeln...jo tack mask i magen.
    Köpte receptfritt medel på apoteket, och visst det hjälpte.
    Sen ett halvår senare, alltså typ maj detta året så fick jag det igen, jag frågade min granne ifall de hade det igen, så att det kanske va därifrån igen, men nej det hade dom inte.
    Ja, det va bara till att trycka i sig pillerna som hjälper, och det försvann.
    Sen ett halvår senare, alltså nu i november detta året så fick jag det igen...jag medicinerade mig, men denna gången har jag fått det igen, nu bara en månad senare.
    Alltså detta tar mig nåt så otroligt på psyket, det är så fruktansvärt äckligt och man måste hålla på och städa som en jäkla galning (pedant i vanliga fall) men detta är extremt, man ska helst tvätta kläderna samma dag som man slänger de i tvätt, man ska tvätta av toan badkaret och badrumsgolvet varje dag.
    Jag håller på att bli galen...har en liten nyfödd oxå, så man hinner liksom inte med allt...håller på att bli riktigt dum i huvudet på detta....vad kan jag göra???

Ska bara tillägga att jag är extremt noggran med hygien och hemmet (städning) i vanliga fall, så jag fattar inte varför jag får det.
    Det är liksom bara jag som får det oxå, min äldsta dotter och min man har aldrig blivit smittade...det är precis som om att om man fått det en gång, så ligger det latent i kroppen sen??
    Iom att det kommer så exakt typ efter sex månader...precis som att det bryter ut vid vädersskiftningarna kanske??

HJÄÄÄÄÄLP!!!

• Svar på tråden Återkommande Springmask
  • kaksmulan

Springmasken ligger inte latent i kroppen på det sättet du befarar. MEN det kan vara så att det är en och samma infektion du har haft hela tiden. Medlet man tar dödar bara de vuxna maskarna och inte äggen och dessa tar ca 2-3 veckor innan de kläcks. Därför ska man ta medlet först två veckor efter första gången man tar det och sen en gång till efter yttligare en vecka för att vara idiotsäker på att alla vuxna maskar dött och alla ägg försvunnit. På förpackningen står det att du ska ta en gång till efter typ två till tre veckor men jag förordar alltså yttligare gånger. Just för att du fått tillbaka masken bara någon månad senare påvisar att det är en och samma infektion som du drabbats av nämligen.

Vissa personer (tex din man??) kan har mask utan att alls känna av det medan andra är JÄTTEKÄNSLIGA och märker av den aldra första masken de har. Se till att alla i familjen blir behandlade samtidigt så det inte finns någon smittorisk.

Vissa påstår att husdjur som hund och katt kan sprida springmask, men detta stämmer inte då springmasken inte går på dessa djur. Sannorlikheten att de skulle ha ett litet springmaskägg på pälsen och att just du skulle få i dig det är ytterst litet och då är sannorlikheten större att man smittas på offentliga toaletter större. Så bry dig inte om ifall någon påpekar dina eventuella husdjur.

Själva medlet man tar är egentligen bara ett färgämne som dödar maskarna. Det är helt ofarligt (fast det färgar väldigt) och går inte in i kroppen utan verkar bara i tarmarna. Därför kan man ta medlet ganska ofta och det finns ingen risk för att maskarna ska bli immuna eller så som tex löss och lus-schampo.

Det finns även receptbelagda maskmedel som är starkare, men hur mycket bättre de är vet jag inte då jag aldrig ha behövta ta till dessa medel!

Lycka till!
    hälsningar från en som vet hur illa det kan vara!!!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym (samma visa)

Vet du att jag känner precis som du, att det är sååå jobbigt!! Och det är det! För hela tiden känner man äcklet omkring sig när nån i familje drabbats av springmask. Vi tog tabletter för några dar sen emot springmask, och det har hänt förr, kanske 3-4 gånger. Det går några månader så är de här igen. Denna gång fick även jag springmask och man känner sig såååå ÄCKLAD!!!!
    Så nu har vi alla i familjen tagit tabletterna och ska ta dem igen om 2 veckor. Jag har städat som en galning, helt pedant går jag runt och knuggar, dammsuger ååh, jag haaaatar det verkligen!! Jag hoppas vi har sluppit dem för en tid framöver, det är så jobbigt dethär! Man känner ju sig så smutsig! bläää!!

• Mymlan74

Vanquin är det vanliga receptfria medlet mot springmask, men det finns ett starkare medel som heter Vermox (på recept). Har inte provat, men jag antar att Vermox är mer effektivt...?!

*En trebarnsmamma hinner aldrig bli sysslolös*
  • Anonym (JOBBIGT)

Kaksmulan...jo tack för all info, men jag vet radan allt det med att alla inte känner av det och att äggen tar si och så länge på sig för att kläckas...som sagt allt det vet jag.
    Men det jag inte blir klok på, det är att det återkommer efter 6månader, och då kan det inte vara samma runda, för det tar inte så lång tid emellan i såfall.
    Men denna gången är det ju samma iom att det har återkommit efter 1månad, men när det kommer som 6 månader efter då måste det vara en ny infektion.
    Maskarna kan bli immuna jo
    Dom sa på apoteket att det kan vara så att det ligger latent i kroppen.

Borde finnas nått vaccin mot detta äckliga skitet som kan göra att man blir psykiskt störd i huvudet, för det blir nämligen jag på detta ORKAR INTE!!!

• Janneman

Anonym (JOBBIGT) skrev 2007-12-10 12:51:44 följande:

Kaksmulan...jo tack för all info, men jag vet radan allt det med att alla inte känner av det och att äggen tar si och så länge på sig för att kläckas...som sagt allt det vet jag.Men det jag inte blir klok på, det är att det återkommer efter 6månader, och då kan det inte vara samma runda, för det tar inte så lång tid emellan i såfall.Men denna gången är det ju samma iom att det har återkommit efter 1månad, men när det kommer som 6 månader efter då måste det vara en ny infektion.Maskarna kan bli immuna jo Dom sa på apoteket att det kan vara så att det ligger latent i kroppen.Borde finnas nått vaccin mot detta äckliga skitet som kan göra att man blir psykiskt störd i huvudet, för det blir nämligen jag på detta ORKAR INTE!!!
    Det är inte så att du äter mycket råa grönsaker, typ sallas, kanske från eget land? Det är mycket vanligt att det följer med maskägg från jorden. Bara ett tips!
  • Anonym (en som vet)

vermox är mycket bättre då man fått det upprepade gånger vi har gjort som så att hela familjen tar en omgång och exakt 14 dagar efter tar vi en omgång till JÄTTEVIKTIGT att man tar dos 2

Lycka till och låt maskarna dööööööööööööööööööööööööööööööö

• ung5barnsmamma

TA KONTAKT MED VÅRDCENTRALEN , så får du hjälp..

hoppas du är fri snart..

lycka till

• Anonym (undrar)

HEJ

Undar hur man märker att man fått springmask?
    Som man läser här verkar det ju rätt vanligt!

Tack på förhand för info !

• Anonym (JOBBIGT)

Janneman:
    nej det gör jag inte och jag är väldigt noggran med att skölja av allt jag handlar...så jag fattar inte, och det är liksom bara jag som blir drabbad oxå
    Men det sägs ju att har du väl haft det en gång, så e d lättare att få det sen oxå.
    Min syster hade det för jämnan när vi va små, men varkens jag el vår mamma blev smittade.

Jag tar kur nr.2 efter 14dagar som man ska, och hela familjen tar samtidigt även om de inte märkt nåt...så vi gör liksom inget fel...och här e väldigt god hygien i detta hemmet oxå..så jag blir inte klok på det.
    sover med byxor och allt...gör helt enkelt allt som man ska...har verkligen forskat i detta med springmask...men den enda förklaringen som jag är ute efter finns tydligen inte.

min man säger att jag får all skit som går att få bara för att jag e så petig och överdrivet hygienisk när det gäller ALLT...att jag då liksom för minsta lilla grej blir smittad av saker.

Borde finnas nåt vaccin mot detta!

Till dig som undrar hur man känner av dom:
    det e inte alla som märker av det...vissa e mer känsliga och märker av det direkt.
    Jag märker av det direkt ialla fall, känner liksom att där e nåt som kryper i rumpan på en.
    Det kliar som in i.

• kaksmulan
    Anonym (JOBBIGT) skrev 2007-12-10 17:14:31 följande:
    Janneman:nej det gör jag inte och jag är väldigt noggran med att skölja av allt jag handlar...så jag fattar inte, och det är liksom bara jag som blir drabbad oxå Men det sägs ju att har du väl haft det en gång, så e d lättare att få det sen oxå.Min syster hade det för jämnan när vi va små, men varkens jag el vår mamma blev smittade.Jag tar kur nr.2 efter 14dagar som man ska, och hela familjen tar samtidigt även om de inte märkt nåt...så vi gör liksom inget fel...och här e väldigt god hygien i detta hemmet oxå..så jag blir inte klok på det.sover med byxor och allt...gör helt enkelt allt som man ska...har verkligen forskat i detta med springmask...men den enda förklaringen som jag är ute efter finns tydligen inte.min man säger att jag får all skit som går att få bara för att jag e så petig och överdrivet hygienisk när det gäller ALLT...att jag då liksom för minsta lilla grej blir smittad av saker.Borde finnas nåt vaccin mot detta!Till dig som undrar hur man känner av dom:det e inte alla som märker av det...vissa e mer känsliga och märker av det direkt.Jag märker av det direkt ialla fall, känner liksom att där e nåt som kryper i rumpan på en.Det kliar som in i.
    Ok, du tar en dos nu (två veckor efter första) men tar du yttligare en dos om en vecka?? Det kan finnas ägg nu som inte blir påverkade av medicinen men som kläcks och relativit snart...
  • Anonym (JOBBIGT)

den extra gången du pratar om har jag aldrig prövat innan inte behövt heller iom att dom försvunnit, men denna gången tänkte jag testa det iom att de återkommit bara efter 1 månad.
    men man vill ju inte atrt de jäklarna ska bli immuna heller

• kaksmulan
    Anonym (JOBBIGT) skrev 2007-12-11 11:21:15 följande:
    den extra gången du pratar om har jag aldrig prövat innan inte behövt heller iom att dom försvunnit, men denna gången tänkte jag testa det iom att de återkommit bara efter 1 månad.men man vill ju inte atrt de jäklarna ska bli immuna heller
    Jag har roat mig med att läsa veteskapliga artiklar om springmask, skrivna av forskare, (sök på siten pubmed på: pinworm, "enterobius vermicularis", treatment och lite sånt). Inte någonstanns i de artiklar jag skumläste hittade jag att masken kunde bli immun mot pyrvinembonat som är den aktiva ingrediensen i Vanquin. Den som sagt det till dig kan inte ha läst på ordentligt. Pyrvinembonat är ett nervgift som dödar de maskarna samt dess larver. Därimot hittade jag att man kan ha masken latent i kroppen just för att man hela tiden har en massa ägg som kläcks senare, efter behandling. Flera artiklar rekomenderade upprepade behandlingar var fjärde vecka oavsett om man hade utbrott eller inte av masken.

Att sköjla, skura och tvätta är visserligen bra. Men det artiklarna jag läste sa att man inte kan döda äggen genom att skura. Det är mer troligt att man bara sprider dem med då de är så små och lätta så det går att bli smittad genom att bara ANDAS in dem. Att damsuga och vädra var tydligen bäst. Samt att se till den personliga hygienen, kortklippta naglar samt tvätta underliv noga om mornarna (maskarna lägger som bekant äggen på natten).

Dock, när jag läst så har jag också sett att statestiken visar tydligt att Vermox (som är receptbelagt) fungerar oftast bättre. Men man måste då också upprepa behandlingen även om Vermox egentligen bara ordineras som engångskur.

Referenser är bla:
    Cook GC. Threadworm infection and its treatment. The Pharmaceutical Journal 1990; 244:765-7.
    Michelle Petro, MD; Kalyana Iavu, MD; Anil Minocha, MD. Unusual Endoscopic and Microscopic View of Enterobius Vermicularis: A Case Report With a Review of the Literature. South Med J.  2005;98(9):927-929
  • erdy

hej, jag förstår dina bekymmer då jag i årtal fått springmask 1-2 gånger om året. även ätit receptbelagda vermox. Imorgon är det jag som ringer vårdcentralen. För jag står inte ut mera

• Mammatilltretroll

Huvva!
    Vi har fått mask hemma för första gången och nu behandlade vi hela familjen med vaniquin, städar med klorin, sover med byxor osv..

Undrar en sak, jag har hört att bajset ska bli rött av medicinen och att då vet man att medicinen funkat?
    Men bara ett av tre barn hade lätt röd/brun färg och ingen av oss andra och det var 2 dygn sedan vi tog.
    Kan det vara så att medlet inte verkar då?

Min 7 åring är den som haft mest klåda och när jag tittar i rumpan på henne är det många som små blåsor/utslag. Har detta med masken att göra?

• Lila MYsan

Hej alla maskhatare, 
    Jag fick själv springmask för första gången någonsin för ca 4 år sedan, vidrigt!
    Har sedan dess fått tillbaka det igen 3 år senare. Båda gångerna har jag (efter att konsulterat med smittskyddsläkare) tagit mer medicin än nödvändigt. 1 dos direkt, 1 dos vecka 2, 1 dos vecka 3. Sedan en dos vecka 5 och en dos vecka 7.  Det har funkat för mig.
    Detta är SÄKERT overkill men som vi alla vet sätter det hela sig väldigt mycket mentalt.

Har bestämt mig för att ta kontroll över situatonen om dessa parasiter skulle återkomma igen (hoppas inte.) Man kan sitta och fundera i en evighet och lite till på varifrån man fått det men jag har insett att det är bättre att försöka kontrollera situationen.

SÅ min bästa lösning, som faktiskt gör att jag sover bättre om nätterna utan att oroa mig för minsta "var det där ett kliande jag kände?!" känsla ÄR att sova med kirurgtejp (heter även kirurgisk hudtejp, receptfrtt på apoteket). JA det är sant, jag sätter en liten tejpbit varje kväll som täcker hela hålet, så om jag mot all förmodan skulle få mask i magen igen kommer jag att märka det OCH kan vara säker på att det inte spridit sig i alla sängkläder och kläder etc. Eftersom tejpen andas blir det ingen irritaton på huden även om man använder den dagligen.

Visst måste man städa noga, men första gången kokade jag alla tyger och tvättade sönder halva garderoben i 90 C...andra gången bytte jag sängkläder varje dag första veckan (tvttade dem i 90 C), sedan var tredje dag och sedan dess 1 gång/vecka. Det räcker!! Hitta ditt eget sätt och låt inte parasiterna ta över dig mentalt.

Kram på er. 

• YummyMami
    Anonym (JOBBIGT) skrev 2007-12-11 11:21:15 följande:
    den extra gången du pratar om har jag aldrig prövat innan inte behövt heller iom att dom försvunnit, men denna gången tänkte jag testa det iom att de återkommit bara efter 1 månad.

men man vill ju inte atrt de jäklarna ska bli immuna heller

Ni har helt enkelt blivit smittade IGEN. Maskägg är luftburna så därför är smittan oxå luftburen. Förskola och skolan är typiska ställen där man smittas och man smittas av familjer vilka påstår att de minsann inte drabbas av sånt äckel (de har något hemligt beskydd mot det mest smittsammaste äcklet som går runt).
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Anonymt konto med svar

Jag blir så himla deprimerad och sitter och gråter i ett hörn då jag får mask, himmelskt jobbigt. Jag har på något sätt utvecklat en fobi för detta och är EXTREMT känslig

Svar på tråden Återkommande Springmask