• Tjockomammut

Varför prematur? Vad hände? Jag vill höra era historier.

Jag födde min dotter i v 34. Jag har aldrig fått något svar om varför det egentligen hände... Vattnet gick helt enkelt. Jag undrar hur det gick till för er? Och ni som har fler barn, hände det igen? Har man nån sorts "benägenhet" att föda för tidigt?

Jag väntar mitt andra barn nu (är i v 27) och känner mig orolig. Vad har era läkare/barnmorskor sagt? Bör man kollas upp extra ordentligt andra grav om man första gången fött för tidigt?

Är det något man har rätt att sjukskrivas för? Min arbgivare samt FK vägrar ge mig havandeskapspenning, och det känns jobbigt för jag känner instinktivt att jag bör ta det lugnare denna grav.jag har rätt tungt jobb och dessutom foglossning, men det skiter ju FK i, man är ju gravid och inte sjuk....  Jag är så orolig. Ledsen

Hur var det för er???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 15:04
    Ok, nu har jag ju snart gått förbi v 36, så nu är jag inte orolig längre. From v 37 anses ju barnet vara fullgånget om det skulle födas. Så det känns bra. Skulle inte förvåna mig om jag gick över tiden den här gången istället.

Men jag har tagit det extra lugnt denna grav. Vet inte om det hjälpt, men skönt för mig är det iallafall.

• Svar på tråden Varför prematur? Vad hände? Jag vill höra era historier.
  • Smuliz

Natalie föddes i v.32 då hade jag legat inlagd i 2v för grav HF som bara blev värre.

Akut snitt då jag fick en blödning som de idag inte vet var den kom ifrån eller varför.

Läckte även fostervatten samtidigt.

Nu är jag gravid igen med nr 2, är i v.24 och har vart helt sjukskriven sen v.19 pga allt som hände förra gången (det är 4år sen)

Går på ständiga kontroller (1gång i v)

Har men efter förra HF då jag fortfarande läcker äggvita

• Carro
    Det är helt otroligt så långt vården kommit idag, vilket mirakel det är att man klarar av att få barn att överleva som föds så extremt tidigt som vissa gör!!!

Jag var sjukskriven för prematura sammandragningar från v.15..

Jag kom in til förlossningen med en störtblödning (som inte gick att förklara) samt kraftiga värkar i v. 31+?
    Med hjälp av värkstoppande dropp fick man värkarna att avstanna, men jag fick beskedet att Sam verkade såpass stark och mogen så ifall det satte igång igen så skulle dom inte stoppa förlossningen.
    Det gjordes ett tillväxtul på förlossningen (och därför avbokades tyvärr det som skulle gjorts i v.32) som visade på att han var lite för liten och det blev bestämt att jag skulle få gå på flödeskontroller resten av graviditeten..

Flödeskontrollerna visade att allt var ok..

Sen i v.35+6, en tisdag, började jag få värkar på eftermiddagen..
    På onsdagen, v.36+0 åkte vi in på kontroll och då var livmodertappen utplånad och jag var öppen 2-3cm
    På grund av den tidigare blödningen fick vi inte åka hem för att avvakta utan vi fick stanna kvar på förlossningen.
    Värkarna verkade dock bara vara pinvärkar och på kvällen avstannade dom, så vi fick beskedet att vi antagligen skulle få åka hem dagen efter ifall inget förändrades.
    Men på torsdagen, i v.36+1 vaknade jag av att vattnet gick, Sam hade bestämt sig att han var redo att komma till världen.
    På tillväxtulet som gjorts hade dock läkaren mätt fel, han var bra mycket mindre än vad man beräknat, han vägde bara 1940gram och var 45cm

Jag var dock hela tiden förberedd på att jag kunde föda för tidigt och att barnet kunde vara lite litet för veckan (dock räknade vi ju inte med att han skulle vara såpass tillväxthämmad) för läkarna hade förvarnat mig under hela graviditeten..
    Jag har nämligen en form av bindvävnadseumatism som heter SLE och om man har den sjukdomen är det ganska så vanligt att få prematurbarn och tillväxthämmade barn.

Så läkarna har även förberett mig att det troligtvis blir likadant även med nästa barn

Ursäkta att det blev lite långt!
  • hockeygirl

vattnet gick i vecka 32 +4 ingen fröklaring till varför
    men sonen är stor och stark vägde 205 och 47,5lång idag 5 månader senare väger han 8300 och är 65 lång

• SuzyQgirl

Min dotter föddes i v.35+5. Troligtvis för tidigt då jag var med om en mycket traumatisk händelse då min pappa gick bort när jag var i 6:e månaden. Grät varje dag i 1,5 månad innan tårarna till slut avtog.

• pulmones

34+6 och 35+2

Hade GBS med bägge och troligtvis föddes de tidigare pga det. spontan vattenavgång helt enkelt.

• AngelicaF

Födde i v 36+4, har inte heller fått nån förklaring till varför hon föddes tidigare. Men vattnet gick och 6 timmar senare var hon ute

• eeisor

Lillkillen föddes i v28+2 efter att det trots tractocil, bricanyl osv inte gick att få stopp på värkarna som satte igång v27+5. Ingen aning om varför det blev som det blev, brukar skämta om att jag hade varit och tittat på barnvagn och då tyckte han det var klart...

Ingen kunde varit mer förvånad än mig när han kom, ingen i min familj har någonsin fått en liten plutt för tidigt. Alla barn har varit +50 cm och över 4kg och självklart skulle min vara lika.

• Pink Muffin

Med sonen gick mitt vatten i v. 35+0 och han är född efter igångsättning dagen efter. Förmodligen var det mina GBS som gjorde att hinnorna brast... Är nu gravid i v. 20 och hoppas att GBSen ska hålla sig lugn minst 10 veckor till!!

♥Signe 0502♥Alfred 0611♥Lillebror 0807♥
  • cloudberry79

Grupp B Streptokocker, en bakteriell infektion som kan visa sig både i urin och vid odling på livmodertappen. Finns en hel del trådar om det i gravidforumet.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • jelikas

Sonen föddes i v 36+2 då jag hade allvarlig hf och var tvungna och sätta igång det hela för min skull då jag blev sämre och sämre vfr varje timma.
    Allt slutade dock i ett katastrofsnitt pga att sonens hjärtljud sjönk dramatiskt och det vet de inte vad det berodde på.

Svar på tråden Varför prematur? Vad hände? Jag vill höra era historier.