Marianne83 skrev 2008-01-12 00:06:14 följande:
Emmies mamma o Lysistrate: Tack för att Ni delar med Er! Jag velar så mycket fram o tillbaka nu... Från början var jag helt övertygad om att snitt var det enda tänkbara alternativet, men efter att jag varit på mitt första Aurorasamtal så började jag ändra inställning o ville verkligen föda naturligt, även om jag fortfarnade var rädd... Men nu har rädslan för att brista blivit jättestor igen + att när jag läst om förlossningsrädsla, så har jag som anammat andras rädslor för annat som kan hända under förlossningen också, så nu är jag inne på snitt igen... Även om man har ont efter ett snitt, så känns det inte som en lika skrämmande smärta som under en vaginal förlossning, o ett sår på magen känns lättare att bära mentalt än ett trasigt underliv... Men jag ska säkert hinna ändra mig igen!
Risken är att man läser på mer än man borde... Tror att jag spädde på min rädsla på det viset inför min förlossning. Om ett första aurorasamtal fick dej att ändra inställning såpass mycket så kanske några samtal till får dej att bestämma dej för att våga gå igenom en vaginal förlossning. På nästa aurorasamtal kommer ni säkert ta upp dina tankar efter förra mötet.
Smärtan vid en förlossning går ju inte att beskriva eller jämföra med något annat men....all smärta kommer ju liksom inte på samma gång och man har ju inte konstant ont.
Jag lägger ingen värdering i hur man "får" sina barn, men känslan av att övervinna sin rädsla, få uppleva att föda fram sitt barn och upptäcka vilken kraft och styrka man faktiskt har inom sej, det är stort!