• Zeldi

Första barnet prematur, risk även för andra??

Hej!

Vet någon hur stor risk det är att andra barnet också kommer för tidigt. Man blir ju lite orolig att andra barnet ska komma ännu tidigare.. Fick mitt första barn för ett år sedan drygt 6 veckor för tidigt, det gick verkligen jättebra, men ännu tidigare skulle inte kännas bra.

• Svar på tråden Första barnet prematur, risk även för andra??
  • Tösen24

Jag fick min son 10v tidigt och vill gärna slippa ligga på neo med nästa eftersom man då har en hemma. Ska visserligen inte skaffa nästa än på ett tag men jag tänker på det ibland ändå.

Kan man själv bestämma om man vill gå på spec mödravård? min barnmorska säger att det inte behövs men eftersom man inte vet varför han kom tidigt skulle det kännas tryggare.

• lugnåsbo
    Tösen24 skrev 2008-01-07 09:02:18 följande:
    Jag fick min son 10v tidigt och vill gärna slippa ligga på neo med nästa eftersom man då har en hemma. Ska visserligen inte skaffa nästa än på ett tag men jag tänker på det ibland ändå. Kan man själv bestämma om man vill gå på spec mödravård? min barnmorska säger att det inte behövs men eftersom man inte vet varför han kom tidigt skulle det kännas tryggare.
    tycker du ska kräva det, iallafall en extra koll. Jag fick ett extra VUL i vecka 24 då dom mätte tappen o kolla så att den inte var påverkad.
    Det tycker jag gott du kan be om oxå, tidigare än så tror jag inte det är så stor idé att göra nån koll, tror inte man ser nåt då.
  • MirjaochJolinesMamma

Mirja (1:a barnet) är född i v.31, vägde 1875 gram o var 43 cm. Gick på tätare kontroller, och läkaren sade till mig att vara beredd från v 24-25. MEN, Joline kom inte förräns i v38. Så det kan gå bra!

Lycka till iaf!

• Mangoglass

Min flicka f 02, föddes i v 34+4 (tidig vattenavgång, vet ej varför) och min pojke f 06 föddes i v 40+3. Jag var jätteorolig och beredd i ca två månader, men sedan var jag ganska less mot slutet.....

• Madicken73

För två år sedan fick vi vårtt första barn i vecka 25 +3 pga havandeskapsförgiftning. Vi ville skaffa ett till men var förstås oroliga. Jag besökte en läkare i Lund och han sa att jag hade ca. 80% chans att gå hela vägen med barn nummer två. När jag berättade det för min läkare i min stad så trodde hon honom inte utan sa att det var stor risk att jag skulle få lika tidigt igen!

I dag är hon tyst, men mycket glad då det visar sig att hon har fel! Jag går snart in i vecka 33+ och allt ser såååå bra ut! Även om barnet skulle behöva komma ut tidigare pga ny havandeskapsförgiftning så är ju barnet väl utvecklat nu och riskerna små.

Jag är så glad att vi litade på läkaren i Lund och vågade igen! Vårt första barn, som kom så tidigt, är helt frisk och har idag inga men från sin tidiga utkomst. Han är kanske lite kortare än sina kompisar, men det tar han snart igen!

Lycka till med allt! Kram!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥ Johannes 5/12-05 .?:*:?.♥.?:¨*:?. Lillan 29/3 -08 ♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Elli76a

Fick mitt första barn 7v tidigt nästa 12v tidigt..

Zeldi skrev 2007-12-11 16:05:18 följande:
    Hej!Vet någon hur stor risk det är att andra barnet också kommer för tidigt. Man blir ju lite orolig att andra barnet ska komma ännu tidigare.. Fick mitt första barn för ett år sedan drygt 6 veckor för tidigt, det gick verkligen jättebra, men ännu tidigare skulle inte kännas bra.
  • pritt
    Madicken73 skrev 2008-02-05 08:29:47 följande:
    För två år sedan fick vi vårtt första barn i vecka 25 +3 pga havandeskapsförgiftning. Vi ville skaffa ett till men var förstås oroliga. Jag besökte en läkare i Lund och han sa att jag hade ca. 80% chans att gå hela vägen med barn nummer två. När jag berättade det för min läkare i min stad så trodde hon honom inte utan sa att det var stor risk att jag skulle få lika tidigt igen!I dag är hon tyst, men mycket glad då det visar sig att hon har fel! Jag går snart in i vecka 33+ och allt ser såååå bra ut! Även om barnet skulle behöva komma ut tidigare pga ny havandeskapsförgiftning så är ju barnet väl utvecklat nu och riskerna små.Jag är så glad att vi litade på läkaren i Lund och vågade igen! Vårt första barn, som kom så tidigt, är helt frisk och har idag inga men från sin tidiga utkomst. Han är kanske lite kortare än sina kompisar, men det tar han snart igen!Lycka till med allt! Kram!
    Hej
    Får jag fråga dig vilken doktor du gick till? Min dotter är född i v 27, nere i Lund. Vi vill så klart ha fler men är lite rädda. Jag kanske bör gå ner lite i vikt först.
    Det du skriver låter dock positivt för mig. Får jag vara så fräck och fråga om du hade vikt problen när du fick havandeskapsförgift?
    Tack så länge!
  • Madicken73
    pritt skrev 2008-02-05 14:08:43 följande:
    HejFår jag fråga dig vilken doktor du gick till? Min dotter är född i v 27, nere i Lund. Vi vill så klart ha fler men är lite rädda. Jag kanske bör gå ner lite i vikt först. Det du skriver låter dock positivt för mig. Får jag vara så fräck och fråga om du hade vikt problen när du fick havandeskapsförgift? Tack så länge!
    Hejsan! Jag gick till Dag Wide Svensson på kvinnokliniken. Han är suverän! Nej, jag har inte viktproblem utan en sjukdom i njurarna som gör att jag alltid har högt blodtryck. Och om man har det så är risken större för havandeskapsförgiftning. (Det gjorde ingenting att du frågade om min vikt) Varmt lycka till med allt! Jag ska hålla tummarna för dig!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥ Johannes 5/12-05 .?:*:?.♥.?:¨*:?. Lillan 29/3 -08 ♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • sofian

VI fick vårt första barn i v. 27+1, hade då havandeskapsförgiftning. Vårt andra föddes i v. 38 med planerat kejsarsnitt. Gick på många extrakontroller vilket kändes väldigt bra.

• Soffiloppi
    Snuttan79 skrev 2007-12-18 13:27:08 följande:
    Säger som någon sagt tidigare:Om du fått havandeskapsförgiftning med ett barn och väntar ett till med samme man så har risken minimerats något, men något som kan öka risken är övervikt.Jag fick min dotter i v. 31+5 och sedan på efterkontroll så sa både läkare och BM att risken är ganska stor för mig eftersom jag har sådan övervikt. Så ifall jag vill ha något mer barn så skulle jag koncentrera mig på att först gå ner i vikt och sedan ha med samma man  för att förhoppningsvis inte få för tidigt.
    Hur är det om man efter preeklampsi fått ett konstant för högt blodtryck. Jag födde min tjej vaginalt för 3,5 månader sen. Hade haft lindrig preeklampsi en vecka på slutet. Nu har mitt blodtryck legat 130-140/95-100 nästan konstant efter det. Jag är smal, röker inte , är vegetarian...
    vet inte om jag kommer få ner blodtrycket, men min läkare har rekommenderat regelbunden motion som ett sätt att få ner det. Samt vila, men det är svårare eftersom jag ammar även på natten.
  • Soffiloppi

Ska bara tillägga att jag fick min dotter v. 34+1 pga. för tidig vattenavgång.

Svar på tråden Första barnet prematur, risk även för andra??