1:an prematur, gravid igen nu. Orolig, och får dåligt "stöd".
Min historia är i korthet så här: första graviditeten slutade i missfall i v 6, och andra graviditeten i en dotter född i v 32+2 efter för tidig vattenavgång i 32+1. Vi spenderade 4 veckor på neo innan vi fick komma hem, och upplevelsen var det värsta jag varit med om. Chocken att allt gick så fort, knappt få se sitt barn när hon var född, all medicinsk utrustning och övervakning under neo-tiden, oron för ev komplikationer osv. Jobbigast av allt var nog helt enkelt det faktum att man lärde känna henne efter personalens rutiner och premisser. Man vågade inte ta upp henne när hon var ledsen, var rädd för att störa (både dottern och personalen idiotiskt nog) etc. Allt blir så konstlat. Jag satt vid hennes säng i 4 veckor, kunde knappt gå därifrån för att äta, och mådde jättedåligt.
Allt gick dock bra, och hon är idag ca 14 månader (12 korrigerat) och mår bra. Jag är idag gravid igen i v 17+0, och jätteorolig för att tvingas uppleva samma sak igen. För att göra allt jag själv kan, så har jag läst journaler och försökt ta reda på alla fakta jag kan om varför, vad man kan göra etc. Har också pratat mycket med min BM (bytt sedan förra gången), och fått en remiss till specMVC. Oron? Släpper inte, antar att ni är många som kan förstå..
Så idag var jag in på en koll, och hamnade i diskussion med BM. Hon tar alltid upp diskussionen kring detta, försöker agera samtalskontakt, och jag blir alltid ledsen - det ÄR jobbigt, även att prata om det. Försöker få henne att förstå att jag är livrädd för att hamna på neo igen, för att tvingas känna mig så där otillräcklig, att inte räcka till för mitt eget barn och inte få ha honom/henne hos mig hela tiden. Försöker också få henne att förstå att det skulle bli ännu värre på sätt och vis nu, eftersom jag har dottern hemma och då skulle känna mig otillräcklig även där. Är det svårt att förstå? Vi hamnar då i en diskussion kring föräldraskap, för hon tycker att jag bör "frigöra mig" mer från dottern så att hon blir självständig. "Det skulle jag nog må bra av".
HUR kom den diskussionen till? Visst, jag är väldigt bunden till min dotter och det är även maken. Jag är en "nära förälder" som samsover, fortfarande ammar och bär mycket. Jag kommer inte sätta dottern på dagis förrän jag behöver (2,5-3 års ålder), och jag försöker följa hennes rytm mycket. Jag mådde dåligt ända till jag hittade min föräldrastil, men sen dess mår både jag och dottern bra. Hon är väldigt framåt, utvecklas bra och har inga problem. Men vad har det hela med saken att göra? Om jag skulle låta henne skrika sig till sömns för att få henne att somna själv (ja, det skulle i så fall krävas), jag skulle sluta amma, jag skulle sluta vila när hon vilar, sätta henne på dagis etc... skulle det då vara lättare att vara ifrån henne i kanske fyra till sex veckor och skulle neo-tiden vara lättare om jag "distanserar mig" från mina barn?? Hon är 14 månader, känns som om jag har tid. Det enda det skulle åtstadkomma är ju att jag och dottern skulle må dåligt redan nu.
Jag blir så ledsen.
Vad jag behöver och vill ha, är stöd och hjälp att undvika att samma sak händer igen. Inte kritik. Speciellt inte kritik som bara baseras på olika uppfattning om föräldrastil. Får troligtvis en remiss till Aurora till slut, det känns bra. Vet knappt vad jag ville säga, men snälla - säg bara att det är någon som förstår. Kanske befinner sig i liknande situation?