• Kwela

Hur många oförklarligt barnlösa förblir barnlösa?

Undar om ngn här inne vet hur många oförklarligt barnlösa som förblir barnlösa? Hur många är det som lyckas med hjälpa av ivf och efter hur många försök?

Vi ska påbörja vårt 3:e ivf 2008. Är livrädd att det också ska misslyckas...

Vilken pisslott i livet man drog...
  • Svar på tråden Hur många oförklarligt barnlösa förblir barnlösa?
  • sweet java

Hej! Jag har också oförklarligt barnlöshet och hattar det verkligen. Vi har försökt att skaffa barn i nästan 5 år. Vi har gjort en IVF, en insemination, och massor med Pergotime. Jag har dock varit gravid 2 gånger, bägge var spontanta och sluttade med missfall. Jag undrar verkligen om jag ska få barn nångång. Idag kom jag hem med tårar i ögönen när jag tänkte om detta och fortsätt gråtta för halvtimme.

Jag ska också göra en IVF i början av 2008, andra försöket. Samma som dig, jag är också rädd.

Hur länge har ni försökt? Har ni lyckats nångång? Kanske vi kan peppa varandra, det känns som jag behöver det

• Kwela

Vi har försökt i 3 år och har gjort 2 inseminationer, en lättstimulerad (inget ägg tillbaka), ivf långa varianten (2 ägg tillbaka till mig av lite sämre kvalité), ivf korta varianten (1 ägg till mig av toppkvalité och 3 till frysen) samt ett FET.

Undra hur många som är oförklarligt barnlösa som inte lyckas?

När börjar ni er behandling?

• Pimpinellan

Statistiskt sett så är det ju ungefär 10% som inte kan bli gravida helt på egen hand utan behöver diverse hjälp och mediciner och av dem blir drygt hälften gravida förr eller senare.Kvar blir allså ungefär 4% som förblir barnlösa,men av dem finns det ju faktiskt en del som mot alla odds blir gravida spontant efter kanske jättemånga år och dessutom en del som adopterar så att helt förbli barnlös är rätt ovanligt.Vi ska ha bebbe tjejer! :)

• Kwela

Oj undra hur många av dom 4% som är oförklarligt barnlösa (OB)? Hjälp nu är jag rädd! Vet ni om det är många OB som använder sig av donerade ägg eller spermier?

• Fru Dina

Jag känner bara till fem st oförklarligt barnlösa bland släkt o vänner (kan ju iofs vara fler som inte berättat).
    Av dem fick 1 barn på 3:e IVF, 1st blev gravid i IVF-kön, 1 st blev gravid i IVF-kön efter 3 st misslyckade makeinseminationer, 1 st blev gravid efter 5 år utan tidigare behandlingar och 1 st blev gravid i adoptionskön efter x antal misslyckade IVF.

Det går ju förstås inte att göra statistik på, men ändå!

• Lilla Hjärtat
    Kwela skrev 2007-12-12 22:55:17 följande:
    Oj undra hur många av dom 4% som är oförklarligt barnlösa (OB)? Hjälp nu är jag rädd! Vet ni om det är många OB som använder sig av donerade ägg eller spermier?
    Ms Norrland...jag tror det är väldigt få oförklarligt barnlösa som använder sig av donerade ägg och spermier.
    Det gör man ju bara i de fall när man inte har egna ägg eller spermier av olika orsaker, och i de fallen är man ju inte "oförklarligt" barnlös.
    Enligt vår läkare så är lyckandefrekvensen vid IVF hos "oförklarliga" lika hög som hos andra.
    Så vad det nu är för fel som man inte hittar så kommer man uppenbarligen förbi dessa fel med IVF.
    Sen är det ju alltid en viss procent av de som gör IVF som aldrig lyckas av okända orsaker, äggen fäster helt enkelt inte.
    Men det gäller ju som sagt alla IVFare!
    Och gör man många IVF:er så lyckas ju de flesta, vissa råkar baradra nitlotter flera gånger i rad.
    Hoppas att du drar en med vinst nästa gång; håller tummarna för det!
  • fia sthlm

Jag har hört att upp till 15% av alla par har svårt att få barn.
    Av dom som sedan gör ivf blir 70-80% gravida och föder barn så det är ju rätt så höga odds.

• Kwela

Tack snälla Fia! Jag undrar mest över om ngn vet hur många av de som inte blir gravida är oförklarligt barnlösa. Hoppas att du mår bra!

Väntar på FET...
  • fia sthlm
    Kwela skrev 2008-01-17 16:33:43 följande:
    Tack snälla Fia! Jag undrar mest över om ngn vet hur många av de som inte blir gravida är oförklarligt barnlösa. Hoppas att du mår bra!
    Jo jag vet, men hittade ingen sån statiskt tyvärr letade efter det själv när vi var barnlösa.
    Vet bara att dom på sophiahemmet när vi gick där sa att 70-80% av alla som gjort upp till 3 ivf-försök blivit gravida, men det kan ju varit deras egen statistik på kliniken?
    Vart gör du ivf, du kanske kan fråga läkaren nästa gång hur det är, dom brukar vara uppdaterade på sånt
    Önskar dig all lycka till nu på 3-e försöket!!
  • Kwela

Till snälla Fia! Jag går på HS nu och där är det inte så vanligt att man träffar en läkare. Vid FET så träffar man bara barnmorskor.

Väntar på FET...
Svar på tråden Hur många oförklarligt barnlösa förblir barnlösa?