• markisevil

Pappa har svårt att trösta

Hej, vår dotter har, de senaste två veckorna, vägrat ibland både äta och bli nattad av Pappa. Det kom bara på, utan anledning. När Mamma tar över, lugnar sig dottern. Är det någon som känner igen detta, och som har tips att lösa det?

Vår dotter är snart 4 månader.

• Svar på tråden Pappa har svårt att trösta
  • Stoffe

När vår dotter var i den åldern vill jag minnas att det mest var sambon som dög och inte jag som pappa. Visst, jag fick busa och skoja med henne men mat å sånt där fick sambon för det mesta stå för om vi ville undvika onödigt mycket ståhej. Men det ändrade på sig när hon var runt 5 mån och vi började övergå till välling och jag snart skulle vara pappaledig.
    Nu är vår dotter 4 år och det är omvänd ordning och har så varit sedan hon var 7 månader. Nu är det nästan uteslutande pappa som duger.

Jag är säker på att det kommer med tiden, det är bara till att fortsätta att försöka mata/natta henne istället för mamman. Märker man att det inte går efter en stund så får den andre ta över.
    Just nattningsproceduren var ett dilemma dom 3 första åren för oss. Vissa gånger hann vi byta av varandra 3 ggr innan hon somnade, inget passade riktigt.

Vet inte om detta var till så stor hjälp

• markisevil

Det är en stor hjälp, tack!

• Nallepigan

Samma för oss. Så länge grabben ammade så var det mamma som gällde, och efter det så är det bara jag. Han är lite över tre år nu.

• Whitefang

Jag vet vad du pratar om!Min son är likadan ibland men sen ibland är det tvärtom,då kan inte hans mamma ta honom.Det är en period!

• markisevil

Det börjar lösa sig nu. Hon har till och med sömnat i mina ärmar en kväll. Det är värst när hon är övertrött, men jag tror det är bara en fas som är snart över.

Tack för alla era svar. Det kändes jobbigt just när det hände, så det var bra att få veta att det var normalt, och framför allt tillfälligt.

• cruZZe

Det där har gått i vågor för oss. Vissa perioder duger bara jag och vissa bara min fru.

Våra döttrar är 3 och 2 år.

• rudd

Jag har nattat min grabb sen han kom och det gick bra till han var ca 4-5 månader och sen helt plötsligt dög jag inte i några månader och sen dög jag igen osv,osv....
    Inget att haka upp dig på, dom velar fram och tillbaka

• Carnaval

Jag tror det kommer och går som dom flesta skriver här uppe!
    Var så lugn =)

• buspappan
    markisevil skrev 2007-12-12 22:48:10 följande:
    Hej, vår dotter har, de senaste två veckorna, vägrat ibland både äta och bli nattad av Pappa. Det kom bara på, utan anledning. När Mamma tar över, lugnar sig dottern. Är det någon som känner igen detta, och som har tips att lösa det? Vår dotter är snart 4 månader.
    Barn ter sig till den som har med de att göra mest. Det är enkelt. Pappor tar ofta inte ut sin pappaledighet förän barnet kan käka annat än mammamjölk.

Med min minsta pojk stannade jag hemma första tiden eftersom sambon var sjuk ofta. Idag gäller bara jag om tröst behövs. Jag nattar o lämnar på dagis. Inget annat skulle funka. Jag rekomenderar för fäder att passa på så mkt de kan, även om det praktiskt kan vara svårt ibland.
Svar på tråden Pappa har svårt att trösta