• Sussipussi

Är det rimligt att lägga halva inkomsten på boende?

Som rubriken lyder.......vad tycker ni?

Min situation: Ensamstående med ett barn. Känner mig "tvingad" att köpa en lägenhet (i Stockholm), eftersom jag inte hittar någon hyreslägenhet.
    Det skulle dock innebära att halva min inkomst går till boende. Är det ok tycker ni?

• Svar på tråden Är det rimligt att lägga halva inkomsten på boende?
  • ThereseNyman

Personligen skulle jag nog tycka att det för mycket, men det bestämmer du ju helt själv.

Har man bara råd med det andra som ska betalas, så funkar det ju.
    Men som sagt, jag skulle tycka att det finns roligare saker att göra än att bara "bo"

~~ISABELLE 020915 & LUDWIG 050404~~
  • lollsanT

Det beror på hur mycket man har tycker jag. Har man 10000 efter skatt och hälften går till boende så har man ju väldigt lite pengar kvar till annat som ska betalas. Har man däremot 30000 efter skatt så har man ju fortfarande en hel del att röra sig med.

• gisse

Beror ju på vad man tycker e viktigast... du kan ju bo utanför staden, till en lägre hyra/kostnad!

• Sussipussi

Gisse: Jag kommer inte att bo i stan (tyvärr).

• Sotardotter

Som lollo83 säger - det beror ju på hur mycket du har kvar sedan.

Själv bor jag i Stockholmsområdet och lägger 25% av lönen (efter skatt) på mitt boende. Tycker att redan det känns fullt tillräckligt, även om jag inte har några problem att klara mig (är dessutom gift).

Har du provat att skriva brev till privatvärdar? Jag har flera kompisar som fått lägenheter så

• gisse
    Sussipussi skrev 2007-12-13 10:16:11 följande:
    Gisse: Jag kommer inte att bo i stan (tyvärr).

Ok du är redan utanför ....

Ja men som någon skrev innan, det beror ju på vad man har ut, vad du har kvar att leva på sedan. Klarar du dina utgifter med de pengar som är kvar, ja då kan du ju betala halva lönen.

Jobbigt med dessa DYRA bostadsrätter...fast de är väl på väg ner?

Lycka till

• Sussipussi

Jag kommer att ha runt 9-10000 kr kvar. Men räcker det till studielån, mat, räkningar, kläder, blöjor etc. tror ni?

• dellelgarin

Jag har länge länge haft det så. Inkomst på 10 000 och hyran på 5000......man klarar även om det kanske är rätt trist. Hade jag då haft barn hade det aldrig gått.

• thesecret
    Sussipussi skrev 2007-12-13 10:07:27 följande:
    Som rubriken lyder.......vad tycker ni?Min situation: Ensamstående med ett barn. Känner mig "tvingad" att köpa en lägenhet (i Stockholm), eftersom jag inte hittar någon hyreslägenhet.Det skulle dock innebära att halva min inkomst går till boende. Är det ok tycker ni?
    ja, jag tycker det är mycket.
  • Big

Jag håller med hemligheten, det är lite för mycket. Men finns det inget alternativ så får ni/du klara er genom att spara in på annat.

Man måste ju bo någonstans.

• Tjoflöjt

Vad menar du med att du är "tvingad"? Om det är det enda alternativet så är det jätterimligt. Man kan ju inte vara bostadslös bara för att man är lite snål.

• vagabond77

33% av det man har ut efter skatt kan man se som en riktlinje anser jag.

Har man 10 000 ut rent, (inkl. ev barnbidrag osv.)
    kan man lägga ca 3300 på boendet.
    Har man 20 000 ut rent,
    kan man lägga ca 6600 på boendet.
    Osv.

Visst kan man sen prioritera priorietera någon tusenlapp åt något håll, beroende på övriga kostnader, barn m.m.

Sen är det ett välkänt faktum att i storstadsregionerna så lever man oftast på mindre marginaler till följd av de dyra bopriserna.

• Agamemnon

Det beror ju på vad du sedan har kvar men jag tycker det låter mycket... Principiellt håller jag med vagabond77, en tredjedel tycker jag är en bra tumregel.

Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • enny signatur

vi la kring halva vår budget påvår hyresrätt, nu är det bättre ch r väl bara 40% eller så

• Anonym (Geny)

Allt är relativt. 
    Har man 70 000 efter skatt så har man råd att betala 35 000 i hyra... men har man 7000 efter skatt så är 3500 ganska mycket...

Överallt kan man läsa att man inte ska lägga mer än ca 20-30 procent i boendekostnader. (Alla inkluderar dock olika mycket i begreppet och vissa källor använder bruttolön och andra netto...) 

Personligen tycker jag att 20-30 procent är rimligt för då har man ju ändå minst 2 tredjedelar kvar.
    Problemet är ju att hyrorna inte är tillräckligt låga för att ekvationen ska gå ihop. Jag med mina 35 000 efter skatt (ca 44 före) skulle alltså inte lägga mer än 10500 i boendekostnader... det är en ganska normal hyra för en medelstor 2a eller 3a i en mindre stad. Men min lön är ju också lite över medel. 
    Har man en lön som efter skatt landar kring 25-30 så ska man inte lägga mer än ca 7-9 på boende... det är typ vad en 1a kostar nuförtiden. Jag vet studentlägenheter med hyror i den prisklassen. 

Så i slutändan så kommer det ner till vad man känner att man har råd med. Ju mindre man tjänar desto högre procent av lönen kommer behöva gå till boende... det bara är så. Man får försöka hitta smärtgränsen och hålla sig där under. Det kommer också innebära att man får hålla en ganska stram budget för livsmedel exempelvis och man får nog aktivt försöka hitta lösningar på att öka sin inkomst eller sänka sina utgifter. Kan man sälja bilen och skippa busskortet för att istället cykla på mormors gamla cykel eller gå? Kan man banta ner sina abonnemangskostnader? 
    Inget roligt liv dock...

• Anonym (Geny)
    vagabond77 skrev 2007-12-15 09:09:54 följande:

33% av det man har ut efter skatt kan man se som en riktlinje anser jag.

Har man 10 000 ut rent, (inkl. ev barnbidrag osv.)
    kan man lägga ca 3300 på boendet.
    Har man 20 000 ut rent,
    kan man lägga ca 6600 på boendet.
    Osv.

Visst kan man sen prioritera priorietera någon tusenlapp åt något håll, beroende på övriga kostnader, barn m.m.

Sen är det ett välkänt faktum att i storstadsregionerna så lever man oftast på mindre marginaler till följd av de dyra bopriserna.

Jag gillar den riktlinjen men... hyrorna även i småstäder rimmar inte längre med den. 6000 hittar man knappt en 1a för nuförtiden ändå finns fortfarande många som står med 20000 efter skatt... helt sjukt ändå. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Geny) skrev 2026-03-15 23:41:25 följande:
    Jag gillar den riktlinjen men... hyrorna även i småstäder rimmar inte längre med den. 6000 hittar man knappt en 1a för nuförtiden ändå finns fortfarande många som står med 20000 efter skatt... helt sjukt ändå. 
    Här nedan är en nyare tråd på temat. Har själv siktat på 25-30% (+-) men det funkar ju inte längre. Både el, VA, försäkringar mm har ökat mer än lön. Närmare 40% stämmer nog bättre med dagens verklighet.

Ligger man på 50% så ska man kanske tänka ett varv till. Men det beror ju på hur helhetsbilden ser ut.

https://www.familjeliv.se/forum/thread/83594929-inkomst-och-boendekostnad 
  • Noname00
    Sussipussi skrev 2007-12-13 10:43:32 följande:

Jag kommer att ha runt 9-10000 kr kvar. Men räcker det till studielån, mat, räkningar, kläder, blöjor etc. tror ni?

J det bör räcka.
    Dwt blir inte billigare att bo hyresrätt.
  • Anonym (??)

Vad är grejen med att dra upp gamla trådar?

Svar på tråden Är det rimligt att lägga halva inkomsten på boende?