• Djouhanna

Vägra igångsättning?

Ja,kan jag det ? Är diabetiker(typ2) och barnet är ganska stort. Har varit och talat med en aurora-BM just för min rädsla för att bli igångsatt + att få stort barn! Blev tal om igångsättning nästa vecka,men det vill jag absolut INTE! Är livrädd för det.

BM sade att "alla dörrar står ännu öppna". Hon menade för snitt då också.
    Men,kan jag vägra en igångsättning och kräva snitt istället?

Har BF nästa vecka och det känns lite nervöst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 17:59:58:
    Uppdaterar nu då Har varit vid sjukhuset HELA dagen. Fick utan problem planerat snitt! Kommer få se min lillkille imorgon!! Nervöst som attan!

• Svar på tråden Vägra igångsättning?
  • levelivia

Jag är också rädd för igångsättningar. Blev igångsatt med min gosse pga. att vattnet gick och det var grönfärgat och då vågar man inte invänta värkarna. Hade moget cervixstatus och hade tyst öppnat mig till 3cm utan värkar och blev därför igångsatt med dropp. Värkarna var gräsliga och täta redan från första värken och förlossningen slutade ändå med akut kejsarsnitt 13 timmar senare pga. att gossen låg med asynklitism, dvs. att huvudet låg snett i bäckenet och ej ville tränga nedom spinae. Jag är inställd på en vaginalförlossning denna gång, men om något händer som föranleder igångsättning så vill jag nog inte var med...Igångsättningar innebär alltid större risk för att förlossningen måste avslutas med klocka eller snitt, det är rena fakta.

• beadis

Lycka till nu med allt!!!!!
    Sista tipset är att inte tro att man är duktigare för att man föder utan smärtlindring...Alla är vi olika...
    Själv hade jag EDA men ändå skrek jag väldigt mkt och hade Jäv" ont.
    speciellt om de nu har beräknat ett stort barn....

• Djouhanna
    snart3barnsmamma skrev 2007-12-18 18:24:32 följande:
    Lycka till nu med allt!!!!!Sista tipset är att inte tro att man är duktigare för att man föder utan smärtlindring...Alla är vi olika...Själv hade jag EDA men ändå skrek jag väldigt mkt och hade Jäv" ont.speciellt om de nu har beräknat ett stort barn....
    Tack
  • Veronika28

Ojdå !!
    Hej
    jag vägrade snitt eftersom jag ville födda naturlig . Fick bevilja igånsättning i vecka 36+3 pga stort barn han vägde 4435 och 55cm han kom ut utan problem ska jag säga .
    Förlossningen tog 27 timmar

• beadis

veronika28:

Mitt barn vägde 5300 och var 58 lång...och hade ett betydligt större huvudmått än normalstora bebbar.

Vi är ju som sagt olika och har olika smärtgränser.

• Djouhanna
    Marleen skrev 2007-12-18 18:27:33 följande:
    grattis
    Tack
  • roxxbury

Gud vad kul! Det kommer att gå kanon, fast väldigt snabba ryck måste jag säga! Men det är väl sällan dom vägrar snitt i såna här fall. Håller iallafall tummarna för att det går lika galant för dig som för mig och många andra! Hoppas du uppdaterar när du kommit hem, nu vill man ju veta när man följt det!

• Djouhanna
    roxxbury skrev 2007-12-18 18:56:30 följande:
    Gud vad kul! Det kommer att gå kanon, fast väldigt snabba ryck måste jag säga! Men det är väl sällan dom vägrar snitt i såna här fall. Håller iallafall tummarna för att det går lika galant för dig som för mig och många andra! Hoppas du uppdaterar när du kommit hem, nu vill man ju veta när man följt det!
    Är nervös som fan,men det ska väl gå bra ändå Dom har ju gjort det förr så
  • Månsson

Åh vad spännande! Skönt att du fick snitt eftersom du ville ha det. Blev det något tjafs över huvud taget eller höll de med dig direkt?
    Ja, du ligger kanske och snusar bebis om någon timme ! Härligt!

• Djouhanna
    Månsson skrev 2007-12-19 08:23:39 följande:
    Åh vad spännande! Skönt att du fick snitt eftersom du ville ha det. Blev det något tjafs över huvud taget eller höll de med dig direkt?Ja, du ligger kanske och snusar bebis om någon timme ! Härligt!
    Har fått min bebis nu En kille på 3840g och 51 cm. Han var alltså inte ALLS stor! Skulle jag vetat att han var normalviktig skulle jag fött vanligt. Gör sjukt ont efter snittet Men,det går väl om Var inget tjafs alls,utan läkaren beviljade snittet utan problem!
  • roxxbury

Grattis till pojken! Vilken känsla...jag har ju tre och ska inte ha fler barn men gud vad det är mysigt med barnen!!!! Tänk att få gosa och lukta på en så liten!!!!!! Tråkigt att du har ont men hoppas snittet gick bra annars, nu när jag och andra har lovordat det...!

Svar på tråden Vägra igångsättning?