Får man "välja" igångsättning??
Hej tjejer!
Det är inte dags för förlossnings för min del på länge,men jag undrar- Får man "välja" igångsättning??
Hej tjejer!
Det är inte dags för förlossnings för min del på länge,men jag undrar- Får man "välja" igångsättning??
Vilken var din anledning då?
Kickan 84 skrev 2007-12-27 15:25:49 följande:
Man kan ju få det för förlossningsrädsla om det är det du vill Ts. Men då ska du säga det i tid till din Bm så hon kan få en tid åt dig på samtal på förlossningens auroragrupp, hos oss heter den vicktoriagruppen men det heter nog olika på olika sjukhus. Där får du iaf prata om din rädsla och så kommer ni tillsammans fram till något som får dig att känna dig trygg på förlossningen sedan. Kan vada planerat snitt, igångsättning eller att någon från stödgruppen är med dig under själva förlossningen
Minxy- Vadå en väldigt god anledning till att de förlorat sina barn....? Dem har slutat andas bara, av olika anledningar.
Grejen är att alla de 3 vännerna har förlorat sina barn precis dagarna före deras förlossning. Det skrämmer mig hemskt mycket.
Jag har redan förlorat 2 barn i missfall...
Vad är det för skillnad mellan igångsättning och "vanligt"?
Det gör ju lika ont?
0Love0- Hur förklarade du det till din BM? Hur gick din igångsättning?
Miss Finland
Förklarade det precis hur jag kännde
Min igånsättning gick bra men aldrig mer...
0love0- men det gör väl lika ont som en vanlig förlossning?
Ofta krävs det bra skäl att få en igångsättning då risken är större för komplikationer vid en medicinsk igångsatt förlossning.
Visst är det skönt att få bebis i tid men att sätta igång en helt omogen tapp är inte det allra bästa man kan göra så många läkare undviker det helst.
Jag har blivit igångsatt en gång (pga överburenhet) och fött spontant en gång och skulle aldrig välja att bli igångsatt igen om jag fick välja. Jag var dock omogen och vart ju iof igångsatt för att bebis inte måste bra i magen.
Det gör oftast mer ont vid igångsättning, har blivit igångsatt två gånger men andra gången tog dom hål på hinnorna och då kom ju förlossningen igång spontant och visst gjorde båda gångerna ont men den första var hemsk...Det blir oftare tätare mellan värkarna, det ser personalen till, det ska ju gå framåt i en viss takt helst vid en igångsättning, och värkarna blir på nåt sätt mer plågsamma. Förstår om man är orolig, snittades själv tredje gången, men att starta med en omogen tapp första gången kan ta tid och kännas men kan oxå gå galant på några timmar, fast det är knappast troligt. Hoppas det löser sig för dig, vi kan ju bara svara med våra erfarenheter, bästa är att prata m spec.mödravården.
Kan ju tillägga att andra gången jag sattes igång så tog det 4 dagar innan jag hade bebis...det var inte kul. Ändå hade jag börjat öppnat mig lite grann när dom började.
Miss Finland skrev 2007-12-28 19:11:35 följande:
Jag blev igångsatt vid min fjärde förlossning. Då var bebisen visserligen redan död så jag vet inte om man gör något annorlunda mot vid en vanlig igångsättning.
Hursom helst så började igångsättningen vid nio på morgonen och flickan föddes fram vid 11.
Det gick alltså otroligt snabbt, och när jag sa att bebisen var på väg ut trodde man inte på mej eftersom det vanligtvis tar bort emot ett dygn.
Att i ditt fall Ts välja en igångsättning tror jag inte är att rekomendera. Bättre är då att prata med din bm om din rädsla.