• Jessa med 3

Vad saknade ni på sjukhuset?

Ni som fått prematurbarn, var det något ni saknade eller blev extra glada över att få på sjukhuset? En kompis fick just sitt barn i vecka 29 och vi har tänkt sätta ihop ett litet "survival kit" till henne - men vad ska vi ta med i det? Kan tänka mig att det kan bli lite långa dagar i väntan på att den lille ska växa till sig...

• Svar på tråden Vad saknade ni på sjukhuset?
  • Trotsa

Definitivt hemlagad mat!! Man tröttnar snabbt på färdigrätter och snabbmat!!

• Mamma till bröderna bus

håller med de andra, mat.. på huddinge hade dom inte ens en platta att koka pasta i.. bara micro.. sen tidningen, kläder, något smarrigt att tugga på ;) minsta grej är så tacksamt ( min svägerska kpm förbi med en liten nalle och jag började nästan gråta, för jag tyckte det var så snällt...

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • twinstar

bussig: Vi var också på Huddinge! Tyckte också det var konstigt att det inte fanns kokplatta!

när var ni där?

• LA Woman
    Mamma till bröderna bus skrev 2008-01-06 19:13:49 följande:
    håller med de andra, mat.. på huddinge hade dom inte ens en platta att koka pasta i.. bara micro.. sen tidningen, kläder, något smarrigt att tugga på ;) minsta grej är så tacksamt ( min svägerska kpm förbi med en liten nalle och jag började nästan gråta, för jag tyckte det var så snällt...
    twinstar skrev 2008-01-06 19:17:47 följande:
    bussig: Vi var också på Huddinge! Tyckte också det var konstigt att det inte fanns kokplatta!när var ni där?
    Men oj, va dumt att det inte fanns tillagningsmöjligheter!! Vi hade ett fullt utrustat kök till förfogande på vårt neo.
  • twinstar
    LA Woman skrev 2008-01-07 10:43:21 följande:
    Men oj, va dumt att det inte fanns tillagningsmöjligheter!! Vi hade ett fullt utrustat kök till förfogande på vårt neo.
    Kaffe/The-maskin och två microvågsugnar, diskbänk, kylskåp och skafferi.

Ja, en eller två kokplattor kunde de klämt in!
  • twinstar
    LA Woman skrev 2008-01-07 12:49:03 följande:
    Vi hade riktigt spis och frys, det var kanon!
    Frys hade vi iofs också - som gick sönder när vi var där så vi fick slänga massor av mat!!
  • Lefo

Hemlagad mat, efter 10 veckor var man mer än trött på dessa färdiga lådor från affären.
    Sedan att någon kom också "drog" ut en på en lunch när det hade gått någon vecka (en kompis gjorde det och bara att sitta på ett lunch ställe bland "vanliga" personer var konstigt men väldigt befriande (men jag längtade tillbaka till mina tjejer) och inte prata andning, bajs, sondning och slippa höra pipen. 

Mina vänner gjorde också en korg med ost (som min man åt) alkoholfri cider, frukt, korv, och massor av andra goda plockmat (kommer inte riktigt ihåg vad det var), nu fick vi denna korg i den värsta tiden när den ena tjejen kämpade för sitt liv på ett sjukhus och den andra tjejen på ett annat sjukhus men ändå satt min man och jag en halvtimme ihop och åt lite ur korgen och det var jätte gott och också väldigt konstigt samtidigt. 

• pulmones

egenlagad ma och godis !!!! sen tidningar

• Rafiiki

Jag låg 11 veckor i somras med min dotter och det jag saknade mest förrutom familjen var just hem lagad mat!!!
    En bok var heller inte fel tycker jag!

• mistryrose

Jag saknade morgonrock, andra sköna kläder samt rena kläder. Handtvättmedel hade varit grymt!

• maroon

Har precis kommit hem med lillkillen o det jag uppskattat mest under hela tiden är just hemlagad mat! Föräldrar o svärföräldrar har ställt upp med matleveranser i tre veckor, för på micromat hade jag inte överlevt!
    Tiden på neo blir intensiv, samtidigt som det är många långa dagar, väntan, ibland kan man inte komma till sitt barn för det ska dras blod, göras tester, röntgas, solas etc..
    Jag passade på att fika på stan, handlade lite myskläder, dagbok, gick o klippte mig..
    Tiden kommer snabbt ändå då man är med sin bebis hela tiden, för att inte tala om när man kommer hem, då finns inte den tiden längre att göra sådana saker i samma utsträckning.
    Jag tyckte det var urskönt med dessa stunder när jag kunde dra ut nån timme o fika :)

• Lilla K

Hemlagad mat, godis, tidningar, prematurkläder stl 44 (finns på HM för lagom peng), duschtvål, schampoo, deo - PARFYMFRITT!, hemgjorda bullar, dricka/saft.

Erbjudande om att uträtta ärenden (våra kompisar hjälpte oss att skotta snö, hämta linser hos optikerna, besikta min bil), tvätta tvätt (beror på hur väl man känner varandra), städa huset, vattna blommor.

Men rent allmänt, varje gest uppskattas, liten som stor!!

Svar på tråden Vad saknade ni på sjukhuset?