• twinstar

Bäbisar födda i vecka 34-35 - när kom de ifatt?

Vår tjej föddes i vecka 34+5 och är nu åtta veckor okorrigerad ålder och tre veckor korrigerad ålder.

Hon har två standardlägen. Antingen sover hon - eller så skriker hon och vill äta och så äter hon tills hon somnar.
    Hon ligger lite under i vikt så det kanske är helt normalt.

Sällan ser man henne ligga nöjd och filosofera, vi får ögonkontakt med henne ibland bara och inga längre stunder.

När började era bäbisar i samma situation vara lite mer vakna och med? När började dom le och skratta?

Det känns som om hon inte ens känner igen oss som föräldrar - då hon inte reagerar på om det är vi eller någon annan som bär eller håller henne - kroppsvärme som kroppsvärme!

Jag inser att det handlar om att hon är prematur men man blir ändå lite fundersam. Har jag något att oroa mig för eller är det normalt?

När började era bäbisar hänga med lite mer?

• Svar på tråden Bäbisar födda i vecka 34-35 - när kom de ifatt?
  • The Bumblebee

Hur var första tiden efter födseln? Fick ni ligga på neo med ev. behandling eller nåt sånt?

Jag har en pojke som föddes i v.35+2. Han var dock piggelin från första stund och behövde inte ens sola. Han följde med sina jämngamla bebiskompisar (okorrigerad ålder) redan från första stund. Var sedan en bebis som hade bråttom med att rulla rulla runt, åla, krypa och resa sig upp. Och var kontaktsökande tidigt. Har inte på något sätt betett sig som ett prematurt barn.
    Känns som det vore fel att "jämföra" med honom...

Vad säger de på BVC? (de som kanske följt ända er från födseln) Jag helt övertygad om att det är normalt beteende för en sån liten tjej.  Man brukar ju säga att prematura barn hämtar igen "förlorad" tid under hela första året.
    Hon ligger nog och lagrar på krafterna Men jag förstår att ni funderar, ni är ju föräldrar

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • nesnegröj

Ludwig låg på neo i 12 timmar sen fick han vara med oss.
    han är lite sen på saker än andra i hans ålder.
    han är född V 34+6

• twinstar

Ja vi var på neo i två veckor med allt som hörde till, sondmata, pumpa, solning etc.

Jag ska fråga BVC imorgon - men det känns som de har väldigt lite erfarenhet av just prematurer....vi får se vad de säger.

Hur är andra, "normala", 3-veckors bäbisar? Man har ju inget att jämföra med. De bäbisar jag träffar via föräldragrupper och så är ju åtta veckor normal ålder.

• PLRMamma

Hallå.. Jag min son är lika gammal som din twinstar. född i v 34+4 kom 19/10 istllet för 27/11. Philip är mycket vaken å snurrar runt från mage till rygg, stark i huvudet kan hålla det stadigt i 4 min trots att han bara är 8v.

• PLRMamma

twinstar: vi ska till bvc imorgon, men vägde han på vågen här hemma som visar 4,6kg. Din dotter vad väger hon?

• cruz

Jag fick tvillingar i v 34+3 och jag känner tydligt igen det som du berättar. Mina barn visade (i den åldern) aldrig att de brydde sig om ifall det var jag eller någon annan som höll dem. Däremot kunde apparaterna på neo visa att syremättnaden och hjärtfrekvensen blev mycket stabilare när jag och pappan satt känguru med barnen så jag tror stenhårt på att barnen ändå känner igen sina föräldrar, trots att de inte visar det.

Ena tvillingen log först när han var 1 månad korrigerat och den andra tvillingen log inte förrän han var två månader korrigerat. Nu vid 14 månader är mina barn supermammiga och pappiga och de vill mycket hellre vara hos oss än någon annan . Jag tror inte alls att du behöver oroa dig för din dotter.

• twinstar

Vägde på BVC idag och hon väger 3280!
    Stort hopp uppåt då hon legat rejält under kurvan.

Frågade också BVC och de sa att hennes beteende var fullt normalt!

Tack alla som svarat i tråden!!

• The Bumblebee
    twinstar skrev 2007-12-19 16:45:35 följande:
    Vägde på BVC idag och hon väger 3280!Stort hopp uppåt då hon legat rejält under kurvan.Frågade också BVC och de sa att hennes beteende var fullt normalt!Tack alla som svarat i tråden!!
    Vad skönt! Stora tjejen nu då. Baby
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • twinstar

Verkligen! En jättebäbis:)

Träffade en alldeles nyfödd igår som låg strax under 3 och hon kändes jätteliten:)

Svar på tråden Bäbisar födda i vecka 34-35 - när kom de ifatt?