• Anonym

Vad göra med en som inte vill gå gymnasiet??

Mannens son går ut 9:an till sommaren 08 och har tydligt deklarerat för oss att han inte ska gå något gymnasie. Vad ska man göra?? Finns det jobb att söka när man är så ung eller finns det typ som förr "ungdomsskola" för dom som inte går gymnasium?

Sonen antar att han inte ska behöva göra något alls utan bara vara ledig vilket vi inte kommer acceptera.

Tips??

• Svar på tråden Vad göra med en som inte vill gå gymnasiet??
  • Lottis77

Nej, han ska väl inte få några pengar alls. Mat och husrum får räcka i så fall, tycker jag. Han har ju fått studiebidrag eftersom han har gått i skolan, och inte pengar från er (antar jag), så varför ska ni plötsligt börja ge honom pengar? Vill han ha pengar får han antingen jobba eller plugga - precis som alla andra.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-18 15:23:19 följande:
    Han vill inte gå något praktiskt gymnasium heller,har inget intresse av något annat än dator kompisar osv....Men problemet är ju inte att han inte vill gå i skolan,problemet är ju att han iskallt  räknar med att bara kunna göra ingenting och det kommer inte vara ok !!! Om han hade sagt att han vill jobba i stället så hade vi ju tyckt att det är helt okej.Men vad ska man vara beredd att "ge " honom i pengar om han nu bara ska gå o dra??Behålla sin månadspeng på 400??
    Jag skulle inte ge honom en krona.
    Saker han måste ha hjälper ni så klart till med, men inga nöjen om man inte gör sig förtjänt av dem.
  • Anonym

Svårt dilemma! Jag har rätt dåliga kunskaper kring vad samhället ska bidra med i sådana situationer. Jag skulle dock börja med att kontakta studievägledaren på hans skola alternativt någon på soc. De borde kunna hjälpa till med vad det finns för alternativ för din syvson. Om han inte vill göra någonting skulle jag nog köra den tuffa stilen mot honom och låta honom leva riktigt, riktigt snålt. D.v.s inga fickpengar eller nöjen. Bara husrum samt billig mat. Efter ett tag tröttnar han säkert och vill tjäna pengar vilket kanske får upp hans motivation att studera eller göra praktik el dylikt. Sälj hans dator eller sätt lösenord på den så att han bara kan använda den för att söka jobb odyl.

• Minerad

Förklara för honom att det är helt ok att bli hemmason, då får ju han ta hand om hushållet istället! Tänk så skönt för er att inte behöva laga mat, tvätta och dammsuga!

Vill han inte dra sitt strå till stacken och göra alla dess hushållssysslor, och inte vill plugga eller arbeta med något annat, så förtjänar han givetvis inte heller sina privilegier, dvs månadspeng, internetanslutning, mobilabonnemang eller vad det nu kan vara.

• MaijaO

att gå sysslolös är ju självklart inte ett alternativ. Men vad tror ni om utlandsstudier eller au per jobb? Annars håller jag med åvanstående talare, skola, jobb eller hemma utan dator, telefon och fickpengar. Gör man inget så får man inget!

• Anonym

Oj tack för alla svar !!

Jag tycker oxå att han ska få gå utan några pengar,bara ha tak över huvudet och inget mer. Jag har full förståelse för att man kan vara skoltrött men det hjälper ju inte om vi går in och ger honom en "inkomst" när han inte vill göra ett skit....han kan inte lägga ner smuts tvätt i tvättkorgen ens....

• Anonym
    MaijaO skrev 2007-12-18 15:34:50 följande:
    att gå sysslolös är ju självklart inte ett alternativ. Men vad tror ni om utlandsstudier eller au per jobb? Annars håller jag med åvanstående talare, skola, jobb eller hemma utan dator, telefon och fickpengar. Gör man inget så får man inget!
    Helt rätt !!!
  • Lottis77

Nej, visst kan man vara trött, men det hjälps ju inte. Jag kan vara astrött på mitt jobb, men nog går jag dit i alla fall och gör mitt bästa. Sådant är ju livet.

• Anonym
    Minerad skrev 2007-12-18 15:30:52 följande:
    Förklara för honom att det är helt ok att bli hemmason, då får ju han ta hand om hushållet istället! Tänk så skönt för er att inte behöva laga mat, tvätta och dammsuga!Vill han inte dra sitt strå till stacken och göra alla dess hushållssysslor, och inte vill plugga eller arbeta med något annat, så förtjänar han givetvis inte heller sina privilegier, dvs månadspeng, internetanslutning, mobilabonnemang eller vad det nu kan vara.
    Väldigt bra sagt !! Det är precis så det är !!
  • Catti41

Om han väljer att inte gå i skola och inte heller skaffar ett jobb så ska han väl inte heller ha någon inkomst. En sak vore ju om han tog hand om ert hushåll, eftersom ni jobbar, då kan ni ju avlöna honom som en au pair ungefär. Men annars anser jag att vill man inte gå gymnasiet så ska man skaffa sig ett jobb och då ska man betala hemma.

• Anonym
    Catti41 skrev 2007-12-18 15:40:28 följande:
    Om han väljer att inte gå i skola och inte heller skaffar ett jobb så ska han väl inte heller ha någon inkomst. En sak vore ju om han tog hand om ert hushåll, eftersom ni jobbar, då kan ni ju avlöna honom som en au pair ungefär. Men annars anser jag att vill man inte gå gymnasiet så ska man skaffa sig ett jobb och då ska man betala hemma.
    Ja allt annat känns ju som om man gör honom en björntjänst...livet funkar inte så för någon vuxen....man MÅSTE jobba,plugga för att klara sej ju !!!
  • Anonym

Jag tycker inte att ni ska tvinga er son att gå i skolan men försök göra allt för att få honom att praktisera inom ett yrke som han känner för!

Om han hittar något som känns bra kommer han ju vara motiverad att plugga!Eller leder kanske till ett jobb för honom.

Plugga utan någon som helst motivation är meningslöst!

Tycker ni inte ska ge honom några pengar mat och husrum + att han bör hjälpa till lite x-tra hemma för att möjligt vis få en x-tra slant någon gång!

Hoppas allt löser sig till det bästa!!

• Birgitta2
    Anonym skrev 2007-12-18 15:23:19 följande:
    Om han hade sagt att han vill jobba i stället så hade vi ju tyckt att det är helt okej.Men vad ska man vara beredd att "ge " honom i pengar om han nu bara ska gå o dra??Behålla sin månadspeng på 400??
    Han skall inte ha en enda krona!!! Inte en cent, inte nåt. Mat för dagen räcker. Kläderna han har kan han också slita rejält på. Det är ju faktiskt så att vi lever i ett samhälle där man själv drar in till sin inkomst. Antingen går man i skolan och föräldrarna försörjer en. Eller så går man inte i skolan, och då jobbar man. Under förutsättning att man är frisk, och det hoppas jag din son är.

Om man INTE VILL jobba eller gå i skolan... då har man inte rätt till de favörer som föräldrarnas inkomst kan ge. T o m studiebidraget försvinner ju. Så det där med veckopeng kan han ju glömma om han inte bidrar till familjens försörjning på något sätt. Annars kommer han bli som en annan tråd, en snyltande 19-åring om några år. Sätt honom i arbete på mcdonalds, på nåt lager, i disken på en pizzeria, vad som helst. Men man går helt enkelt inte och drar benen efter sig i den åldern.
  • Anonym

Att bara vara hemma utan pengar kan säkert vara helt okej trots allt så länge det finns dator med spel och internet samt TV... Går det så långt att han ställer saken på sin spets, så behöver ni nog lösa TV/dator-tillgången även om det drabbar er vuxna också. Hoppas det inte behöver gå så långt!

• USA111

flytta till australien där kan man få jobb direkt efter 9an

Svar på tråden Vad göra med en som inte vill gå gymnasiet??