• Isel

När började ni med smakportioner åt era prematurer?

Jag skulle vilja veta hur ni med prematurbarn gjort med maten. Har ni korrigerat åldern när det gäller att börja med smakportioner? Vad har ni fått för råd av läkare ang detta?
    Jag har nämligen läst mig till att läkare säger olika ang om man ska korrigera åldern eller inte när det gället maten och det verkar ju konstigt.. Kanske beror det på hurpass prematurt barnet är?

Min son föddes 8 v för tidigt och är nu 4 mån. Vi tänkte vänta med smakportionerna nån månad till.. men nu får han ersättning och jag undrar om jag bör byta till NAN2 nu eller om det också ska vänta. Vad är skillnaden?
    Sonen har det lite jobbigt med magen emellanåt så om NAN2 är mer svårsmält kanske man ska vänta? Eller kan det kanske vara bra att få börja smaka på katrinplommonpuré för magen?

Ja, jag blir helsnurrig av detta korrigerande eller icke korrigerande... när ska man och när ska man inte...
    Jag lär rådfråga på bvc nästa gång men tills dess kan det vara intressant att höra hur ni andra har gjort!!

• Svar på tråden När började ni med smakportioner åt era prematurer?
  • chillie

Jag har börjat med smakportioner nånstans mellan 5-6 mån. Har kvittat om det varit prematur eller inte. Har två "normalfödda" och två prematura.

• gravid72

Hej!
    Jag har en flicka som är född 6 veckor för tidigt.
    Jag dröjde några veckor längre att börja med NAN2, vilket jag egentligen inte tror att jag behövde.

Smakportionerna började jag med redan vid 4.5 månader och det fungerade hur bra som helst!
    Jag frågad på BVC som sa att man inte behövde tänka på korrigeringen här. (under förutsättning att din son inte har några större magprolem)

Lycka till!

• Guwios

Gav också min kille smakis vid fyra månader. Han är 5 v. för tidig. Med nan kan jag inte svara på för min kille vägrar att suga på nappflaskan. Men som jag har gjort med mina äldre barn så har jag alltid i en övergång blandat typ hälften hälften av ersättning/välling när jag har gått över till en grövre i några dagar.

• charlen

Hej! Min lilla kille kom 5 veckor för tidigt. Är nu 4 månader. På BVC har de sagt att vi bör korrigera hans ålder när vi ska börja med smakisar. Kan också bero på att han haft problem med magen sina första 2,5 månader.
    Nan 2 började vi med redan när han var 2 månader, eftersom min mjölk tog slut redan när han var 6 veckor efter att ha pumpat ut till honom. Barn som inte ammas kan ju få nan 2 från födslen så när mjölken tog slut gick vi över till det.

• vega73

Hej!
    Födde min son drygt 10 veckor för tidigt. Började med gröt och smakisar vid 4 månader och bytte då även till Baby plus från baby semp. Nu har han precis fyllt 6 månader och han får ersättning eller majsvälling något mål per dag samt gröt 1 gång per dag och har börjat ge små barnmatsburkar till lunch ibland samt även ibland fruktpure till mellanmål.

Enligt vår BVC behövde man inte korrigera åldern när det gällde maten.
    Sonen äter glatt och det har fungerat bra med magen, vi har tagit det i hans takt. Tror att det är individuellt från barn till barn.

• UWO BaraJag

För mig kändes det naturligast att invänta korrigerad ålder.
    Sen går det säkert bra att använda sig av okorr, många ger ju fullgågna barn smakportioner och mat mycket tidigare än vad som egentligen rekommenderas.

Sen tycker inte jag att man ska ha så bråttom. Känns som det är lite av ett förstagångs-föräldersyndrom att vara ivrig på maten.

Permanent Vacation
  • Simben

Min tjej kom 8 veckor för tidigt och vi började med smakisar när hon var 5 månader gammal men kom inte igång på riktigt förrän närmare 6 månader egentligen. Vår neo-läkare sa att det var heölt okej att börjar redan när hon var 4 månader då hon spydde så mycket så sa han att det brukar bli bättre när man börjar med fast föda och att det är helt okej att börja vid 4 månader och inte korrigera men det kändes för tidigt för oss. Tyvärr så slutade hon inte spy även efter hon började äta utan det dröjde tills hon var ett år innan det slutades så pga det så kunde man ju väntat lite till om man velat.

• ElinMaria

Jag började vid sex månader okorrigerat (drygt 4 månader korrigerat). Även om tarmarna är redo lika snabbt som för ett fullgånget barn så handlar det ju om mer än bara att tarmarna ska klara av maten. Barnet ska ju kunna svälja och veta vad det ska göra med maten. Jag tror man märker om barnet är redo och det bästa är att gå efter när barnet är redo, inte vad andra säger. Vi provade ett par gånger vid fyra månaders ålder (okorrigerat) men märkte snabbt att hon inte alls var redo så vi väntade och provade igen två månader senare, då gick det mycket bättre. Min dotter är född i vecka 32+6.

• UWO BaraJag
    ElinMaria skrev 2007-12-23 00:28:49 följande:
    Jag började vid sex månader okorrigerat (drygt 4 månader korrigerat). Även om tarmarna är redo lika snabbt som för ett fullgånget barn så handlar det ju om mer än bara att tarmarna ska klara av maten. Barnet ska ju kunna svälja och veta vad det ska göra med maten. Jag tror man märker om barnet är redo och det bästa är att gå efter när barnet är redo, inte vad andra säger. Vi provade ett par gånger vid fyra månaders ålder (okorrigerat) men märkte snabbt att hon inte alls var redo så vi väntade och provade igen två månader senare, då gick det mycket bättre. Min dotter är född i vecka 32+6.
    Sen kan man ju undra om tarmarna verkligen är redo i okorr ålder när inte musklerna och nerverna är det...
    GOD JUL förresten! Allt väl?
    Permanent Vacation
  • ElinMaria

UWO BaraJag skrev 2007-12-24 00:15:34 följande:

Sen kan man ju undra om tarmarna verkligen är redo i okorr ålder när inte musklerna och nerverna är det... GOD JUL förresten! Allt väl?
    Jag tycker det är ganska logiskt att de är det som läkarna säger eftersom de börjar utvecklas när det börjar exponeras för föda, dvs när barnet föds. Nerverna däremot utvecklas ju inte snabbare för att barnet är utanför magen. Fast om barnet är mycket för tidigt fött kan det såklart vara annorlunda. Alla läkare på neo sa till oss att tarmarna utvecklas lika snabbt som för ett fullgånget barn.
  • cosmos13

Min dotter är född 10 veckor för tidigt och jag ammade inte de första 9 veckor (pga CMV). Eftersom jag ville helamma 6 månader så började jag med smakportioner när hon var 8 månader (okorrigerat). Jag personligen tycker att det är alldesles onödigt att börjar med smakportioner så tidigt som med 4 månader, förutsatt att amningen fungerar bra. Modersmjölken innehålla ju allt som behövs plus att allergirisken minskas. Och ersättningen idag är ju inte heller "dålig" och motsvarar modersmjölken mest.

• Palteman

fick oxå höra att vi inte behövde korrigera för mat. Hade tänkt göra det men när lilleman var 4,5 månader okorrigerat (född 33+1) och höll på att riva hela middagsbordet för han var så intresserad så började vi, han var överlycklig. Vi gick försiktigt fram med mängderna för magens skull även om han nog hade nog velat ha mer.

Svar på tråden När började ni med smakportioner åt era prematurer?