Nu är jag tillbaka hemma. Det här EGV-Riga besöket kommer inte att var ett trevligt minne! Missuppfatta inte mig, jag vill inte skrämma någon utan bara förmedla erfarenhet så att bli utustad till nästa gång. Jag kommer troligen vända mig dit en gång till om det inte bli graviditet.
Jag hamnade i överlämningsläget. Olges hade tagit hand om allting innan besöket så att Maris inte hade bra koll på läget. Äggbefruktingen med ICSI metiden vilket enligt Olges var nödvändigt gjordes inte och Maris fick inte dela på denna info. Det gjode IVF.
Sperma var dålig. Det var bara 3 ägg som gick vidare och 2 överlevde den 3 dagen (8-cellig och 7-cellig A2 klass)som överfördes till mig. Jag var inne på att hoppa av och börja om men det var svårt att fatta beslut. Ingentig till fysen!
Diskuterade om embryoadaptation men Maris tyckte att de äggen är överblivna av par som hade redan fått barn med valda bättre äggen. Så kvalite på ägg/sperma är inte det bästa i flesta fall vid embryoadaptation!
Spermadonation är en annan procedur och det ska man föstås veta från början. Jag var visst väldigt förtvivlad pga spermakvalite och slutresultatet av befruktningen och plus att jag inte fått så bra stöd och info from Maris. Han är så stressad och ny.
Svårt att beskriva allting - men han jobbar ju på två ställen. Det ena är som akuthjälp på ett annat sjukhus så att han inte är varje dag tillgänglig på EGV kliniken och när han kommer dit är ofta efter ett långt nattarbete med 0 energy - så säger han efter att jag har föklarat för honom hur det är viktigt hans tillgänglight och mottaglighet på våra mejl, SMS, telefon. Det blir inte någon höjdare kan jag säga till Er på ett tag!
Sedan ville han att jag betalar först innan insättningen vilket jag gick på (kändes inte så kul) men jag ville ha rapport från embyologist om kvaliten av äggen (delning, cellre..)vilket jag ändå fick inte men hon kom ner på pl2 och föklarade muntligt.
De blev lite stumma nä jag nämde ICSI metoden som Olges val.
Det blev strul också med kort betalningen - abetade nästan 1 timme på Internet och att ringa skandia banken så att övertyga de att jag ha tillräckligt pengar på kontot. Det gick bra på slutet. Jag betalade hälften, andra halvan gick det inte. Det måste vara någon begänsning vilket jag inte kände till. I were shaking!
När jag gick till pl3- insättningsalen älendet tog äntligen slut. Det var en ung tjej som assisterade en kvinlig gyn som gjode insättning. Embryologist stod också och tittade på. Det likande AVA, både när det gälle inredningen och arbetsättet.
Hoppas ni har bätte tur vid era behandlingar och jag har tur med mina insatta ägg!
Tusen Kramar!