ställa ut gröt till tomten?
Vi är lite oense här hemma om när man ställer ut gröt till tomten.
Är det på julafton eller dagen före julafton, alltså ikväll??
Vi vill ju ha en glad
Vi är lite oense här hemma om när man ställer ut gröt till tomten.
Är det på julafton eller dagen före julafton, alltså ikväll??
Vi vill ju ha en glad
Jag själv har aldrig gjort de.
Men sambon min säger att vi ska ställa ut ikväll iaf.
Sonen är helt me, tomten ska äta gröt och lämna julklappar inatt
Haha, tror det är dagen innan och sen låter man det stå över natten. Den traditionen hade jag glömt. Ska ställa ut en tallrik i trapphuset och be min granne glufsa i sig det inatt iförd tomtemundering, om det så ska vara under hot :)
Ställa ut gröt åt tomten gör man inför julnatten. Det är på julaftons natt.
Enligt kristen tro föddes Jesus på natten, julnatten (jmf "o helga natt..." som också berättar om julnattens under).
När kristendomen kom till våra breddgrader anpassade man den till folktron, som innebar tomtar, troll och andra väsen som befolkar gårdarna. Tomtar var väsen som skyddade och tog hand om framför allt husdjuren. Därför skulle man vara extra snäll mot dem på självaste julen.
Så oberoende av tro och traditioner är det julnatten som är "helig". Julafton är en "arbetsdag" och tillbringas med att förbereda julen. Vi i Norden har förskjutit julfirandet från juldagen till julafton, men i de flesta andra kristna länder kommer tomten på natten och lämnar klapparna, så barnen öppnar sina paket på juldagens morgon.
Vi ska ställa ut gröt till tomten ikväll, med en ljuslykta bredvid
Sedan när dottern somnat så smyger jag ut och tar in tallriken och kastar gröten, sedan ställer jag ut tallriken igen såklart Annars fryser väl gröten fast inatt
Sedan kom jag igår på en kul grej till vi ska göra; imorgon bitti innan alla andra klivit upp så ska jag smyga ut två små "morgonjulklappar" bredvid den tomma gröttallriken, och sedan när dottern tittar ut genom fönstret för att se om gröten är borta så ser hon den tomma tallriken och två julklappar!
Här har vi aldrig diskuterat när. Det har alltid varit självklart att det är på julaftonskvällen. Har vi gjort sedan julen 1974. Och jag kan lova att den alltid blivit uppäten. Trots att den ställts i ladan där inga vilda djur kan komma åt.
Risgrynsgröt med gräddmjölk och en smörklick. Man får inte snåla till tomten.
*ler* Alla gör ju självklart som de vill! Och eftersom de flesta numera betraktar julaftonen som den "riktiga julen" (hur många av er går på julotta t ex??) så förstår jag att man kanske vill ställa ut tomtegröten redan i kväll.
Men går man efter gammal folktro så är det under julnatten som tomten äter sin gröt.
GOD JUL!
det gör man kvällen innan julafton
Här har vi aldrig diskuterat när. Det har alltid varit självklart att det är på julaftonskvällen. Har vi gjort sedan julen 1974. Och jag kan lova att den alltid blivit uppäten. Trots att den ställts i ladan där inga vilda djur kan komma åt.
Risgrynsgröt med gräddmjölk och en smörklick. Man får inte snåla till tomten.
Använd gärna laktosfri grädde och/eller mjölk när ni lagar gröten. Utifall att en söt och nattspatserande utekatt skulle hinna före tomtenissen