Föräldrapenning och barnomsorg i tyskland?
Hej! Finns det någon som bor eller bott i tyskland med små barn som vet hur det fungerar med föräldrapenning och barnomsorg där?
Hej! Finns det någon som bor eller bott i tyskland med små barn som vet hur det fungerar med föräldrapenning och barnomsorg där?
Lite sent, men fråga in den här tråden!
beta.familjeliv.se/Forum-3-45/m26975728.html
Hej,
hade just knackat in ett meddelande till memoria ang. sadana fragor, men det försvann tyvärr i etern, maste väl har tryckt pa nagon fel tangent.
Du kan "lägga" dig in min gästbok, sa kan jag svara en annan dag; maste sluta för ikväll!
Kolla länkerna nedan under tiden:
www.bmfsfj.de (tyska myndighetens sajt ang. Elterngeld)
www.arbeitsagentur.de/Navigation/zentral/Buerger/Familie/Kindergeld-Zuschlag/Kindergeld-Zuschlag-Nav.html
Duffy
Som mamma är du hemma med full lön 6 veckor före beräknad förlossning och 8 veckor efter den aktuella förlossningen. (Dvs. man gagnar om barnet kommer efter BF men förlorar inget om barnet kommer tidigare därför att man alltid far 14 betalda veckor, även om barnet kommer före BF.) De där 14 veckor kallas "Mutterschutz".
Sedan 1.1.2007 finns ocksa ett föräldrapenningsystem som liknar Sveriges.
Kvinnan far upp till 1800? per manad i 10 manader (beroande pa hur hög lön man hade dem senaste 12 manaderna innan Mutterschutz-tiden började) i anslutning till Mutterschutz. Paret kan fa 2 betalda manader till, om pappan ocksa tar minst 2 manaders Elternzeit. Pappan kan ocksa vara föräldraledig och fa föräldrapenning.
Obs. man behaller inte sin "SGI" om man föder barn tätt och inte jobbar innan nr. 2 kommer. Dvs. ur finansiell synvinkel borde man alltid jobba 12 manader innan man börjar en ny Mutterschutz-Periode. Annars blir det mindre eller ingen föräldrapenning andra gangen.
Föräldrapenning kan ocksa delas mellan mamma och pappa pa olika sätt; man kan dessutom vara ledigt samtidigt. Reglerna där är lite mer komplicerat, maste hänvisa till länkarna i mitt första inlägg da.
Man kan däremot inte ta ut föräldrapenning dagvis, det maste vara sammanhängande perioder som man maste bestämma sig för i förväg.
Utöver den tidsperiod var man far föräldrapenning kan man fortsätta vara föräldraledigt (längst i tre ar alltihop), men da är det utan betalning. Ett slags tjänsteledighet alltsa med arbetsplatsgarantie.
Hoppas jag lyckades förklara det pa ett förstaligt sätt.
Vakttjejen, vad menade du i detalj med "barnomsorg"?
En liten sak att tillägga till Duffy är att det inte stämmer att man inte får ut penning alls om man inte jobbar mellan föräldraledigheten. Man får alltid minst 300 euro i ett år (givetvis förutsätter det att du har jobbat i Tyskland och är anmäld) och får du syskon inom 3 år så får du extra 75 euro per måndad, fram tills 3-årsdagen. (Exempel: Barn 1 blir 3 i November 2008, barn 2 föds i augusti 2008: Alltså minst 300 euro + bonus 75 euro)
Sen har du barnbidrag på 154 Euro per barn.
ok, tack för upplysningen, det visste jag inte.
Duffy Duck: Jag kopplade inte riktigt vad du menade med tätt mellan barnen förrän jag läste det nu igen. Du menar om man får barn inom ett år igen va? Sorry, seg som jag är slog mig inte en tanke att det ju finns de som får det.. Sorry!!
Ingen fara. Ja, jag menade mammor som far barn nr 2 sa tätt inpa barn nr 1, att de -efter att de har avslutat föräldrarledigheten med barn nr 1- inte hinner jobba ihop de där 12 manaderna som föräldrapennings höjd för barn nr. 2 baseras pa.
När jag hade börjat jobba igen efter att ha avslutat min föräldraledighet med första barnet tog det inte langt tills jag var gradvid igen. Pa det sättet fick jag bara ihop ca. 10 manader innan jag gick i Mutterschutz igen. Jag fick alltsa inte maxbeloppet sedan.
En annan sida som du kan kolla pa är www.elterngeld.de (om du kan tyska da)
Du far alltsa föräldrapenning om du har jobbat i Tyskland. Du maste alltsa inte ha arbetat 12 manader, men din föräldrapenning beräknas pa de senaste 12 manadernas inkomst. Om du har tjänat under 1000 EUR netto, sa höjs din föräldrapenning procentellt.
Själv har jag jobbat nu i exakt 12 manader innan 2:an ska komma, he, he.
Kanske en dum fråga... men om endast min man jobbar och jag tänkt vara mammaledig(med redan fött barn). Får man "ta med sig" fk ersättningen från Sverige, eller skall jag ändå anmälla mig i Tyskland?
Memoria: Det är ingen dum fråga alls! Men jag vet inte svaret. Har det inte att göra med hur länga ni kommer bo här. Bor du över ett år så flyger du ju ur svenska försäkringskassan i vilket fall och eftersom din man jobbar i Tyskland (förutsatt att han även har en tyska arbetsgivare) så är du och barnet försäkrade via honom. Kolla inne på "Tysktråden". där har de säkert koll på det eftersom många flyttar fram och tillbaka.
Memoria: Du kan bo i Tyskland och fa föräldrapenning fran Sverige sa länge du behaller din svenska anställning. Det spelar alltsa ingen roll att du är skriven i Tyskland.
Se till att fa en E106 blankett ifran FK ocksa sa är du gratis sjukförsäkrad. Blanketten är ett intyg att du är med i svensk fk och att du under en tillfällig tid (jag har fatt för ett ar i taget) bor utomlands.
Lycka till!