Att bli förälder är det mest omtumlande man kan tänka sig särskilt efter vad vi alla här på tråden och många andra har gått igenom och kämpat för dvs att få ett älskat litet barn!!!
Vi älskar Izabelle över allt annat och det vet jag att ni andra oxå gör med era små prinsar och prinsessor!!!
Alla tårar och smärta vi har burit på både själsligt men även fysiskt i samband med utredningar och äggplock etc... gör sig ständigt påminda även o kampen nu är över efter förlossningen...
Minnena finns liksom kvar ändå... och gör sig påminda trots att man har sin lilla bebis hos sig...
Jag fick frågan efter den första veckan hemma - Nu är ni väl lyckliga , va ?! -Nu har ni ju äntligen fått det ni kämpat för?!
Lyckliga , -javisst !!!, men det var svårt att känna den riktiga lyckan och hur mkt man älskade det lilla knytet i sin famn när världen och vardagen runt omkring fullkomligt ramnade...
Bara att komma in i duschen på morgonen liksom att äta frukost och lunch som tidigare varit en självklarhet var inte längre ngn självklarhet, utan kändes som lyx om jag hann med det...
Ångrar att jag inte frös in portionsförpackningar med mat att plocka fram och värma... för hur mkt klockan än är på dagen, så fort vi skulle sätta oss och äta eller fixa mat , så ville Izabelle oxå ha mat...
Blev ledsen när maken skulle till jobbet och jag skulle vara själv med henne, för hur skulle ja hinna gå på toa, fixa med mat (tillägg, amma och pumpa) till mig själv och ffa fixa så att hon var god och glad...
Kändes som man lätt blev ledsen för det mest konstiga saker , men det är väl hormonerna och tröttheten som tar överhand ???
Kvällarna är värst när man sitter själv och man vet att barnets intensiva "skrikperiod" närmar sig, Izabelles period börjar vid det magiska kl 17:00 slaget... Då är det viktigt att man har hunnit rusta upp och förbereda allt jag kan tänkas behöva för att vi ska fixa det själva tills pappa kommer hem igen ...
Diska alla Dr Brown flaskorna, koka upp vatten för det kommande dygnet att fylla på flaskorna med osv...
Hushållet här hemma hade fallerat helt om maken inte tagit tag i det hela och städat, tvättat och fixat mat efter att han kommit hem från jobbet...
Första veckorna ängnade jag helt åt att bara existera tillsammans med Izabelle... Folk ringde och skickade kort och ville komma på besök... Ja, besök är trevligt, men inte när man känner att man ska ge gästerna service och fixa fika och mat och ffa all disk som står kvar när de har gått... Det är så lätt att glömma hur det var att själv bli förälder (syftar på mormor, farmor etc)
Tror att många försönar bebisstadiet även om det är otroligt härligt när bebisen är god och glad och ligger och jollar eller kommer med sitt första svarsleenden, ja, då kan man bara smälta som förälder...
Ett tips som jag vill ge er som är aldeles nybakade är att be gästerna dvs familjen och de närmaste vännerna att ta med sig fika eller lunch och att våga be om hjälp att plocka undan innan de går hem (även om det låter konstigt)!
Jag önskar att jag hade sagt stopp, jag/ vi orkar inte med besök just nu, kan ni inte komma om en vecka eller två istället?!
Är de riktiga vänner så kommer de att förstå, det är jag säker på!!!
Hade önskat att jag hade mer skinn på näsan i början, men man orkar inte använda hjärnkontoret efter att ha varit uppe hela natten...
Jag var ganska chokad efter förlossningen och kunde inte riktigt fatta vad som hänt, hur mkt man än förbereder sig innan förlossnigen så är det ändå ngt man aldrig kunde föreställa sig känslomässigt...
Visst är man superlycklig !!!, tro inget annat, över det lilla livet man har fått till låns men även föräldrarna behöver tanka upp med energi för den går åt illa kvickt...
Min mamma var snäll och kom hem och dammsugade och hjälpte till med att skruva upp gardinstänger och hänga gardinerna för jag/ vi orkade ingenting mer än att ta hand om Izabelle och oss själva...
Påtal om hur lång tid det tog innan jag kände mig bekväm med att rulla ut henne i vagnen eller sätta henne i bilen för att åka och handla etc... Det är en hel verkstad att planera och få med sig allt som behövs och kan tänkas behövas under tiden man är borta hemmifrån...
Nu känns det som jag inte har gjort ngt annat i mitt tidigare liv utan barn och helt plötsligt blir jag inte lika stressad om Izabelle blir ledsen och vill ha mat... hon kan vänta en minut eller två medans jag går på toaletten eller slänger i mig maten...
Det jag vill ha sagt med ovanstående är att jag tror att alla mer eller mindre känner såhär men att det är lite tabu att prata om det och särskilt för oss som har kämpat på så mkt... då tycker folk nästan att man borde vara tacksam och inte ledsen!!!
Släpp på kravet att hemmet ska vara putsat och fint under första tiden, det fungerar ändå inte, ta istället barnvagnen och ge er ut i det fina vädret eller kör en runda och bjud bort er själva på middag hos familjen och vänner så ni slipper fixa med allt där hemma själva...
Jag/ vi är visst tacksamma och glada för vår älskade lilla prinsessa och skulle göra vad som helst för henne , men vi och ni andra på tråden är bara människor vi oxå ?!
Tack för ordet
Kramizzar