• slutetmars08

Funderar på Australien (Perth) vintern 08/09, tips emottages tacksamt

Jag och sambon planerar att eventuellt bosätta oss i Perth under vintern 08/09 under 4-6 månader. Hon kommer då ta ut några dagar mammaledigt och jag kanske någon dag men tanken är att jag ska jobba litegrand. Vi kommer att ha en liten på 6 månader om allt går som det ska. Lite tankar nedan.

Någon som bor där nu?

Är det överhuvudtaget realistiskt att resa med en såpass liten?

Är det något att tänkta på med Australien när det gäller sjukvård/tandvård eller andra försäkringar för vuxna och barn?

Hur lång tid i förväg behöver man söka visum?

Vad kostar det att bo där om man ska ha ett hyffsat boende, inga lyxkrav.

Köper man eller hyr bil om man bor där under 4-6 månader, är det svårt att hitta bil?

Andra bra saker att känna till?

• Svar på tråden Funderar på Australien (Perth) vintern 08/09, tips emottages tacksamt
  • MrsSn0w

Önskar jag kunde svara på din fråga.. Men jag har en nära vän som bor i Australien. Som nog kunde svara å dina frågor..

• fairyfloss

Jag bor inte i Perth utan Melbourne, men det jag undrar är vad ni ska åka på för visa?

Det är nog vettigt för er att ha en reseförsäkring, även om man som svensk får tillgång till det australiensiska sjukvårdssystemet medicare. Dock jämnfört med svensk standard så kan det bli dyrt. Oftast går man privat, och komunala sjukmottagningar finns det bara i de stora städerna, men jag antar att det finns i perth. Tandvård finns det bara privat för de som inte är australiensiska medborgare och låginkomsttagare, och det kan bli rätt dyrt om man har problem.

Hur långt innan ni ska söka visum beror på vilket visum ni tänkt söka.

Hyffsat boende, ett mindre hus i melbourne kostar kanske 300, 400 dollar i veckan om man vill ha ett "fint" sådant. Alltså ca. 2000-2500 i veckan, men man kan komma undan billigare om man inte är kräsen. Kolla in www.realestate.com.au och sök så kan du kolla själv!

Jag skulle köpt en bil om jag var ni, en skitbil och sen sålt den när jag åkte. Det är inte svårt att få tag på en bil. Men man kan även hyra, dock tror jag det skulle bli dyrt om ni behövde bilen mycket (och bil är bra att ha i australien).

Svar på tråden Funderar på Australien (Perth) vintern 08/09, tips emottages tacksamt