• jenjen79

operera bort cysta under graviditeten?

ja, är det nån som gjort det? jag har en cysta på ena äggstocken som doktorn vill ta bort, eftersom den inte kommer att försvinna av sig själv och eftersom det finns en risk att jag får problem av den senare (har inga problem nu, den upptäcktes av en slump på ul). jag är i v 15+3 idag och operation blir troligen om ca två veckor. tydligen kan man inte göra titthålsoperation under graviditeten så det blir vanlig operation.

nån som har erfarenheter och kan säga några snälla ord?

• Svar på tråden operera bort cysta under graviditeten?
  • MissBambi

Haft cystor innan gravidtet och då gjordes titthål. Under gravidtet har jag ingen erfarenhet och hoppas man slipper. Kan bara önska dig massa lycka till och att du blir bra snart igen.

• Papayia

Min kompis kusin var tvungen att operera bort cystor (stora) under grav rätt långt in i grav oxå, hon blev jätterädd men allt gick hur bra som helst och båda mår bra!

• jenjen79

oh, tack papayia... klart jag känner mig lite orolig, även om doktorn hävdar att det inte ska vara nån fara.

nån mer som vet nåt? eller som gjort annan operation i buken under graviditet?

• MiaPiaFia

Hade en cysta under min förra graviditet (som även upptäcktes under graviditeten), men jag gick bara på regelbundna kontroller för att se hur cystan utvecklade sig. Den växte ett tag, men gick sedan tillbaka av sig själv - så jag slapp op.

• FruSundahl

Jag har en cysta på ena äggstocken. Den upptäcktes av en slump i v4+ när jag var på akuten och gjorde vul.

Den kontrollerades på mvc 2 ggr, 1a gången hade den växt och 2a gången hade den krympt en liten aning.

Frågade bm om läkaren på mvc kunde kolla om det var kvar, men läkaren sa bara att jag skulle be dom som gjorde rutin-ul att kolla efter den. Hon som gjorde ul "vågade" inte alls säga om den fanns kvar, om den växt eller krympt, utan sa bara att hon trodde hon såg den. Och sa att jag skulle säga till läkaren.

Jag har sagt till bm och läkaren men ingen kontroll har gjorts. Är 21 veckor sedan den kollades upp nu och jag börjar bli en aning fundersam. Har haft en del "slitningar" på just den sidan den sitter. Jag har inte fått reda på om det kan hända något under förlossningen osv.

Har du tur så försvinner den av sig själv. Men var iaf riktigt bestämd på att dom håller koll på den!

Det man inte minns har inte hänt
  • jenjen79

thussen: konstigt att de inte kollat upp den mer då tycker man!
    men det finns olika sorters cystor, en del kan som du säger försvinna av sig själva, men det gör inte den sort som jag har tyvärr. jag har förstått det såhär, att om man har den vanliga, vattenfyllda, typen av cysta så är worst case scenario att den spricker eller så, vilket lär göra väldigt ont men sedan är den borta. har man en annan typ, som jag, så kan man fortfarande få väldigt ont om den vrider sig på något sätt, med skillnaden att den ändå inte försvinner. då m å s t e den opereras, och händer detta senare i graviditeten så är det svårare att komma åt cystan vid en operation. jag gissar att det därför handlar om att bedöma riskerna att cystan k o m m e r att orsaka problem, mot den risk som alltid finns vid operation, men jag är inte säker. för din del är det säkert en sån vanlig cysta som kan försvinna av sig själv och då kan man kanke vara lite slarvig med undersökning eftersom den sannolikt ändå inte kommer att opereras bort.

• Meria

Min syster opererade bort en cysta när hon var i 3:e månaden. Den upptäcktes på rutinkollen som var precis innan. Det gick bara bra, hon fick en dotter sen

♥ Loketok 061224 ♥
  • jenjen79

tack meria! behöver verkligen höra såna saker... gjorde hon vanlig operation eller titthål då, vet du det?

• FruSundahl

Jag frågade läkaren vad som kunde hända och om det var farligt. Och hon sa att den kan göra så att äggstocken vrider sig och då måste man ta väck äggstocken.

jenjen79 skrev 2008-01-01 17:57:17 följande:
    thussen: konstigt att de inte kollat upp den mer då tycker man!men det finns olika sorters cystor, en del kan som du säger försvinna av sig själva, men det gör inte den sort som jag har tyvärr. jag har förstått det såhär, att om man har den vanliga, vattenfyllda, typen av cysta så är worst case scenario att den spricker eller så, vilket lär göra väldigt ont men sedan är den borta. har man en annan typ, som jag, så kan man fortfarande få väldigt ont om den vrider sig på något sätt, med skillnaden att den ändå inte försvinner. då m å s t e den opereras, och händer detta senare i graviditeten så är det svårare att komma åt cystan vid en operation. jag gissar att det därför handlar om att bedöma riskerna att cystan k o m m e r att orsaka problem, mot den risk som alltid finns vid operation, men jag är inte säker. för din del är det säkert en sån vanlig cysta som kan försvinna av sig själv och då kan man kanke vara lite slarvig med undersökning eftersom den sannolikt ändå inte kommer att opereras bort.
  • Meria

De gjorde en vanlig operation iom graviditeten. Blev sängvila efter det, sen en koll igen för att se att bebisen mådde bra och det gjorde hon ju

Lycka till till dig, du ska se att det går bra!

jenjen79 skrev 2008-01-01 18:08:00 följande:
    tack meria! behöver verkligen höra såna saker... gjorde hon vanlig operation eller titthål då, vet du det?
    ♥ Loketok 061224 ♥
  • jenjen79

men! jättekonstigt då att de inte kollar den mer tycker jag, när de sagt att de ska göra det! förstår om du känner dig orolig över att det är cystan som gör ont.

man vill ju gärna tänka att det är medvetet, men ibland kan iallafall jag undra. långt ifrån alla läkare tycks tex vara utrustade med någon form av social kompetens...

• FruSundahl

Ja det känns ju inte kul. Men ska på ett ul till på gyn av någon anledning på torsdag. Så jag ska fråga den läkaren om han kan kolla

jenjen79 skrev 2008-01-01 18:33:58 följande:
    men! jättekonstigt då att de inte kollar den mer tycker jag, när de sagt att de ska göra det! förstår om du känner dig orolig över att det är cystan som gör ont.man vill ju gärna tänka att det är medvetet, men ibland kan iallafall jag undra. långt ifrån alla läkare tycks tex vara utrustade med någon form av social kompetens...
  • jenjen79

puffar upp en sista gång...
    för min del blir det operation redan nu på onsdag, hua. men lika bra att få det gjort antar jag.

• FruSundahl

Skönt att slippa tänka på det sen iaf ju!

Själv glömde jag helt bort att fråga om det när jag var på ul igår. Så jag får försöka ta det med läkaren på mvc - igen...

jenjen79 skrev 2008-01-04 12:23:40 följande:
    puffar upp en sista gång... för min del blir det operation redan nu på onsdag, hua. men lika bra att få det gjort antar jag.
  • jenjen79

vill bara skriva att nu är operationen gjord och jag är hemma igen. allt har gått bra, vilket känns fantastiskt. att de kan söva, skära upp och sy igen utan att skada bebis är otroligt... så jag är jättelättad. hoppas det går bra för dig med thussen, och tack ni andra för stärkande ord.

• Meria

Åh va skönt! Lycka till nu med magen!

jenjen79 skrev 2008-01-12 16:01:40 följande:
    vill bara skriva att nu är operationen gjord och jag är hemma igen. allt har gått bra, vilket känns fantastiskt. att de kan söva, skära upp och sy igen utan att skada bebis är otroligt... så jag är jättelättad. hoppas det går bra för dig med thussen, och tack ni andra för stärkande ord.
    ♥ Loketok 061224 ♥
  • LHUF

hur märker man om man har en cysta på äggstocken?  jag har int när jag trycker på sidan av magen, en bit från naveln. kan det vara det?  dom sa inget vid rutin ul iaf. skall på extraul nästa vecka då kan jag fråga.

• jenjen79

jag kände inget alls, den hittades av en slump på ul. normalt tittar de inte efter sånt, och det är svårare att se längre fram i grav (jag var bara v12) för livmodern skymmer, men fråga så kan de säkert kolla. många cystor försvinner av sig själva så OM det är en cysta så gör de förmodligen inget åt den iallafall eftersom du ändå gått såpass långt tror jag.
    good luck iallafall :)

• CiciWick88

Jenjen79, det låter exakt som mig! Jag har precis nu fått veta att jag har en 9*7 cm stor cysta på äggstocken, av den sort som inte försvinner av sig själv. Jag är gravid i v 15+ 1 idag och känner mig orolig! Jag har aldrig opererats förut och det känns ju sådär att vara inne och skära så nära bebisen! Läkaren gav mig samma skäl som du, att det kan vrida sig och i så fall bli svårare att ta bort senare.. Finns det några risker med operation? Vad kan hända, om det går fel? Blir man sjukskriven eller hur lång tid tar detta om allt går som det ska? Måste man äta mediciner eller nått? 1000 frågor just nu...

Svar på tråden operera bort cysta under graviditeten?