• Fantaci

Hur sover era 10 veckors bebisar?

Jag känner mig så ensam om att ha en 10 veckors bebis som vaknar 4 ggr per natt.
    Han sover ung i 2-3 timmar per gång dygnet runt. Undantag på sen eftermiddag(runt 17-19 då han sover och vaknar helt oregelbundet.

Alla som jag pratar med har barn som sover hela natten och föräldrarna är inte alls trötta på dagen. Jag är helt slut och känner mig nästan misslyckad. Vad gör jag för fel? Många spekulerar att han är hungrig och vaknar av det. Men han äter tills han släpper och vill inte ha andra bröstet.

Hur sover era barn som är 10 vekor?

• Svar på tråden Hur sover era 10 veckors bebisar?
  • Jasusu

Jag tror att det vanligaste är att barnen vaknar under natten för att äta.

Du är inte misslyckad utan du har ett normalt barn!
    Små barn behöver mat regelbundet och det är fullt normalt att de vaknar och ammar under nätterna i många månader.
  • malachis mamma

Min son är snart 10 veckor och sover med ca 2-4 timmars mellanrum dygnet runt. Men på kvällen ger min man honom en flaska ersättning efter jag har kvällsammat och då håller han sig upp til 5-6 timmar. under tiden passar jag på att gå och lägga mig.

Det låter som om ditt barn har helt och hållet normala vanor. Med tiden blir det mer sömn!

(min första pojke sov bara ca 1-2 timmar mellan målen den första tiden, tills han var ca 4-5 månader)

• Safireee

Min 11-veckors sover allt mellan 2-6h i stöten på nätterna. I natt vaknade hon och åt 4 ggr t ex. Men det tycker jag ändå känns lyxigt mot hur hon var fram tills för två veckor sen. Då var hon jättepigg i 3-4h varje natt och då fick man gå upp med henne. Så om jag får ligga kvar i sängen och bara vakna ibland för att amma så är jag nöjd tills vidare.

• ericas mamma

min dotter sov då hela natten 21-10 ja hade nog tur, hon har gjort det sen hon va 4v, o är snart 2år

Erica 060202 BF 080625
  • Lindan1

Jag känner faktiskt bara en enda mamma som sagt att hennes bebis sov hela natten utan att vakna för att äta. Om min 8-veckors helt plötsligt skulle sova hela natten utan att äta skulle jag nog vakna ändå. Tänk vad lustig man är (för jag är likadan), jag är fullt medveten om att människor är olika men när det gäller våra små så tror vi att de eller vi själva är onormala för att vi inte är som "alla andra". =)

• Fantaci

Vad skönt det känns att fler har det eller har haft det som jag (förstå mig rätt). Nu kommer mitt nästa problem. Hur får man dom att somna av sig själv?

• Alaay
    Fantaci skrev 2008-01-07 20:07:55 följande:
    Vad skönt det känns att fler har det eller har haft det som jag (förstå mig rätt). Nu kommer mitt nästa problem. Hur får man dom att somna av sig själv?
    inte förren någon vecka sedan slutade våran med att äta på natten.
    när han sov hela nätter med oss i våran säng ett par dagar så provade vi och lägga honom i sin säng för första gången efter många misslyckanden i början.

Sen dess har han sovit själv i sin säng utan att vakna för mat på natten. inatt blir det 7:e dagen och han blir 12 veckor på torsdag.

Jag ammar honom alltid innan han ska sova. så han får i sej tillräckligt. rapar honom och sen får han snutta tills han blir sömnig/trott, sen lägger jag honom i sängen. ger honom nappen om han är lite uppspelt när jag lägger honom. ser så att han är någelunda lugn, "behöver inte somna på en gång"

går ut från sovrummet utan att prata med honom, sen slocknar han som en gris.

Man hör oftast om han är pigg eller fortfarande hungrig. då han inte smågnyr utan mer ropar på en.

Hoppas det blir bättre för dej. men det kommer nog snart ska du se.
    Jag trodde ALDRIG vi skulle lyckas få honom att sova i sin egen sen, specielt inte hela nätter
  • Jasusu

Det kan ta tid innan de kan somna av sig själva.

Ditt barn är fortfarande väldigt litet så det är naturligt att han vill ha dig nära när han ska sova.
    Försök att inte se det som ett problem för då blir det det garanterat.
    Vissa barn kan somna själv tidigt medans andra behöver några år på sig.
    Mina barn vill att jag ska ligga och läsa eller sjunga för dom tills de somnar och de är båda över 1 år.
    Han kommer att sova mycket bättre om några månader.
    Försök att följa hans rytm lite smått och gå och vila när han sover.
  • inlovewithlife

Min dotter sov vid 10 veckor ungefär som nu, läggdags 20, somnar 22 och vaknar för amning 04-05 och somnar om igen till 7-9.  Sen sover hon ett par timmar vid lunch och ibland somnar hon vid bröstet och sover några minuter. I början vaknade hon också 3-4 ggr per natt. Ett tips från mig är att amma lite oftare på dagen och amma länge vid nattningen. När BVC rekommenderade amning varannan timme för hon bara gick upp 15 gram en vecka började hon sova nästan hela nätter, och gick dessutom upp mycket mer i vikt. Visst tror jag lite grann på pyjamas-ny blöja-godnattvisor och gör även det men en mätt och trygg bebis är nog viktigast. :)

• inlovewithlife

Och som alla skriver - alla bebisar är olika :) sålänge de äter och mår bra är nog det mesta ok :)

~*~ Alicia, 2013 ~*~
  • Natulcien
    inlovewithlife skrev 2014-01-03 10:08:44 följande:
    Min dotter sov vid 10 veckor ungefär som nu, läggdags 20, somnar 22 och vaknar för amning 04-05 och somnar om igen till 7-9.  Sen sover hon ett par timmar vid lunch och ibland somnar hon vid bröstet och sover några minuter. I början vaknade hon också 3-4 ggr per natt. Ett tips från mig är att amma lite oftare på dagen och amma länge vid nattningen. När BVC rekommenderade amning varannan timme för hon bara gick upp 15 gram en vecka började hon sova nästan hela nätter, och gick dessutom upp mycket mer i vikt. Visst tror jag lite grann på pyjamas-ny blöja-godnattvisor och gör även det men en mätt och trygg bebis är nog viktigast. :)
    Fast TS bebis är nog drygt 6 år nu...så hen kanske inte ammas så mycket längre...? Flört
  • inlovewithlife

Haha, sant.  Men kan ju vara flera som undrar och håller tråden levande. Fortfarande samma erfarenheter som nyblivna mammor kan ta del av. 

~*~ Alicia, 2013 ~*~
  • Gouda

Min 10v har sovit som längst 6,5h i sträck. Det har hänt 2(!) ggr. Hon vägrar dessutom både napp och flaska så det är bara jag som duger. Vanligtvis somnar hon runt 22, vaknar 24, 02, 05, 07.

Svar på tråden Hur sover era 10 veckors bebisar?