När brukar barn lära sig alfabetet?
undrar bara ungefär vad som är normalt... förstår att det varierar från barn till barn!
undrar bara ungefär vad som är normalt... förstår att det varierar från barn till barn!
Min son kan inte rabbla alfabetet som en ramsa om det nu är frågan. Dock kan han alla bokstäver om man pekar och frågar och det har han gjort sen början av sommaren, 2år och 4mån
...då alltså.
Min dotter är tre i april. hon kan alla bokstäver hon talar om vad de hetter men jag tror inte att hon kan dem i ordning.
Min son är 3 år och kan hela alfabetet, stora och små bokstäver (även på engelska).
Sätter ihop bokstäver till ord, kan stava sitt namn och dagiskompisarnas oxå.
Han kan räkna till 30 och vet att en 1:a och 8: ihop blir 18 etc.
Han har inte drillats av oss, utan blev bara plötsligt intresserad av siffror i somras, innan 2 årsdagen i september.
Han pusslar hellre siffer pussel och läser bokstäver än leker med bilar.
Ddet är nog väldigt tidigt, enligt BVC börjar dom kunna detta runt 4-5 årsåldern.
Men våran lilla professor har alltid älskat böcker och det kan ha bidragit. Svårt att ge honom utmaningar när man har en liten bebis att ta hand om hemma.
Rättelse:
Min son år 2 år, född i september -05.
Min 4-åring har länge arit intresserad av bokstäver men nu har det tagit riktig fart och hon vill verkligen lära sig läsa!!! Så roligt!!
Har en son som börja rabla alfabetet vid strax över 2 års ålder. (ca:2år & 1mån)
Då rablade han det ljudligt (på hans "halv-duktiga" tal) och skrev hela alfabetet på datorn.
I samma veva lärde han sig snabbt att skriva sitt namn "Neo" och även orden "mamma" och "pappa".
Nu är han 2år och 4mån och har börjat skriva ord som t.ex "ledsen", "boll" och "glad".
Han brukar även försöka å läsa på allt möjligt. som från gång till gång "lyckas". :)
Och för att "avvika" lite smått från ämnet så började han i samma veva som han började med alfabetet även att räkna (1-10). och nu räknar (skriver) han upp till 20. Han kan också "läsa" alla siffror upp till 100.
Nu till den större förvåningen..
Varken Vi (pappa och mamma) eller någon annan har setat å "tragglat" med han.
Han har kommit och "frågat" själv, varpå vi då har visat han 1 - 2 gånger. sen sitter det..
Varken jag eller hans mor är några direkta "ljushuvuden".. :P och oss veterligen har vi inga sådanna direkta tendenser i släkten heller.
(ibland undrar man vart han får allt ifrån) =)
MIin son var ca 2½ år när han kände igen och ljudade bokstäverna. Nu när han är 3½ år kan han skriva sitt eget namn på nio bokstäver. Vi har läst för honom sen han bara var några månader och han älskar böcker och språklek. Lite innan han var två år visade han ett stort intresse för bokstäver och siffror (han kan räkna till tjugo på både svenska och engelska, vi är inte tvåspråkiga utan familjen bara tycker det är roligt att prata,läsa och kolla teveprogram/film på andra språk och det blir mest engelska). Så länge han tycker det är skoj så kör vi på och lär honom så mycket vi kan.
Kanske är det vi med tidiga barn som svarar i tråden i sann familjelivanda men min äldsta var drygt 2,5 år när han kunde alfabetet och bokstäverna. De barn vi har runtomkring har inte varit så tidiga utan snarare 4-5 år.
Yngsta är nu 2,5 och jag skrattar när jag försöker föreställa mig att hon skulle känna igen en enda bokstav. Hon kommer att behöva flera år till. Inte för att hon är dummare på något sätt. Bara att det är två helt olika barn.
Min kunde alla bokstäverna när han var två och läser helt flytande nu när han är fem år, men han kan inte rabbla alfabetet. Jag skulle tro att det beroende på läggning och intresse är normalt att lära sig bokstäverna någon gång mellan 2 och 8 års ålder.
Alla är olika. En del gillar bokstäver och andra gillar annat.
Mina döttrar var 4 år när de lärde sig alfabetet. Nu har jag ett barnbarn som är 2,5 som känner igen och vet vad bokstäverna heter