• delfinen80

Vill inte stödja sig på benet

Var upp till sjukan igår för Dennis vill inte stå eller stödja/sträcka ut benet sitt.. Däremot så kryper han helt obehindrat. Doktorn var som ett stort frågetecken, precis som jag. Skulle återkomma idag om det inte har blivit bättre. Så idag blir det en till färd dit! Ska väl ringa snart. Men va 17 kan det vara? Han har inte ramlat eller så. och eftersom han kryper så kan han ju inte ha vrickat eller stukat knät eller så, för då skulle han ju inte krypa heller.. Någon som varit med om liknande?!?! Det blir inte bättre med alvedon heller! Men han verkar inte ha ont så länge han inte sträcker på benet. Skit skumt.. *hmmmm* Aaa jag blir tokig, jag som precis vant mig vid att inte vara på sjukhuset hela tiden!!! *gah*

♥Jag saknar dig så enormt brorsan, Varför gick du ifrån oss så tidigt?♥
  • Svar på tråden Vill inte stödja sig på benet
  • nutra

När vår tjej hade så hade hon "snuva i höft" tror jag det kallades. Henne läkare röntgade benet för att kunna se det+att det lät när dem kände på höften. Hoppas det löser sig!

• WLR
    nutra skrev 2008-01-02 18:13:28 följande:
    När vår tjej hade så hade hon "snuva i höft" tror jag det kallades. Henne läkare röntgade benet för att kunna se det+att det lät när dem kände på höften. Hoppas det löser sig!
    Samma här...  (höftsnuva=inflammation i höften.)

Wilma vaknade efter en middagslur på dagis och vägrade gå. Personalen sa att hon var som vanligt innan middagsluren, hon hade heller inte skadat sig innan.
    Det kom som en blixt från en klar himmel med andra ord.
    son 070328 & dotter 050131
  • WLR
    Skusan skrev 2008-01-02 22:57:39 följande:
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspxåter ju intressant, hade jag ingen aning om att ungar kunde få!
    Bra länk! De på Wilmas dagis hade aldrig tidigare hört talas om det, så det är inte så vanligt.
    son 070328 & dotter 050131
  • delfinen80

Tack så hemskt mycket för den sidan. Den var jätte bra...

Han har nämligen en inflammation i höften!!! Gråter Min stackars kille.. Vi har fått Ipren och ska tillbaka på måndag om det inte har blivit bättre. Hur får man en livlig kille att sitta still??

• anne h
    delfinen80 skrev 2008-01-03 15:13:51 följande:
    Tack så hemskt mycket för den sidan. Den var jätte bra... Han har nämligen en inflammation i höften!!!  Min stackars kille.. Vi har fått Ipren och ska tillbaka på måndag om det inte har blivit bättre. Hur får man en livlig kille att sitta still??
    Sa de att han ska sitta still? Brukar ju annars vara bra att röra på sig, ifall det går.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lorelei

Daniel fick också inflammation i höften. Vaknade en morgon och kunde inte stå när han kröp ur sängen. Ramlade ihop som en säck potatis på golvet. Släppte på 2 dagar och sedan var allt ok. Kröp obehindrat under tiden vilket var skönt eftersom han eg gått sedan länge och var van vid att ta sig runt.

• Skusan

anne h skrev 2008-01-04 15:42:39 följande:

Sa de att han ska sitta still? Brukar ju annars vara bra att röra på sig, ifall det går.
    Vid inflammation i höften ska man vila! Inte anstränga sig. Antagligen därför pojken själv valt att krypa igen . *smart kid*
  • anne h
    Skusan skrev 2008-01-04 16:20:42 följande:
    anne h skrev 2008-01-04 15:42:39 följande: Vid inflammation i höften ska man vila! Inte anstränga sig. Antagligen därför pojken själv valt att krypa igen . *smart kid*
    ok, annars säger alla läkare här -vid annan inflammation- att man ska röra på sig, inte anstränga sig dock, för att få igång blodcirkulationen som hjälper till med läkningen.

Men då vet jag! Kan va bra ifall något av trollen här får så någon gång.
  • Lorelei

Vi fick rådet att han skulle vara så still som möjligt för att avlasta benet tills dess att det läkt ut.

• anne h

Här är det inga problem att få trollen att vara still, bara ge dem tillåtelse att spela tv-spel eller se på tv, då sitter de som klistrade.. går även med dator.

(C plockade själv fram sin skoldator i går och körde lite skolarbete, inte helt fel. )

• delfinen80
    anne h skrev 2008-01-04 15:42:39 följande:
    Nja, inte stilla kanske.. *S* Men att han inte skulle fara runt som en virvelvind.. Och tro mig, det gör han!!!
  • delfinen80
    Lorelei skrev 2008-01-04 15:45:13 följande:
    Daniel fick också inflammation i höften. Vaknade en morgon och kunde inte stå när han kröp ur sängen. Ramlade ihop som en säck potatis på golvet. Släppte på 2 dagar och sedan var allt ok. Kröp obehindrat under tiden vilket var skönt eftersom han eg gått sedan länge och var van vid att ta sig runt.
    Va skönt att erat släppte så fort. Här sitter det fortfarande i. Han vägrar räta på benet. Det är precis som om han låst det i den ställningen..
  • anne h
    delfinen80 skrev 2008-01-04 17:38:38 följande:
    Nja, inte stilla kanske.. *S* Men att han inte skulle fara runt som en virvelvind.. Och tro mig, det gör han!!!
    kan gott tänka mig det.
  • Skusan

Såhär står det om vilan...

Behandling

Principen är att barnen ska vila, helst ligga till sängs. Om symtomen är ganska beskedliga och proverna är normala så kan barnet vila hemma. Då är det viktigt att barnet i görligaste mån håller sig stilla. Om man inte lyckas med det brukar det ta längre tid innan besvären går över.

• Blom32
    delfinen80 skrev 2008-01-04 17:40:04 följande:
    Va skönt att erat släppte så fort. Här sitter det fortfarande i. Han vägrar räta på benet. Det är precis som om han låst det i den ställningen..
    Hur går det för er? Vi har en tvååring med samma problem och nu har även det andra knät börjat krångla. har röntgat och gjort ultraljud men läkarna kan inte komma fram till vad det kan vara.
Svar på tråden Vill inte stödja sig på benet