• Linjo82

Försäkring på en som är född i v.24??

Hej!

Vi har nu precis blivit utskrivna från sjukhuset, och tänkte på det här med försäkring. Vår dotter är född i v.24+3 och vägde bara 630g, så hur lätt är det att få tag på en försäkring? Ha hört att det är omöjligt innan barnet är något år.

Så jag skulle vilja veta hur det har gått för er att få försäkring på era barn som är såhär små som vår dotter? När fick ni försäkring? Var det svårt? Vilket försäkringsbolag?

Alla tips och råd är väldigt välkomna!

• Svar på tråden Försäkring på en som är född i v.24??
  • victory tilly

Har oxå försökt hos TH och Skandia. Skandia var riktigt dåliga, dom lovade att det inte var några som helst problem, ändå dröjde beskedet i 2 månader. Varje gång jag ringde så var det inga problem, beslutet skulle komma snart. Till sist fick vi ändå avslag. Gissa om vi ringde och klagade!
    Trygg Hansa fick vi oxå avslag hos, men det gick iaf fort. Jag förstår att de har sina regler, men det ska vara klara besked iaf!
    Dottern är född i 28+4 och nu 10 månader och kärnfrisk. Dock ännu inte försäkrad... Får ta upp kampen igen, men det känns så meningslöst när man bara får nej.

• hotten

ni som fått barn v 26 å frammåt, har ni inte haft grav försäkring? för då borde ni väll få fortsatt försäkra utan hälsoprövning???
    för som jag förstått så gäller v 26 nuförtiden, den gränsen var för några år sedan 28... (jag då före v 28 å fick därmed bara premien tillbaka å ingen försäkring)

OM ni inte haft grav försäkring, hur kommer det sig att ni inte då tyckte det var viktigt men tycker det nu är viktigt med försäkring???

• kakan1981

En sjukförsäkring kan vara svår att få.
    eftersom de är den biten som kostar försäkringsbolagen stora pengar. Man betalar betydligt oftare ut pengar till folk som har besvär pga en sjukdom än pga en olycka.
    just vad de gäller små barn så finns ju alltid en risk för att dom ska utveckla sjukdommar som tex astma, allergier mm, och om barnet då är född mycket för tidigt så kanske dom anser att de finns en högre risk att de kan utvecklas nåt som inte syns än och då vill dom ju inte stå för de.
    Därför tar dom ju tyvärr de säkra före de osäkra.
    Jag hoppas att de löser sig för dig =O)men som sagt var en sjukförsäkring är helt klart de bästa så om du har möjlighet att få igenom en sån så satsa absolut på de.

Lycka till nu och ge inte upp hoppet

*kramar om*

• Bebbabus
    hotten skrev 2008-01-10 12:43:42 följande:
    ni som fått barn v 26 å frammåt, har ni inte haft grav försäkring? för då borde ni väll få fortsatt försäkra utan hälsoprövning???för som jag förstått så gäller v 26 nuförtiden, den gränsen var för några år sedan 28... (jag då före v 28 å fick därmed bara premien tillbaka å ingen försäkring)OM ni inte haft grav försäkring, hur kommer det sig att ni inte då tyckte det var viktigt men tycker det nu är viktigt med försäkring???
    Jag  hade graviditetsförsäkring, betalde 950 kr för den. Trodde också att E  skulle vara automatiskt försäkrad i och med det, men tji fick jag. Att hon var försäkrad när hon föddes betydde inte  att hon automatiskt fick fortsätta vara försäkrad hos TH..... vilket jag faktiskt trodde. Så även om man föräkrar barnet i magen så betyder inte det att du kan få barnet försäkrad efter födelsen. Knasigt tycker jag ....
    Men vi fick iallafall ut 7500 kr kr för den tid vi fick vara på Neo, så försäkringen var ju ändå bra att ha.
  • Bebbabus

Hotten: E är född 29+1 så hon är född efter v 26 så försäkringen hade trätt i kraft vid hennes födelse. Men som sagt, hon fick inte vara sjukförsäkrad hos TH ändå.....

• hotten

bebba..:, okej, ja det är ju några år sedan jag kollade upp detta, då jag själv behövde å det är klart att på några år hinner de ändra hur mycket som hellst...

• Smulu

Den graviditetsförsäkring som jag har gäller 6 mån efter barnets födelse också. :)

• Amathea
    Smulu skrev 2008-01-10 13:20:04 följande:
    Den graviditetsförsäkring som jag har gäller 6 mån efter barnets födelse också. :)
    smulu:
    Läser man de finstilta på försäkringarna, så visar de sej att dom inte alls gäller 6 månader efter... det är enbart om man blir beviljad en barnförsäkring som dom bjuder på dom första 6 månaderna, blir man inte beviljad, så får man inte dom 6 första heller!
    De berättade trygghansa för mig!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Knosan

Äckliga äckliga försäkringsbolag!!!
    Vi fick också avslag (på Trygg Hansa) för vår ena tvilling, eftersom hon föddes med en missbildning på tarmarna. Vi fick inte ens teckna olycksfallsförsäkring för henne, men de betalade snällt ut 18000 kr för sjukhusvistelsen, från gravidförsäkringen. Nu har hon en olycksfallsförsäkring på Länsförsäkringar.

Kolla med ditt och din mans fackförbund. Ibland har de nån slags familjeförsäkring, där de inte gör hälsokontroller på barnen, som kan täcka.

Senaste numret (tror jag) av Vi Föräldrar har en stor jämförelse av barnförsäkringar också

• ElinMaria

Vi fick försäkring från Trygg Hansa för vår dotter som är född vecka 32+6, fast hon vägde 2045 gram så det kanske har betydelse också.

tournesol74 skrev 2008-01-07 17:23:51 följande:
    Vår son är född i vecka 33 och vägde precis 1500 g. Fick inte heller teckna försäkring hos Trygg Hansa. Ny prövning vid 18 mån...
  • anza

Min dotter är född så sent som i v. 34. Vi fick ingen försäkring för henne hos nått bolag. Hon vägde 2,5 kg men hon hade MISSTÄNKT hjärnhinneinflamation när hon föddes. 14 dagar med antibiotika intravenös, sen har vi inte känt av det nått. Vi fick göra en ny bedömning när hon var 18 månader. Inte ens då fick hon trots att det inte varit några sviter eller men. Nu när hon fyller 3 år h

• victory tilly

Jag fick bara teckna den gravidförsäkringen som var gratis eftersom jag väntade tvillingar och alltså var högrisk. Den hjälpte iaf till viss mån i och med att vi förlorde ena tvillingen. Då fick vi 10 000 direkt, utan en enda fråga. Inte för att det spelade nån roll, hade ju hellre haft båda barnen...
    Men nu är det alltså så svårt att få till en försäkring. Ja, ja. Bättre att hoppas på att inget händer, det är ju ändå det viktigaste!

• Knosan
    victory tilly skrev 2008-01-11 11:23:25 följande:
    Jag fick bara teckna den gravidförsäkringen som var gratis eftersom jag väntade tvillingar och alltså var högrisk. Den hjälpte iaf till viss mån i och med att vi förlorde ena tvillingen. Då fick vi 10 000 direkt, utan en enda fråga. Inte för att det spelade nån roll, hade ju hellre haft båda barnen...Men nu är det alltså så svårt att få till en försäkring. Ja, ja. Bättre att hoppas på att inget händer, det är ju ändå det viktigaste!
    Jag fick teckna den för 950 kr på T-H, fast de visste att vi väntade tvillingar.
  • Amathea
    Knosan skrev 2008-01-12 08:28:32 följande:
    Jag fick teckna den för 950 kr på T-H, fast de visste att vi väntade tvillingar.
    Samma här.... fast den hann aldrig börja gälla.
    Jag skulle betala försäkringen den 25:e april, och när jag åkte in den 21:e så var ju knappast "betala försäkringen" de första man tänkte på...
    Sen hade den ändå inte gällt, eftersom den började gälla v 26, och mina föddes 24+4.
  • Emmena

Har inte försäkringarna att göra hur mkt barnen väger? Vi fick en flicka i 32+3 och när jag skulle täckna försäkring så frågade de hur mkt hon vägde när hon kom, för det var det de gick på...Vi har TH...

• Amathea

Idag fick vi brev från TH..... trots att barnen snart är 21 månader är vi fortfarnde inte beviljade barnförsäkringar... *suck*

• Emmena

Hoppas att alla får sina försäkringar...de har ju så mkt pengar och om fler tecknar blir det ju ännu mer till kassan! De borde tänka på alla som inte tar ut på sina försäkringar och betalar endå! Hoppas alla förstod...har en 4 månaders som inte vill sitta still i knät...

Svar på tråden Försäkring på en som är född i v.24??