Har precis flyttat tillbaks till Sverige från Luxembourg. Då vi båda är svenskar har jag lite svårt att svara på frågor om uppehållstillstånd, men en del annat har jag lärt mig...
1. Om du har jobbat och skall jobba, se om möjligt till att du inte får något "glapp" mellan anställningarna (dvs slutar du den sista i en månad så försök att få anställningskontraktet i Sverige att starta den första nästa månad.) Detta gör att du vid inskrivning hos försäkringskassan och a-kassan blir fullförsäkrad från dag ett vilket är en STOR fördel om du blir sjuk/föräldraledig, hemma med sjukt barn eller arbetslös. Man måste såklart skicka in en del papper, men det är inga problem bara man vet om detta med att man bör undvika glappet.
2. Om din man inte har jobb i Sverige kan han ha rätt till ersättning från den spanska a-kassan under tre månader (tror jag det är) medans han söker jobbi Sverige. Det beror dock på hur de spanska reglerna (vilka jag inte känner till) ser ut.
3. För att kunna bli medlem i en svensk a-kassa måste man ha jobb!
4. Se över er skattesituation! Det kan t.ex. (beroende på hur spansk skatterätt ser ut)löna sig att sälja aktier, fonder eller andra tillgångar medans ni bor i Spanien. Så fort ni bosätter er i Sverige blir ni obegränsat skattskyldiga i Sverige och det gäller alla era inkomster (och tillgångar), oavsett om de finns i Sverige, Spanien eller någon annanstans.
5. Om ni vet i vilket område ni skall bo så kontakta kommunen om dagis så fort som möjligt. Det kan ta tid att få dagis i Sverige. Om pojken är sex år så ska han förmodligen doc inte gå på dagis utan i "nollan" (skolan). Kolla med kommunen.
6. Barnbidrag. För att få det i sverige måste ni ha ett inyg från Spanien som säger att ni inte får barnbidrag där.
Blev långt, men hoppas du fått lite tips.