• Angelito

Rád till oss som tänker pá att átervända till Sverige.

Jag har bott i Spanien nu i 12 ár och vi tänker pá att flytta hem igen.
    Min killer kommer vara min mann när vi flyttar, vad kan han fixa innan vi flyttar? Behóver han uppehállstillstánd eftersom vi e ju i EU?
    Tips pá lgh i Stockholm, jag stár i bostadskön men har inte varit med sá länge.
    Hur gár det med barenen, stora pojken är 6 ár han förstár svenska men pratar inte mycket hur blir det med han skola, blir det invänjning eller hur gár det till?
    Ja jag behöver alla rád och erfarenheter ni kan ge mej, kom igen tjejer

• Svar på tråden Rád till oss som tänker pá att átervända till Sverige.
  • Juleja

Min syster är tillsammans med en fransman, men de är inte gifta ännu. När de flyttade till Sverige fick han söka uppehållstillstand. Tror att de gjorde det när de kommit hit. Jag har för mig att han fick vara här 3 månader utan uppehållstillstånd, men det kan vara fel... Men när jag bodde i Spanien fick jag vara där i 3 mån utan uppehållstillstånd, sen kunde man åka över gränsen och tillbaka och få stanna 3 mån till (rent teoretiskt alltså, jag åkte aldrig över gränsen av den anledningen, de stämplar ju inte passen längre)

Nu har min systers kille bott här mer än 2 år och då fick han permanent uppehållstillstånd. Jag vet itne omd et hade varit annorlunda om de var gifta, men kan tänka mig det. Kolla på migrationsverkets hemsida, där borde det finnas information om hur man går tillväga om man vill flytta hit.

Lycka till!

• lottizm

nu mer får man bo i princip hur länge man vill i ett annat EU-land utan att ansöka om uppehållstillstånd. jag hade bott nästan 2 år i Spanien innan jag sökte uppehållstillstånd (och endast för att jag ville slippa gå runt med passet hela tiden). så din man behöver inte ha något uppehållstillstånd innan, utan ni kan nog söka det i Sverige, och det är nog inte så svårt att få om ni är gifta, och han dessutom EU-medborgare.

• ikasan

Min man är från England, vi bor i Sverige. Enligt Migrationsverket måste han ha uppehållstillstånd. Det är bara en formalitet, och det är aldrig någon som har kollat hans uppehållstillstånd från myndighetssida, t ex sjukvård, etc. Vi har helt sonika struntat i att förnya det nu när det gått ut. Det är dessutom väldigt konstiga regler vad gäller avgift inom sjukvård. Om han uppger att han är från England får han betala 800 kronor för ett vanligt besök i orimävården. Men om han bara visar sitt svenska ID-kort får han betala som oss andra. Hmmm.

• JANI

mitt råd är att planera det väldigt noga, ta inga hastiga beslut. fråga på ambassad eller konsulat. Jag tror att medans man väntar på uppehållstillstånd får man inte vara i sverige
    vi har varit i sverige nu i 2 mån, och jag tror vi ska tillbaka, trivs inte alls i sverige. Det är mycket som måste fixas. lycka till i alla fall

• Estrella

Ring migrationsverket eller ambassaden, de måste ju veta! Lycka till med hemflytten!

Isac, el sol de mi vida
  • mommys minute

Det är svårt att få hyresrätt i Stockholm. Mitt tips är att du söker lägenhet i Uppsala. Man kan pendla. fler och fler stockholmsbor flyttar hit för att det är billigare. Det är kö i Uppsala med, men just nu lägger de ut nyproducerade lägenheter och det finns nog en chans att få en. Kolla in på Uppsalahems hemsida.

• lolou

Min man har perm. uppehållstillstånd vilket är ett måste. Bara gå till migrationsverket och sök! Inga problem alls att få. Mitt tips är alltid samma till alla i denna situation och det är att lära sig språket! Kanska kan han redan svenska men annars-börja plugga. Man kommar ingenstans utan detta.

Är du utförsäkrad från fk? Det borde du vara efter så lång tid. Ring dem och fråga om att gå med igen. Har ni en adress så ska inte skola vara ett problem. Lycka till!

• Luxan

Har precis flyttat tillbaks till Sverige från Luxembourg. Då vi båda är svenskar har jag lite svårt att svara på frågor om uppehållstillstånd, men en del annat har jag lärt mig...
    1. Om du har jobbat och skall jobba, se om möjligt till att du inte får något "glapp" mellan anställningarna (dvs slutar du den sista i en månad så försök att få anställningskontraktet i Sverige att starta den första nästa månad.) Detta gör att du vid inskrivning hos försäkringskassan och a-kassan blir fullförsäkrad från dag ett vilket är en STOR fördel om du blir sjuk/föräldraledig, hemma med sjukt barn eller arbetslös. Man måste såklart skicka in en del papper, men det är inga problem bara man vet om detta med att man bör undvika glappet.

2. Om din man inte har jobb i Sverige kan han ha rätt till ersättning från den spanska a-kassan under tre månader (tror jag det är) medans han söker jobbi Sverige. Det beror dock på hur de spanska reglerna (vilka jag inte känner till) ser ut.

3. För att kunna bli medlem i en svensk a-kassa måste man ha jobb!

4. Se över er skattesituation! Det kan t.ex. (beroende på hur spansk skatterätt ser ut)löna sig att sälja aktier, fonder eller andra tillgångar medans ni bor i Spanien. Så fort ni bosätter er i Sverige blir ni obegränsat skattskyldiga i Sverige och det gäller alla era inkomster (och tillgångar), oavsett om de finns i Sverige, Spanien eller någon annanstans.

5. Om ni vet i vilket område ni skall bo så kontakta kommunen om dagis så fort som möjligt. Det kan ta tid att få dagis i Sverige. Om pojken är sex år så ska han förmodligen doc inte gå på dagis utan i "nollan" (skolan). Kolla med kommunen.

6. Barnbidrag. För att få det i sverige måste ni ha ett inyg från Spanien som säger att ni inte får barnbidrag där.

Blev långt, men hoppas du fått lite tips.

Svar på tråden Rád till oss som tänker pá att átervända till Sverige.