• luspudel

Ung mamma - var du redo för barn?

Ni som fick barn unga. Var du redo? Hade du väntat om du hade fått göra om valet idag?

Naturligtvis ångrar man inte ett barn, det är inte det jag menar. Men om du hade fått föda samma barn, fast senare, hde du gjort det då?

• Svar på tråden Ung mamma - var du redo för barn?
  • Baby Animal

16år med första och nu är jag 19år och får snart andra.
    Ja, jag var redo

• klumpen03

Jag var 17 när jag fick första nu är jag 25 och har 2 barn till med samma pappa...Ångrar det inte hade jag vridit tillbaka tiden så hade jag gjort om det igen trotts att det inte var planerat. Det är ju min sessa som har gjort mitt liv till det de är idag lycka till alla ni unga som vill ha barn..

• hannahlilla

Jag var 16 när jag blev gravid och redo var jag väl inte direkt. Men jag visste att jag skulle klara av det och nu är hon 9månader och allt har gått bra.

Jag hade kanske velat vänta lite längre men egentligen så var hon det enda som fick mitt liv att ordna upp sig, jag slutade umgås med personer som påverkade mig negativt, tog tag i skolan och jag lärde mig att ta hand om inte bara henne utan också mig själv.
    Nä, det var nog meningen att det skulle bli såhär så jag skulle inte ha väntat om jag kunde gå tillbaks igen.

Elvira, 19/3-07.
  • TyraPaloma

Jag var 16 när jag blev gravid. Jag ångrar inte att jag skaffade min dotter då jag gjorde det, även om det stundtals är tufft att vara förälder. Hon ledde hela mitt liv in på en annan mycket bra bana. Jag hade nog inte ens läst på högskolan nu om jag inte skaffat barn.

Nu är jag 22år och väntar tredje barnet.

• InteVetJag

jag fick min son när jag var 17år och han är nu 16 månader och väntar mitt andra nu i mars! båda var helt planerad av mej å min sambo. ångrar faktiskt ingenting! de enda tråkiga är väl de som någon redan nämt att vännerna försvinner!

• JeesicaS

jag var 16, 2 månader från att fylla 17 när jag fick min lilla prinsessa. Skulle inte göra något annorlunda om jag fick välja igen. ska dock hoppa på en utbildning till hösten så vill plugga klart och skaffa större lägenhet innan nr 2 är att tänka p, fast vi båda vill ha ett litet knyte till :)

• 123321

Hej! Jag är 19 år...jag har inga barn och planerar inte än på ett tag heller. Kände att jag får lov att skriva ett inlägg i denna tråd när jag läste att vännerna försvunnit bara för att ni har skaffat barn! Det förstår inte jag riktigt för man kan ju umgås ändå och är man riktiga vänner så ska de stannar kvar i vått och torrt som det så fint heter.

• Stjärnskott

jag var 17 när jag blev gravid, 18 när han kom.
    pappan var 16 när jag blev gravid och va 17 vid födsel.
    vi hade pratat liteg rann om att det skulle va kul med barn, men då va jag redan gravid i ovetskap haha.
    vi kände oss överlyckliga när stickan blev +.
    och jag känner inte att livet stannat över huvud taget.
    jag är tillsammans med pappan, vi bor ihop, och väntar nu nummer två.
    om jag var redo för barn? - ABSOLUT
    om jag känner att jag missat/ångrat tidpunkten? - Inte för en sekund!

• delifi2

jag säger som thesunset

vänta lite men ändå inte...

min dotter föändrade hela mitt liv tills det bättre

• InteVetJag
    123321 skrev 2008-01-09 00:30:21 följande:
    Hej! Jag är 19 år...jag har inga barn och planerar inte än på ett tag heller. Kände att jag får lov att skriva ett inlägg i denna tråd när jag läste att vännerna försvunnit bara för att ni har skaffat barn! Det förstår inte jag riktigt för man kan ju umgås ändå och är man riktiga vänner så ska de stannar kvar i vått och torrt som det så fint heter.
    klart man kan umgås ändå.. iallafall från min sida. men de verkar som att man inte duger längre för att man inte vill/har tid att vara ute å festa!
  • Jen nifer

Jag ångrar inget.
    Jag o min sambo har våran gemensamma dotter på snart 1 år, har nygligen köpt hus och är kanon lyckliga. Jag är bara glad att jag är ung.

Nu är våran prinsessa här
  • lollajapp

Jag va 17 när jag fick min första grabb, är nu 22 och har ett barn till.

Jag va absolut inte redo att bli mamma så tidigt. hade jag fått gå tillbaka i tiden så hade jag nog väntat några år innan jag skaffade nått barn.

• hannahlilla
    123321 skrev 2008-01-09 00:30:21 följande:
    Men sanningen är ju att man glider ifrån varandra ganska ofta, man mognar så mycket och kompisarna hänger inte med, man har heller inte lika många gemensamma intressen.
    Det är nog ganska naturligt att man tillslut inte träffas särskilt ofta.
    Nu umgås jag bara med andra föräldrar.
    Elvira, 19/3-07.
  • Malhin

jag var 13 år då första kom...

men som du skrev TS så hade jag väntat om jag fått föda mina 2 första senare.

• Sannanas

jag var precis fyllda 18 och pappan var 17 .. och om jag ska va helt ärlig så var vi absolut INTE redo.
    Det kanske låter hemskt, för min son är mitt allt men ingen av oss hade lekt av oss tillräckligt.
    Nu är jag trygg i mamma rollen, och han är trygg i sin papparoll, men de har varit många vändor och många tårar när kompisarna kan gå ut som dom vill och inte vi m.m
    Om jag hade fått ställa tillbaka tiden och tänka?? Då skulle jag nog ha väntat, men på samma gång skulle jag inte tveka en sekund att göra samma sak igen, för våran son räddade båda våra liv och utan honom skulle jag inte sitta här idag, han är min hjälte, även fast han inte vet om det än

• issabelle

var 21 när natalie kom-06- ångrar inget!
    varit tillsammans me sambon i 5 år då hon kom, fast jobba båda två.
    kunde inte bli bättre.
    planerar nu för barn nr. 2

• Gumsan07

Var 16 år när jag fick min dotter. Trodde jag var redo men såhär i efterhand så kan jag konstatera att jag inte var det. Föddes med hjärtfel dessutom, hade klarat av det hela mycket bättre om jag varit några år äldre det är jag helt övertygad om!

Svar på tråden Ung mamma - var du redo för barn?