• godislover

Hur mycket ska en bonusförälder säga ifrån egentligen?

Hej
    Min man har en som sen tidigare sonen är 9år....och han är rätt tyken av sig - men kan oxå vara rätt rolig/snäll. Det är svårt med regler, men när han är hos oss så försöker vi ha de...svårt att veta hur mycket regler de finns hos hans mamma, fast hon säger att de gör de. Jag/vi har ett gemensamt barn samt att vi väntar ett i maj. så känslomäsigt så klarar jag inte av mycket nu, genfört med när jag väntade mitt första barn. Då är de extra jobbig när man kanske blir lite såarg på hans son, och som i helgen min mans syrra hörde o såg de. och så får jag skäll av henne....Att jag aldrig är snäll mot sonen osv...Då blev jag jättebesviken, och visste inte vart jag skulle ta vägen. Syster har aldrig yttrat sig förut så man blev lite förvånad oxå. Även hans mamma har sagt nått liknade tidigare.

Är de någon som känner igen sig där ute....

• Svar på tråden Hur mycket ska en bonusförälder säga ifrån egentligen?
  • Tezz72

Vad säger bonussonen om att du skäller på honom och vad säger din sambo om det hela?

• Fru B

Du och din sambo måste ju bestämma tillsammans vilka regler som gäller hemma hos er. I min mening får även du se till att de efterlevs. Andra problem och regler får din man och pojkens mamma bestämma.

Om flera personer har påpekat att du inte är snäll mot pojken kanske du skall fundera över om det finns någon sanning i det hela. Man kan ju säga till utan att skälla, man måste ju inte bli arg för att uppfostra barn.

• godislover

ibland börjar de som kanske en fråga till sonen, som jag ställer och vill att han ska göra. De gånger de oftast blir bråk så är han så pass tyken emot en eller att man säger till han först i vanlig samtalston men ändå inte lyssnar - ignorerar en liksom, så till slut blir man arg, och jag tålererar inte allt. Vissa saker vill man ju att han ska hjälpa till med han blir ju ändå 10år iår, med tanke på att hos oss har han halvsyskon men inga syskon hos mamman. Vi har samma regler när de gäller hans son, vissa saker får bara min man bestäma.

• anna li

Kan ni inte sätta er ner hela familjen och komma överens om vilka saker alla ska hjälpas åt med? Skriv ett veckoschema så det blir tydligt för alla att se vilka era gemensamma beslut är.
    Om du vill att han ska hjälpa dej med ngt så fråga inte...bara ett tips men kanske " Hjälp mej med det här är du snäll"...????

• 1malle

Du gör rätt, han kanske behöver lite reda i sitt liv, att som 9 åring pendla mellan två hem- två hem med olika regler är itne så lätt. Att du markerar gör bara att han får en mera trygg tillvaro o det bevisar bara ( i mina ögon) att du bryr dig...
    Kostar mindre att ignorera o vara likgiltig.
    Tänk om fler kan förstå att man bryr sig o att det är därför man reagerar... annars skulle man skita i det ju

Jag vet hur det kan vara.... stå på dej!

Alla goda ting är 3
Svar på tråden Hur mycket ska en bonusförälder säga ifrån egentligen?