• MyFine

Cesar eller Ceasar?

Min sambo vill att våran son ska heta Ceasar i andranamn, efter hans farfar. Jag är inte så vidare överförtjust i namnet, men då jag fick bestämma till vår äldre son så får jag väl vika mig den här gången.
    Men frågan är den om inte den andra stavningen (Cesar) är liiite bättre ändå? Vad säger ni?
    Övertyga mig!

• Svar på tråden Cesar eller Ceasar?
  • Annacharlotta

Jag tycker att den andra stavningen är lite mer "nutid" så att säga:)
    Om jag skulle ha valt av dessa, så skulle det blir den!
    men smaken är som baken...

Acr
  • jesslin
    MyFine skrev 2008-01-09 11:15:15 följande:
    Min sambo vill att våran son ska heta Ceasar i andranamn, efter hans farfar. Jag är inte så vidare överförtjust i namnet, men då jag fick bestämma till vår äldre son så får jag väl vika mig den här gången. Men frågan är den om inte den andra stavningen (Cesar) är liiite bättre ändå? Vad säger ni?Övertyga mig!
    Andra stavningen är bättre. Våra kompsar son heter det i förstanamn. Och ja den är  mer nutid så att säga.
    Sofia fröken busan nummer ett
  • MyFine

Vad skönt att höra att det är fler som tycker som mig!

ska bara övertala sambon oxå!

• sweetpea

Eller hur, namnet stavas ju Caesar, så ska han heta det så ska det stavas så. Tycker jag. Jag blir lite förvirrad, dock, du har skrivit Ceasar som andra namn i rubriken men säger sedan att Cesar är det andra namnet.

Hur som - Caesar, tycker jag. Jag tycker faktiskt att det är riktigt fint!

• MyFine
    Jollboll skrev 2008-01-09 11:23:53 följande:
    Eller Caesar, som den riktiga stavningen. 
    Jo, fast den gillar jag inte heller.
  • MsX

Jag tycker ni ska vara lite moderna o ta CESAR!!

• Aros

Om det är för att hedra hans farfar så tycker jag ni ska ta den stavningen han hade. Annars så skulle jag nog köra på den modernare varianten.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • isisisis

Jag tycker ni ska ta orginalstavningen Caesar!

Det andra tycker jag bara är White trash aktigt!
    har aldrig sett en sån stavning! Fult!

Ursäkta om jag klampar på!

• challeeszc

vad blev det tillslut?

• Katten

Hallå där!
    Cesar med just den stavningen är ett vanligt spanskt namn! Inte rätt och fel här. Det är bara "Ceasar" som är ologiskt och verkar vara en missupfattning. Caesar för romersk stavning, Cäsar för tysk stavning, Cesar för spansk (och i min mening svensk) stavning. Och Ceasar för en egenpåhittad stavning :) Det är bara att välja! =) Inte just ni eftersom tråden är urgammal, men alla andra!

Cesar är jättefint! :)

Svar på tråden Cesar eller Ceasar?